Blijven groeien in een tijd van schaarste: hoe digitale ontzorging helpt

0

Hoe kun je als uitzender blijven groeien in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt? Door ‘intuïtieve’ software die de intercedent het administratiewerk uit handen neemt. “Daarmee bespaar je heel veel tijd. Tijd die zij veel beter kunnen besteden aan het vinden van kandidaten en contact met klanten.”

“Wij krijgen regelmatig het compliment dat ons systeem ‘heel logisch’ is”, zegt Fred Mulder, oprichter en eigenaar van Flexmeester. En dat is ook niet zo verwonderlijk. Flexmeester mag dan relatief nieuw zijn op de softwaremarkt, achter het softwarebedrijf gaat een brok aan ervaring in de uitzendbranche schuil. Mulder heeft het bedrijf opgericht vanuit zijn eigen uitzendbureau. “Ik heb ook aan de kant van de gebruiker gestaan. En dat geldt niet alleen voor mij. Onze mensen komen uit de uitzendwereld en sommigen hebben daarin zelfs meer dan 20 jaren ervaring. Wij weten hoe uitzenders denken en handelen. Er zijn veel, complexe processen en wij zorgen met onze de ‘intuïtieve’ software dat het toch eenvoudig is om hier doorheen te lopen.” Hoe? “Door met het hele team, samen met ontwikkelaars product owners, software te ontwikkelen vanuit de gedachte van de gebruiker.”

Low code

Flexmeester maakt hierbij gebruik een zogenoemd low code-platform. Low code is een vorm van softwareontwikkeling die is gericht op het visueel ontwerpen van applicaties. Het gebruik van deze programmeertaal als SaaS-oplossing maakt dat het overal toegankelijk is en de ontwikkeling sneller gaat. Daarbij heeft Flexmeester volgens Mulder nog een belangrijk concurrentievoordeel. “Veel bestaande pakketten bouwen telkens nieuwe schilletjes om hun applicaties. Dan lijkt het modern, maar het zijn in feite verouderde softwareoplossingen. Onze software is echt nieuw ontwikkeld, specifiek voor de uitzendbranche.”

Toekomstbestendig en compliant 

De wet- en regelgeving rondom uitzenden verandert continu en wordt steeds strenger. Flexmeester claimt voorop te lopen op het gebied van compliancy. Oprichter/eigenaar Fred Mulder: “Neem de inlenersbeloning. Tegen de tijd dat de verplichte certificering in 2025 ingaat moet ook de beloning van uitzendkrachten en werknemers helemaal zijn gelijkgetrokken. Wij hebben daar al op voorgesorteerd. De CAO’s zijn bij ons ingebed in het softwarepakket, wij hebben alle data zelf in handen en zijn niet afhankelijk van derden hiervoor (zoals veel concurrenten). Wij hebben zelf mensen in dienst die updates uitvoeren. En ook bedrijfseigen regelingen kunnen in ons systeem worden toegevoegd.”

Alles voor diverse flexmarkt

De flexmarkt groeit en wordt steeds diverser, ziet men ook bij Flexmeester. “Het aantal zzp’ers groeit enorm; in het derde kwartaal van 2021 waren dat er nog 900.00, nu zijn dat er al 1,2 miljoen.”, zegt Mulders’ collega Sajanth Suntharan. “En datzelfde geldt voor arbeidsmigranten. Tussen 2006 en 2021 is het aantal arbeidsmigranten in ons land al verviervoudigd. En de verwachting is dat er ons land er ongeveer 1,2 miljoen zullen zijn in 2030.”

Flexmeester speelt daar op in door de softwareoplossing geschikt te maken voor alle flexvormen en flexcontracten. Suntharan: “Ons pakket ondersteunt alles. Alles zit erin; de reguliere processen, wekelijkse, vierwekelijkse en maandelijkse verloning, payroll (periode- en ketensysteem), maar ook voor bemiddeling van zzp’ers, waaronder self-billing, en fiscale regelingen voor arbeidsmigranten, inclusief de 30%- en ET-regeling.”

En dat allemaal heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk volgens Suntharan. “De uitzendkracht kan via zijn mobiele App van Flexmeester alles regelen en inzien, van loonbelastingverklaring, urenbriefjes, digitaal contract ondertekenen tot salarisstrook. En de intercedent heeft real time inzicht; als een uitzendkracht iets invoert kan hij of zij dat direct op het scherm zien.”

Digitaal ontzorgen

“Wij zijn er om uitzenders digitaal te ontzorgen”, zegt Mulder. Daarbij zegt Flexmeester bij te kunnen dragen aan hun groei, wat niet vanzelfsprekend is op deze krappe arbeidsmarkt met zoveel schaarste aan flexkrachten. “De arbeidsmarkt is een werknemers-/kandidatenmarkt geworden. Zij hebben de regie en het is aan de uitzendbureaus en recruiters om die kandidaten te vinden. Want heb je de kandidaten, dan kan je omzet draaien. Om te kunnen blijven groeien moeten uitzendbureaus en recruiters zich dus volledig kunnen focussen op het binnenhalen van klanten en de werving en selectie van kandidaten. Onze software, waarin alle processen van verloning tot facturatie zijn geautomatiseerd, maakt dat uitzenders enorm veel tijd besparen. Zij kunnen snel en efficiënt werken en houden dus meer tijd over voor contact met klanten en kandidaten.”

Mulder weet bovendien dat intercedenten en recruiters van nature niet zo IT-gericht zijn en niet van administratie houden. “Dat is niet hun meest favoriete werk. Wij zorgen ervoor dat het toch prettig werken is voor hen. Ook door het remote werken; het maakt niet uit waar iemand werkt en of dat op een MacBook of pc is, Flexmeester is overal gemakkelijk toegankelijk. Intercedenten die eenmaal het gemak hebben ervaren willen niet meer anders dan met onze software werken.”

Tip: maak gebruik van nieuwe technologie 

Naast het prettiger, efficënter werken met de eigen uitzendsoftware ziet Sajanth Suntharan (Flexmeester) nog veel meer kansen voor uitzenders om sneller en beter hun werk te doen. Zijn advies: maak gebruik van de nieuwe technologie. Denk aan AI-toepassingen (artificiële intelligentie), zoals ChatGPT. Daarmee kun je automatisch vacatures laten schrijven die dan al voor 90% gereed zijn. “Dat is op z’n minst het overwegen waard.”
“En ook binnen de marketing kunnen de mogelijkheden dankzij nieuwe technologie veel beter benut worden, denk aan het inzetten van tech-oplossingen voor social media.” Kortom, de technologie is er, maak er gebruik van!

Dit artikel is gesponsord door Flexmeester.

Over Auteur

Reageer