Effectieve recruitment zonder waste, een utopie?

0

Uitzenders weten dat hun recruitment effectiever en efficiënter kan en moet. Maar hoe? Advies van experts: kies voor één geïntegreerde oplossing. Dat is de basis voor succesvolle job marketing en een goede candidate journey.

Uitzenders voelen de druk van buitenaf, de opkomst van robotics en nieuwe toetreders op de recruitmentmarkt zoals de platformen. Zij zien het belang van een integrale aanpak van hun recruitment om toekomstbestendig te blijven ook wel in. Maar de praktijk is weerbarstig. Backoffice/payrollsystemen en frontoffice-oplossingen zijn nog altijd twee gescheiden werelden, die van de boekhouder en de marketeer. Niet zelden werken uitzenders zelfs nog met een excelbestand, eventueel aangevuld met een losse frontoffice-oplossing. Gevolg, de kandidaat moet via meerdere verschillende omgevingen zijn informatie en communicatie met het uitzendbureau bijhouden. En dat past natuurlijk niet bij de gewenste optimale beleving van de candidate journey.

Te veel tools

Het is niet zo dat er geen recruitmentoplossingen zijn voor de uitzendbranche. Er zijn tal van goede, individuele tools, die op zich prima werken, één voor de planning, één voor payroll, et cetera. En die hebben meestal ook allemaal een eigen mooie app voor kandidaten en opdrachtgevers. Maar de praktijk is dat uitzenders vaak al die tools aan elkaar moeten zien te koppelen. En tien verschillende tools, ook al zijn ze nog zo goed, maken het als geheel nog geen goede oplossing. En nogmaals, het is bepaald niet ideaal als kandidaten en opdrachtgevers met verschillende apps moeten werken.

Candidate journey

De uitzendsector zit in de fase dat het besef er wel is dat er te veel tooltjes en afzonderlijk werkende systemen zijn, maar de branche is nog zoekende naar een oplossing. De beste oplossing is een integrale oplossing. Tigris uitzendsoftware, dat is gebouwd op het bekende CRM-systeem Salesforce, biedt zo’n integrale oplossing voor jobmarketing, recruitment, operations en payrolling. Hierin is het ATS/recruitmentsysteem
gekoppeld aan de backoffice en de communicatie met de kandidaat/uitzendkracht verloopt via dezelfde app (voor Andriod & IOS met aanvullend een portal voor in de browser.)
En dat biedt voordelen. Want het moeten koppelen van losse front- en backofficesystemen gaat in de praktijk niet alleen vaak gepaard met kunst- en vliegwerk, het levert meestal ook niet het optimale resultaat op.

Optimale begeleiding

Het voordeel van het integreren van front- en backoffice in één systeem is alle data uit de voorkant (recruitment) en achterkant (backoffice) is gekoppeld, wat bijdraagt aan de ideale candidate en employee journey. De kandidaat/uitzendkracht hoeft zijn informatie niet uit drie verschillende omgevingen te halen en wordt optimaal begeleid bij de plaatsing, maar ook een betere employee journey. Zo krijgt de kandidaat bijvoorbeeld automatisch na drie of vier weken na de start in zijn baan de vraag of het goed gaat en hoe hij het werk ervaart? En het systeem helpt onder meer bij het inplannen van voortgangsgesprekken op het juiste moment als ondersteuning voor de uitzendkracht. De automatisch genereerde data vanuit één systeem zorgt dus voor optimale communicatie met uitzendkrachten (en dat geldt ook voor opdrachtgevers).

Minder waste, meer data

Het werken met een geïntegreerd systeem leidt ook tot minder verspilling (tijd en dus geld) voor het uitzendbureau en het levert meer nuttige informatie op. Doordat de recruitment gekoppeld is met de achterkant van het systeem is bij de selectie informatie over de cao- en het loon (wat moet deze kandidaat verdienen?) direct beschikbaar.
Ook de eerdere beoordelingen met betrekking tot de kandidaat komen onmiddellijk in beeld, net als zijn werkervaring, dat automatisch uit het systeem rolt.

Samenwerking
Tigris en Nmbrs

Tigris (uitzendsoftware) en Nmbrs (HR- en payrollsoftware) zijn een samenwerking aangegaan. Hierdoor hebben aangesloten uitzendbureaus via de cloud toegang tot de best mogelijke best-of-breed-oplossing binnen de uitzendbranche. Maikel Neelen, CTO en mede-oprichter van Tigris, over de reden van deze alliantie: “Wij bieden een geïntegreerde oplossing voor de uitzendbranche. Door Nmbrs als onderliggende verloningsmotor te gebruiken kunnen we de uitzendbranche een nog volwaardigere oplossing bieden.”
Ook voor Nmbrs – dat maandelijkse 950.000 loonstroken verwerkt – is de samenwerking interessant, zegt Michiel Chevalier, CEO van Nmbrs. “Tigris biedt met hun uitzendspecifieke software een mooie oplossing, dat zit niet in onze normale salarisverwerkingsapplicaties. Zij zijn de enige echt geschikte partner om de ook voor ons interessante uitzendmarkt samen te kunnen bedienen. Tigris heeft de technologie en de kennis van de uitzendmarkt in huis. Samen kunnen wij de propositie rondmaken.”

Return on marketing (ROM)

Een geïntegreerd recruitmentsysteem is de basis voor efficiënte en effectieve recruitment. Hierdoor kun je meer datagestuurd te werken; weten waar de beste kandidaten zich bevinden en realtime inzicht hebben in de resultaten van jobboards, social media en advertenties. Dan spreken we van job marketing.

Vroeger plaatste een recruiter een advertentie in de krant om vervolgens af te wachten en te hopen dat kandidaten reageren (post & pray), tegenwoordig plaatsen zij vacatures online op een of meerdere van de bekende jobboards.
Dat maakt het al meer meetbaar (cost per click), maar maakt het nog niet inzichtelijk wat het echt oplevert. Hoe effectief wordt het marketingbudget besteed? Welke kanalen leveren jou het meeste op? Waaraan kun je de marketingeuro het best uitgeven? Oftewel, wat is de return on marketing (ROM). Goed gekoppelde data uit een integraal recruitmentsysteem biedt dat inzicht wel. Sterker nog, het kan een automatische match maken; de opdrachtgever kan voor zijn vacature automatisch de matchende kandidaat/kandidaten vinden en via een app benaderen, zonder dat het uitzendbureau daar tussen zit.

Dat betekent niet dat de uitzender dan buitenspel staat, het betekent wel dat de waste eruit gaat, het kost minder tijd. Die tijd kan de recruiter dan steken in waar hij echt goed in is: het selecteren en beoordelen van kandidaten. Om die informatie vervolgens weer in het geïntegreerde systeem te zetten.

Flex naar next level

Dit ideaalbeeld is nog lang niet overal realiteit. Maar dat kan en moet het wel worden. Want Willem Clements, uitzendondernemer met vijftien jaar ervaring in de flexbranche en specialist in recruitmenttechnologie, ziet het uitzendmodel onder druk staan. Uitzenders moeten met minder mensen hetzelfde doen of met dezelfde mensen meer doen. Recruitment moet dus effectiever en efficiënter. “De uitzendsector moet zichzelf opnieuw uitvinden. Er zijn heel veel goede tools, maar te weinig integratie. Dat bezorgt uitzenders hoofdpijn.”

Een integrale recruitmentoplossing is volgens Clements hard nodig om waste echt tegen te gaan. “Er veel nog verspilling in de uitzendsector op dat gebied. Ik zou graag zien dat we ‘flex naar the next level’ kunnen tillen. Een
utopie? Misschien, maar wij streven er wel naar.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tigris.

Lees ook: Recruitmenttechnologie, wat moet de recruiter ermee?

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer