Eind 2009 startten Cornell Jaspers en Marc Heussen de Heuma Group, een landelijk opererende projectorganisatie die bedrijven ondersteunt met ervaren en gemotiveerde technici.
Hun dienstverlening, bestaande uit werving & selectie, begeleiding van ZZP’ers, maar ook onderaanneming van projecten, vindt gretig aftrek: deze maand openen ze hun tweede vestiging. Het uitbesteden van de backoffice was voor hen een weloverwogen keuze.
Dus jullie werken met een uitbestede backoffice?
Jaspers: ‘Ja en nee. Ja, we doen niet alles zelf, alleen het voelt niet als zodanig omdat onze “uitbestede” backoffice als een afdeling van Heuma werkt. Wij communiceren dit dan ook niet expliciet, omdat het niet ter zake doet. Voor de opdrachtgever is het belangrijk dat overal onze naam op staat. Wij zijn eindverantwoordelijk.’
Dat overal jullie naam op staat?
‘Voor de opdrachtgever telt dat wij, de Heuma Group, verantwoordelijk zijn voor alle afspraken die we met hen maken. Voor de technici geldt hetzelfde. Marc en ik vinden de contacten met klanten en kandidaten het leukst. Oplossingen en plannen bedenken waarmee we onze opdrachtgevers helpen in de flexibele personeelsvoorziening.
Dat ik een deel van mijn werk niet door een eigen medewerker maar door een medewerker op afstand in de backoffice laat doen, maakt geen verschil. Ik doe datgene waar ik goed in ben. En dat betekent ook uitbesteden van werk waar ik liever geen tijd in steek. Die tijd besteed ik veel liever aan mijn klanten en technici.’
Dus afstand is geen probleem?
‘Nee, absoluut niet. Met alle moderne communicatiemiddelen is fysieke aanwezigheid van alle taken en medewerkers op één adres niet meer nodig. Het is zelfs onzinnig om me daar druk over te maken, Marc en ik zijn zelf het grootste deel van onze tijd buiten de deur.
Een aantal direct ondersteunende taken wordt door een assistent op ons kantoor uitgevoerd. Voor specifieke backofficetaken kunnen we bij ‘onze’ medewerkers van het hoofdkantoor terecht. Dat zij niet direct op onze loonlijst staan, doet niets af aan hun toewijding en professionaliteit. Zowel met onze assistent als met het hoofdkantoor maken we werkafspraken, waardoor alles soepel en naar wens verloopt.’
Hoe zit het met de loyaliteit van jullie klanten en technici?
‘Die gaan voor de Heuma Group. Bij aanvang van de samenwerking hebben wij de backoffice geïnstrueerd onze huisstijl toe te passen, als er namens ons gecommuniceerd wordt. Wanneer zij bijvoorbeeld namens ons de telefoon opnemen, gebeurt dat op exact dezelfde wijze als wij zelf doen. En door de enorme tijdsbesparing kunnen Marc en ik ons juist meer toeleggen op de binding met onze opdrachtgevers en technici.’
1 reactie
Bijna een jaar verder. De ingeslagen weg blijkt de juiste. De groei is extreem, maar de back office en daarmee het bedrijf loopt gesmeert.