Uitzenden is jonge markt in China

0

Uitzenden is een relatief nieuw fenomeen in China, dat eigenlijk pas de laatste vijf jaar echt gegroeid is.

In 2007 werd de temporary labour law ingevoerd. De wet bracht uitzendwerk naar een hoger plan en zorgde dat de branche zich verder kon professionaliseren. De uitzendbranche is in China dus nog een relatief jonge markt.

Voor uitzendorganisaties was het lange tijd lastig om hoogopgeleide uitzendkrachten te krijgen. Deb Lovering, managing director bij Randstad Asia Pacific, waar China onder valt: ‘Lange tijd was het not done om voor een flexbureau te werken. Je geeft dan in feite toe dat je niet in staat bent om zelf een geschikte baan te vinden en dat is een grote afgang in China.’ Inmiddels zijn de meeste fabels rondom flexwerk de wereld uit geholpen.

ManpowerGroup zendt in China dan ook dagelijks meer flexkrachten uit dan in de Verenigde Staten, namelijk zo’n 125.000 (tegen 100.000 in de VS). De uitzendkrachten werken in China in diverse sectoren: de financiële sector, de farmaceutische sector, telecommunicatie, informatietechnologie of bij de productie van consumentenproducten.

Volgens het Ciett Economic Report 2012 waren er in 2010 in China 49.000 uitzendbureaus. China is daarmee het land met de meeste uitzendorganisaties ter wereld. Er zijn meer vrouwen dan mannen die uitzendwerk doen (respectievelijk 70 en 30 procent).

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer