Waarom niet je backoffice uitbesteden met behoud van juridisch werkgeverschap?

0

Het uitbesteden van de backoffice scheelt je als flexbedrijf veel administratieve lasten en werkgeversrisico’s. Toch kan het voordelen bieden om als uitzender bewust te kiezen voor het behoud van juridisch werkgeverschap. Ook dan is uitbesteden van de backoffice gewoon mogelijk.

De voordelen van het uitbesteden van de backoffice zijn groot: je hoeft je geen zorgen meer te maken over de administratie en het vinden van goed personeel in de krappe arbeidsmarkt, zodat je je kunt richten op datgene waar je als uitzender goed in bent. Outsourcen is voor veel flexbedrijven dan ook een uitkomst, zegt operationeel directeur Diederik Keverling Buisman van BackOfficer. “Ons uitgangspunt is dat je datgene moet outsourcen waar niet je specialiteit ligt. En de specialiteit van een uitzendbureau is werven, selecteren en matchen.”

Meest zuivere vorm van uitbesteding

Menig uitzender heeft daarom al gekozen voor een partnerschap met BackOfficer. Als je in zee gaat met een backofficedienstverlener, kan die naast de administratieve processen ook het juridisch werkgeverschap overnemen. Dat heeft als voordeel dat het debiteurenrisico bij je uitbestedingspartner komt te liggen. Toch staat niet iedereen te springen om afstand te nemen van het juridisch werkgeverschap, merkte BackOfficer. “Daarom bieden we sinds een jaar ook de mogelijkheid om je backoffice uit te besteden waarbij je zelf werkgever blijft. Het is een variant die veel flexbedrijven over het hoofd zien”, zegt Keverling Buisman.

Terwijl er aan deze variant bijna evenveel voordelen vastzitten als aan het uit handen geven van het juridisch werkgeverschap. “Het is de meest zuivere vorm van backofficedienstverlening. Je besteedt een afdeling uit, waarmee je je backofficecollega’s niet meer in de eigen organisatie hebt, maar op afstand. Het scheelt medewerkers die je op de loonlijst moet zetten, maar je hoeft ook geen frontoffice- en verloningssoftware meer aan te schaffen. Dat scheelt in de kosten en je hoeft de knowhow op dat gebied niet meer te borgen.”

Meer verantwoordelijkheid, maar ook meer controle

Wel moet je je realiseren dat je extra verantwoordelijkheden houdt, zegt Keverling Buisman. “Bij het uit handen geven van het juridisch werkgeverschap blijf je alleen bemiddelaar. Daarmee zijn de kosten van verzuim tot een bepaalde hoogte verzekerd en de certificering is geregeld. Je bent ook niet meer verantwoordelijk voor debiteurenbeheer. Dat gaat allemaal niet op wanneer je het werkgeverschap in eigen hand houdt.”

Waarom zou je dan toch voor eigen werkgeverschap kiezen? “Een van de redenen is dat je uit eigen naam en met je eigen bankrekeningnummer facturen blijft innen. ‘Het is vaak een gevoelskwestie”, zegt Keverling Buisman. “Je hebt meer de touwtjes in handen en je kunt werken met je eigen contracten, je eigen briefpapier en eigen facturen en je eigen bankrekeningnummer. De omzet gaat volledig door jouw boeken. Bij uitbesteden van het juridisch werkgeverschap is jouw boekhoudkundige omzet de marge die je van ons krijgt – en die is altijd lager dan de totale omzet.”

Diederik Keverling Buisman: “We hebben een zorgplicht.”

Kies je voor het behoud van juridisch werkgeverschap, dan berekent Backofficer een percentage van de gefactureerde omzet. Daarbij houden beide organisaties er belang bij dat de samenwerking goed verloopt. “Hoe meer succes de organisatie heeft, hoe meer succes wij hebben. Wij zien de samenwerking daarom nooit als klant-leverancierrelatie, maar als partnerschap.”

Lees ook: ‘Toegevoegde waarde uitbesteden backoffice wordt steeds groter’

Nog steeds uitgebreide dienstverlening

De dienstverlening van BackOfficer is bijna hetzelfde als wanneer je wel het juridisch werkgeverschap uit handen geeft. “We hebben een zorgplicht. We houden de wet- en regelgeving in de gaten en adviseren daarin. Als iets niet kan volgens de wetgeving, dan doen we dat niet. We monitoren het verzuim, maar de kosten van een arbodienst blijven voor rekening van het uitzendbureau’ BackOfficer kan wel op veel gebieden ondersteunen. ‘Bij een NEN-audit kunnen wij ervoor zorgen dat ze de juiste informatie hebben. We maken een eigen administratie voor het uitzendbureau dat zelf juridisch werkgever blijft. Je kunt zelf je reserveringen bepalen, wel of geen transitievergoeding: dat bepaal je zelf. Ons verdienmodel is simpelweg een percentage van de omzet of de loonsom. Je houdt zelf een boekhouding aan en bepaalt zelf wat je ermee wilt doen.”

Tussenoplossingen

Tussenoplossingen zijn ook mogelijk: “Zo kunnen we afspreken dat wij alsnog wel het debiteurenbeheer verzorgen, maar dat kan alleen als we ook factoring toepassen. We kunnen eventueel de lonen voorfinancieren en dan wel factureren namens het uitzendbureau. Het bankrekeningnummer is dan alleen van ons. Die opties zijn er ook, maar de meeste bedrijven willen het zelf organiseren. We kunnen trouwens ook op uurbasis helpen met de Wtta-certificering.”

Kortom: voor ervaren uitzenders met enige omvang is het behoud van het juridisch werkgeverschap helemaal geen gek idee. Terwijl de backoffice uitbesteden dan net zo goed mogelijk is. “Als je wilt snijden in kosten, dan ligt uitbesteden van de backoffice voor de hand. Waar het juridisch werkgeverschap ligt, maakt dan eigenlijk niet zo veel uit.”

Dit artikel is gesponsord door BackOfficer.

 

 

Over Auteur

Reageer