Uitzendkrachten leggen werk neer

12

Poolse uitzendkrachten bij aluminiumbedrijf Donk in Lopik hebben kort na het middaguur spontaan hun werk neergelegd.

Dit meldt de website NU.nl.

De uitzendkrachten zijn in dienst van uitzendbureau Work Support. Volgens vakbond FNV Bondgenoten, die de actie ondersteunt, krijgen de uitzendkrachten te weinig loon. De uitzendkrachten zouden uitbetaald worden volgens de uitzend-cao, terwijl zij recht hebben op betaling volgens de cao voor metaalwerkers. Work Support is lid van de NBBU en in de NBBU-cao is geregeld dat uitzendkrachten vanaf de eerste dag hetzelfde betaald krijgen als medewerkers in vaste dienst met eenzelfde functie. Per uur scheelt dit ongeveer twee euro.

Woordvoerder Harm Spann van uitzendbureau Work Support ontkent dat verhaal. Hij zegt dat zijn bureau aan alle wettelijke voorschriften voldoet.
 

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

12 reacties

  1. Zo is hij niet de enige maar zijn er meerdere bureaus! Ik kan er zo zeker 4 opnoemen, maar dan wordt deze opmerking verwijderd. Maar dit mag wel, bureaus bevinden zich in Bergen op Zoom(1x), Roosendaal(2x) en Vlissingen(1x)

    Stelletje Marktverpesters!

  2. He Skiper,

    Zou jij di namen eens naar ons willen mailen. Kunnen wij hen ook eens onder de loep nemen!
    Indien andere ook nog namen en rugnummers weten… mail ons dan aub!

    Alvast bedankt

  3. Als je dit op deze manier verloond ben je in feite gewoon een koppelbaas en geen uitzendbureau. Keihard straffen als dit waar is. Maar wel eerst goed uitzoeken wie de waarheid spreekt. En boete minimaal 100.000 euro.

  4. Wat goed he dat onze SNCU zo goed controleert op juiste toepassing van de CAO. Dreigt dus een wassen neus te worden. Aanpakken dit soort bureaus of ze nu wel of geen lid zijn van de NBBU. Overigens de cao NBBU is erg duidelijk. Inderdaad, vanaf de eerste dag het loonverhoudingsvoorschift. Aanpakken dus. Dit zijn de wild boys die onze branche kapot maken en waar we niet tegen concureren kunnen. Zeg het voort, zeg het voort.

  5. Shooter je heb totaal gelijk. Ik ken Polen en die hebben geklaagd bij de SNCU en hadden echt een zaak maar daar is niets aan gedaan. Volgens mij beschikt de SNCU niet over mensen die dit werk hebben gedaan en dus van de hoed en rand weten. Jammer weer window dressing zoals zoveel in Nederland

  6. Weet dat dit bureau waar de poolse mensen staan en goede staat van dienst heeft! Heb meerdere malen een controle uitgevoerd namens mijn vroegere functie. Mijnheer Spann ken ik ook. Betrouwbaar iemand. Lijkt mij sterk dat her iets niet zou kloppen! Maar wat zo vaak gebeurt men ruikt bloed.De waarheid zal wel bijken. Het zou mij verbazen dat een bedrijf als Work Support die een van de eerste was in de branche na al die jaren nu verkeerde dingen zou doen!

  7. Richard, ben je toevallig mijnheer Spann zelf niet? Misschien werk je wel bij WS in dienst? Vertel eens voor welk bureau je controles hebt uitgevoerd. Het enige wat er klopt aan je stuk is “De waarheid zal wel bijken.” Denk eens even logisch na: Waarom zouden die uitzendkrachten nu het werk neerleggen? Voor de gezelligheid? Die mensen zijn hier om te werken, geen werk is geen inkomen voor hun! Ook even logisch nadenken over het feit dat deze mensen dubbele kosten hebben(Nederland en Thuisland). Die gaan echt niet zomaar het werk neerleggen!

  8. Ken het bedrijf ook, heb daar ooit eens wat advies en uitleg gegeven, ze hadden de meeste polen al 7 jaar in fase 1 zitten, dus dat was er goed geregeld, voor zichzelf

  9. De SNCU kan gewoon hun workload niet behappen. Ze hebben te weinig mensen met echte uitzend ervaring. Zet een team op van mensen die uit sector komen waar het meest wordt gefraudeerd. Dit team levert binnen 6 maanden hun geld op. Actie

  10. Accountmanager op

    Ik zelf ben sinds kort werkzaam voor een UZB dat aangesloten is bij NBBU en die zich voornamelijk bezig houd met het uitzenden van Poolse krachten . Voorheen werkte ik voor een UZB dat aangesloten was bij de ABU en gewoon reguliere vacatures invulden met “Hollandse” mensen. Ik zag gisteren bij nieuwsuur de commotie rondom Poolse krachten en ben eigenlijk best wel geschrokken. Kan iemand mij vertellen waar ik de richtlijnen voor het uitzenden van Poolse krachten kan teruglezen? Zelf heb ik het gevoel dat het hier prima geregeld is allemaal, maar ik wil absoluut geen onderdeel zijn van een bedrijf die zich niet aan de richtlijnen houdt.

    Ik vraag dit vooral omdat ik nog niet helemaal bekend ben met NBBU, tis voor mij nog vrij nieuw. Wat ik wel weet is dat je volgens ABU de eerste 26 weken een uitzendkracht mag verlonen conform CAO ABU en vanaf week 27 behoort men de inlenersbeloning toe te passen. Is dit anders geregeld in NBBU?
    Ook weet ik dat volgens ABU vakkrachten wel vanaf dag 1 de inlenersbeloning behoren te krijgen.

  11. @Accountmanager

    Er zijn geen specifieke richtlijnen voor het gebruik maken van Poolse flexkrachten. Een Pool is niks anders dan een Hollander in uitzendwereld. Het is alleen zo dat deze groep Polen, meer aandacht en zorg vergen dan de gemiddelde Hollander. Aan het uitzenden van Poolse flexkrachten heb je meer weerk. Denk aan huisvesting, administratie, vervoer! De regelgeving is en blijft hetzelfde voor iedereen die Nederland werkt.

    Bij de NBBU dien je als uitzendbureau direct de inlenerscao te hanteren. Sommige inlenerscao’s hebben inloopschalen, waardoor je alsnog het wettelijk minimumloon kan toepassen maar dit is minimaal of er zijn enkele regels aan verbonden. Zoals bijvoorbeeld het feit dat je afkomstig moet zijn vanuit de WW. Anders dien je gewoon direct de inlenerscao toe te passen. In de NBBU cao staan tevens nog enkele regelgevingen inzake de huisvesting van de uitzendkrachten. Ook deze dienen in acht genomen te worden.
    Nog belangrijker is dat alles voor deze uitzendkrachten in hun eigen taal beschikbaar gesteld moet worden, zodat ze weten waar ze aan toe zijn!

    Beste Accountmanager, mocht je nog vragen hebben, dan verneem ik dat graag van je.

Reageer