Over Generatie Z (Gen Z) wordt vaak gezegd dat ze lui is, niet tegen kritiek kan en hoge salariseisen heeft. Volgens Laura Bas is dit onterecht. Als Gen Z-specialist en consultant helpt ze bedrijven die worstelen met deze generatie, en via TikTok geeft ze carrièretips aan Gen Z’ers, waarmee ze miljoenen views behaalt. In dit artikel erkent of ontkracht Laura de meest voorkomende vooroordelen.
“Gen Z is niet bereid om hard te werken”
Volgens Laura zijn de meeste vooroordelen enorm kortzichtig. “Gen Z wordt bestempeld als lui, maar deze generatie is juist heel ondernemend. Gen Z’ers hebben vaak ‘side hustles’ naast hun baan en zijn activistisch als het gaat om klimaat en gelijkheid,” vertelt Laura Bas in de podcast ‘Werken aan groei’ van Indeed. “Lui kun je ze dus niet noemen, maar ze delen hun tijd wel anders in dan vorige generaties. Ook niet gek, het leven is simpelweg drukker en veelzijdiger dan vroeger.”
“Ze verwachten een buitensporig hoog salaris”
Laura erkent dat Gen Z veel waarde hecht aan salaris, wat volgens haar niet verrassend is. “De meeste Z’ers kampen met een enorme studieschuld en een huis kopen of huren in de huidige markt is niet gemakkelijk. Gen Z laat zich hierdoor snel verleiden door een hoog salaris,” zegt Laura. “Dit betekent overigens niet dat een hoog salaris een reden is om lang te blijven; uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid dragen en impact maken belangrijker.”
“Gen Z voelt zich snel aangevallen en kan niet tegen kritiek”
“Gen Z verliest veel energie aan hiërarchie. Dus als een leidinggevende op een hiërarchische manier aan deze generatie vertelt wat ze allemaal fout hebben gedaan, dan slaan ze dicht en worden ze heel passief.” Hoe je het dan wél moet aanpakken? “Wil je aangeven dat er iets mis is gegaan, zorg dan dat je toon niet onaardig wordt. Blijf beleefd en geef ook positieve feedback. Ik merk dat dit heel goed werkt.”
Daarbij houdt Gen Z van open communiceren. “Gen Z is open opgevoed; de ‘waarom’-vraag is daarin heel normaal. Discussies voeren aan tafel en je mening geven. Oudere generaties zijn meer opgevoed met het idee: ‘waarom – daarom’. Dit zijn de mensen die nu vaak op managementposities zitten. Voor hen is de open communicatiehouding van Gen Z soms best wennen.”
“Vaagheid is een afknapper”
Voor bedrijven die Gen Z willen aantrekken en behouden, benadrukt Laura het belang van transparantie en duidelijke communicatie. “Zorg ervoor dat je sociale media en websites een goede weerspiegeling zijn van je organisatie. Wees duidelijk in je vacatureteksten over wat de rol inhoudt en welk salaris iemand kan verwachten. Vaagheid is echt een afknapper voor deze generatie.”
Wil je meer weten over Generatie Z? Luister dan naar de aflevering met Laura Bas in ‘Werken aan groei’, een podcast van Indeed over de toekomst van werk. Beschikbaar op Spotify of je favoriete podcastapp.