Staff Capital: van payroll naar HR-tech

0

Vanuit Payroll Select, een van Nederlands grootste payrollbedrijven, is de afgelopen jaren een nieuwe familie van bedrijven ontstaan onder de paraplu van Staff Capital. Met vijf verschillende merken bedient Staff Capital een grote verscheidenheid aan organisaties en uitzendbureaus.

Shara Smit-Lucassen werkt sinds 2019 bij Staff Capital, de eerste periode in de rol van operationeel directeur en sinds 1 januari van dit jaar als CEO. Daarmee nam zij het stokje over van Rick Simons, die Payroll Select 21 jaar geleden oprichtte.

Smit-Lucassen: “Wij hebben de afgelopen jaren de strategie ingezet om het puur payrollbedrijf te transformeren naar een HR-techbedrijf. We bieden innovatieve oplossingen voor de HR-techuitdagingen van de toekomst. Wat we hiermee gecreëerd hebben, is een portfolio van elkaar versterkende en aanvullende merken. De nieuwe labels kenmerken zich doorgaans door een sterke technologische component, volledig in lijn met de veranderende staffing markt die steeds meer tech-driven wordt. Als groep kunnen wij daardoor vaak oplossingen bieden waar meer traditionele staffing bedrijven niet toe in staat zijn. Zo hebben we Easyworx, de backoffice dienstverlening voor uitzendbureaus. Dit merk kenmerkt zich door een uitgebreide backoffice met een sterke self-service component. “Het uitzendbureau kan zich heerlijk concentreren op het maken van de match”, aldus Smit-Lucassen. “Elk uitzendbureau heeft daarnaast ook gewoon een eigen accountmanager die met raad en daad klaar staat.”

Ook employer branding

Shara Smit-Lucassen: “We hebben een portfolio van elkaar versterkende merken.”

De recruiters en online marketeers van RPO Staffing zijn in staat om je employer brand te positioneren en kandidaten te werven. “We hebben een werken-bij website ontwikkeld die onze klanten in ‘white label’ af kunnen nemen”, vertelt Smit-Lucassen. “Voor grotere accounts maken we jobsites, helpen we bij de jobmarketing, zorgen we dat er leads komen en doen we de werving en selectie, dat kan uitmonden in een uitzendcontract. Ook dat bieden we als white label aan.” Deze dienstverlening is bedoeld voor organisaties die hun werkgeversmerk belangrijk vinden, maar hun recruitment- en marketingprocessen nog niet goed hebben ingericht. Dat kunnen ze dan bij Staff Capital outsourcen, aangezien die over een inhouse marketing afdeling beschikt. Recruiters kunnen zelfs worden ingehuurd via RPO Staffing.

Flexplein

Opvallend is het merk Flexplein. Smit-Lucassen omschrijft dit zelf als een ‘MSP voor lokale uitzendbureaus’. Flexplein is een netwerk- en vacatureplatform dat kleinere uitzendbureaus de mogelijkheid biedt uitzendkrachten te leveren aan een grote landelijke klant. Ronald Wichems, als sales director dagelijks op pad om onder meer Flexplein uit te bouwen, legt uit hoe dat in z’n werk gaat. “Wij contracteren zo’n klant en selecteren daar grotere en lokale intermediairs bij. Wij verzorgen ook de onboarding van lokale intermediairs, zodat zij weten hoe zij, welke kandidaten moeten leveren. Er is één portaal waarin de klant vacatures kan zetten en kan zien welke CV’s zijn aangeboden, met standaard urenverwerking en de klant krijgt één factuur.”
Voordeel voor de klant: die kan op een krappe arbeidsmarkt toch aan voldoende flexkrachten komen door gebruik te maken van de kracht van lokale uitzendbureaus. Voordeel voor uitzendbureaus: zij hoeven niet zelf een complex contract te sluiten om toch interessante volumes aan uitzendkrachten te kunnen leveren.

Development hub

Om de transformatie mogelijk te maken is er eerst een eigen development hub opgezet. De product owners in Deventer bouwen en ontwikkelen alle merken zelf. Dat maakt dat Staff Capital in staat is om snel in te spelen op veranderingen in de markt. “We werken data driven, kunnen processen lean and mean inrichten, en daardoor kunnen onze klanten sneller anticiperen op veranderingen in de vraag, essentieel in de krappe arbeidsmarkt. En met een sterke backofficepartner Mysolution zorgen we ervoor dat alles gestandaardiseerd en compliant is in de backoffice”, zegt Wichems, die deze boodschap graag bij prospects brengt. “Niet alle opdrachtgevers zijn gewend aan de nieuwe technologie, maar als we dit eenmaal uitleggen, dan zie je dat klanten heel enthousiast zijn.”

One-stop-shop

“Het is prachtig om te zien dat onze klanten vaak meerdere van onze merken combineren”, zegt Wichems. “Bijvoorbeeld naast zelf werven een combinatie met payroll of extra aanvullende uitzendbureaus inschakelen,  door de combinatie met Flexplein. In al onze oplossingen zitten standaardprocessen, maar het integreren hiervan gebeurt altijd vanuit de businesscase van de klant, dus op maat.” Wichems voegt er nog aan toe: “Dus als je iets met personeel doet en twijfelt of je daar zelf de knowhow of capaciteit voor hebt, kom naar Staff Capital. We hebben vast en zeker wel een geschikte oplossing voor je.”

Ronald Wichems: “Niet alle opdrachtgevers zijn gewend aan de nieuwe technologie.”

En ze zijn nog niet klaar bij Staff Capital. Soon to be launched: Easyjobs. Een freelance platform voor iedereen die flexibel wil werken en ondernemers die extra handjes kunnen gebruiken. Voor dit merk volgt binnenkort nieuws. “Daar kunnen we nog niet alles over zeggen, maar dit wordt meer dan enkel en alleen een platform”, belooft Wichems lachend.

Smit-Lucassen sluit af: “Met veel vertrouwen en trots kijk ik uit naar de toekomst. Ik ga graag het gesprek aan met iedereen die meer wil weten over onze vooruitstrevende oplossingen.”

Dit artikel is gesponsord door Staff Capital.

 

Over Auteur

Reageer