Hays: robot betreedt recruitmentmarkt

0

Recruitmentorganisatie Hays voorspelt een sterk toenemende robotisering bij de werving en selectie van kandidaten. Nog meer trends: vast en flex komen samen en  de recruiter moet anno 2017 meer rekening houden met de persoonlijke eisen die mensen aan werk stellen.

Solliciteren via digitale kanalen

In 2017 wordt solliciteren via mobiele en digitale communicatiemiddelen de norm. Kandidaten willen via enkele muisklikken de informatie vinden die ze zoeken. Lukt dat niet, dan haken ze af. Een online wervingskanaal waar geen aandacht is besteed aan het interactiedesign, is daarmee niet langer effectief, zo stelt Hays.

Balans mens en robot

Waar specifieke communicatie rondom vacatures nu vaak tussen twee personen gaat, zal de techniek en de robot in 2017 ook een rol gaan spelen, zo verwacht Hays. Bijvoorbeeld om veel gestelde vragen over het bedrijf te beantwoorden of om gerichte content en informatie, gepersonaliseerd te versturen. Cruciaal hierbij is om de balans tussen mens en robot te bewaken. De zoektocht naar en het binden van de juiste kandidaat voor een organisatie wordt steeds meer een samenspel tussen menselijk contact en technologie. Data-gedreven HR en marketing zal een vlucht nemen de komende jaren.

Vast of flex komen samen

Vast en flex komen samen in 2017, zo stelt Hays. Het personeelsbestand wordt steeds meer een mix van vaste en flexibele werknemers. De contractvorm wordt minder interessant, het talent staat steeds meer centraal. Bedrijven organiseren recruitment van vast en flex steeds vaker binnen een afdeling; HR-afdelingen krijgen ook de verantwoordelijkheid voor het aannemen van flexibel personeel. Bovendien wordt het voor organisaties, met de flexibilisering van de arbeidsmarkt in het achterhoofd, steeds belangrijker om flexibele krachten op een duurzame manier aan zich te binden en talent op die manier eenmaal binnen, dichtbij te houden.

Work-life integration

Ook stelt Hays dat recruiters meer en meer rekening moeten gaan houden met de veranderende eisen die mensen aan werk stellen. Bij werk draait het steeds meer om work-life integration, waarbij flexibiliteit centraal staat. Steeds meer sectoren zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week actief. Het gevolg is dat werk en leven steeds meer met elkaar geïntegreerd raakt. De werkvloer ligt in het verlengde van de huiskamer.
Belangrijk onderdeel van de work-life integratie zijn vitaliteit en geluk. Dat moet volgens Hays bij steeds meer bedrijven een strategisch punt van aandacht worden. Bedrijven worden daarmee ook aantrekkelijk als werkgever voor gewild talent.

Werk wordt persoonlijk

Een trend die in de afgelopen jaren begon, en zich in 2017 sterk doorzet volgens Hays: we kiezen onze werkgever bewuster. We willen een werkgever die qua cultuur, waarden en sfeer past bij ons eigen karakter en onze eigen overtuigingen. Wil je als werkgever succesvol zijn en talent aantrekken? Dan moet je kandidaten emotioneel raken. Status en geld is uit de mode. Jong talent haal je binnen met een goed verhaal en beleving. Bedrijven en professionals die een emotionele verbinding aangaan, kunnen snel effectief en op een persoonlijke manier samenwerken.

Bron: Hays

Lees ook:

Futureproof recruitment
Hoe toekomstbestendig is jouw recruitmentstrategie? Wil jij op de hoogte blijven van trends in employer branding en candidate experience? Bezoek Futureproof recruitment, hét event waar jij als recruiter alle nieuwe en vooruitstrevende recruitmenttechnologieën en -oplossingen leert kennen. Met inspirerende keynotes, verdiepende workshops, speeddates en praktijkvoorbeelden ben je in één dag up to date. Kom naar het event Futureproof recruitment op 30 maart in Utrecht.

Over Auteur

Reageer