Het uitbesteden van de backoffice helpt flexbedrijven om zich beter te kunnen richten op hun core business: het samenbrengen van opdrachtgevers en talent. De toegevoegde waarde van uitbesteden wordt door het komende toelatingsstelsel, maar ook door de regelgeving voor zzp’ers steeds groter. Operationeel directeur Diederik Keverling Buisman van BackOfficer somt de voordelen op.
Er zijn verschillende trends die maken dat het accent in de flexmarkt steeds meer verschuift, zegt Diederik Keverling Buisman van BackOfficer. “Er is natuurlijk de krappe arbeidsmarkt, waardoor je ook als uitzender steeds moeilijker aan personeel komt. Daarnaast krijgen we te maken met de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta), die eisen gaat stellen aan uitzendbureaus, en ook de wetgeving rondom zzp’ers zal impact hebben op de markt.”
Administratie is niet je intrinsieke motivatie
Die ontwikkelingen maken dat het accent verschuift naar voldoen aan regelgeving, terwijl dat niet is waarom je als flexbedrijf bent begonnen. “Vraag je af: wat is je intrinsieke motivatie? Je bent ooit een uitzendbureau begonnen, omdat je goed bent in het vinden van mensen en het maken van de match. De reden is niet dat je graag de administratie wilde doen”, zegt Keverling Buisman.
De steeds grotere regeldruk maakt dat er steeds meer energie en tijd opgaat aan administratie. Dat is zonde, want dat leidt af van je kernactiviteit. Als je daar niet meer je focus op hebt, gaat dat ten koste van de kwaliteit, aldus Keverling Buisman.
“Bovendien is het in deze krappe arbeidsmarkt niet makkelijk om mensen te vinden die voor jou de administratie kunnen uitvoeren. De continuïteit van je organisatie hangt tegenwoordig voor een groot deel af van het kunnen behouden van deze mensen, terwijl de administratie een ander soort medewerker vraagt dan extraverte types die mensen werven. Het is een andere discipline. Bovendien zijn er veel wijzigingen in wet- en regelgeving die je moet bijhouden. Dat kunnen wij uit handen nemen, zodat je je focus kunt richten op je kernactiviteiten.”
Collega’s op afstand
Ook grotere organisaties maken steeds vaker de keuze om hun backoffice uit te besteden, geeft Keverling Buisman aan. En dat hoeft geen ingewikkeld proces te zijn. “Zeker als je juridisch werkgever blijft, verandert er niet zo veel. Alles vindt plaats uit naam van het uitzendbureau, alleen verwerken wij alles en stellen wij de software ter beschikking.”
Het is een misvatting dat je met uitbesteding ook de controle over een deel van je bedrijf afstaat. “Daarmee zijn we in feite je collega op afstand. Want als het goed gaat met het uitzendbureau, gaat het goed met ons. We werken met klantenteams die jouw backoffice-collega’s zijn. We zijn partners van elkaar: de uitzenders doen werving, selectie en acquisitie en wij doen de backoffice.”
Een bijkomend voordeel is dat BackOfficer geregeld in gesprek gaat met partners en op basis van ervaring advies geeft, bijvoorbeeld over hoe je je propositie goed kunt neerzetten of hoe je elkaar op juridisch vlak kunt helpen.
Compliance gewaarborgd
Met de invoering van de Wtta per 1 januari 2026 wordt het met name voor jonge flexbedrijven aantrekkelijk om de backoffice te gaan uitbesteden, denkt Keverling Buisman, omdat het voor een startende onderneming een uitdaging is om te voldoen aan de toelatingseisen. “Maar het kan ook zijn dat je een grotere organisatie bent en niet meer de middelen hebt om alle nieuwe wet- en regelgeving bij te benen. De keuze om wel of niet uit te besteden is per organisatie verschillend.”
Handhaving op schijnzelfstandigheid
De impact van de Wtta is inmiddels wel duidelijk, maar andere regelgeving zal ook een verandering teweegbrengen in de flexmarkt, zo verwacht Keverling Buisman. Volgend jaar zal de Belastingdienst weer actief de handhaving van de Wet DBA oppakken en controleren op schijnzelfstandigheid. Hij merkt het effect daarvan nu al: “Het grootste nadeel is dat er geen duidelijkheid is over wat je als zelfstandige allemaal wel of niet mag. Dat er weer gehandhaafd gaat worden op schijnzelfstandigheid, heeft direct impact op de markt. Inleners willen het risico niet lopen dat ze straks schijnzelfstandigen in dienst hebben, met boetes, slechte publiciteit en mogelijk ziekte-uitkeringen tot gevolg.”
Om die reden beraden veel opdrachtgevers zich nu op het al dan niet doorgaan met zzp’ers. Een alternatief is werken met uitzendkrachten. “Er zijn best veel zzp-bemiddelaars, met name in de zorg, die signaleren dat inleners gaan stoppen met zzp’ers en met uitzendkrachten willen gaan werken. Dat is een grote verandering, want 30 procent van de zzp’ers in de zorg werkt nu via een bemiddelaar. Die bemiddelaars hebben geen ervaring met uitzenden en de wet- en regelgeving en vragen ons om hulp.”
Die hulp is snel geregeld, want Keverling Buisman geeft aan dat zo’n omzetting binnen een week gerealiseerd kan zijn. “Zo kunnen ook zzp-bemiddelaars zonder veel moeite verdergaan met wat ze deden, maar dan als uitzendbureau. De enige uitdaging is dan om zzp’ers ervan te overtuigen dat ze uitzendkracht moeten worden. Maar dat besef komt wel steeds meer; er is een verschuiving gaande.”
Keverling Buisman ziet tot slot wel mogelijkheden om het voor de betrokken partijen wat eenvoudiger te maken: “Een mogelijkheid is dat de wetgever zzp’ers verplicht een pensioen op te bouwen en premies te betalen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering en de WW. Als je dat doet, is iedereen vrij om het in te richten zoals hij zelf wil. Waarom zou dat niet mogelijk zijn?”
Dit artikel is gesponsord door BackOfficer.