Adecco geschorst uit SNF-huisvestingkeurmerk

0

Na een spoedinspectie op een locatie van Adecco bleken arbeidsmigranten zo slecht gehuisvest dat Adecco uit het SNF-register is geschorst. 

FNV stelde eerder deze week een petitie op samen met arbeidsmigranten die werken bij een distributiecentrum van Jumbo in Woerden. Daarin eiste de vakbond dat Adecco iets doet aan de slechte huisvesting die het bureau aan de werknemers biedt. Margje van der Woude van vakbond FNV schrok wat ze aantrof, vertelde ze aan Distrifood. “Bedwantsen, lekkages, vochtproblemen.”

SNF-keurmerk

Stichting Normering Flexwonen (SNF) liet naar aanleiding van de signalen een spoedinspectie uitvoeren op de locatie in Krimpen aan de IJssel. Tijdens die inspectie kwamen inderdaad hygiëneproblemen aan het licht. Adecco is daarop onmiddellijk geschorst uit het SNF-register tot uit herinspectie blijkt dat de problemen zijn opgelost of dat de mensen zijn verhuisd en de locatie niet meer wordt gebruikt.

Schorsing betekent dat er geen inhoudingen voor huisvesting op het wettelijk minimumloon gedaan mogen worden, zo vermeldt SNF in een persbericht. Het is nog niet bekend of de opschorting van de inhoudingen alleen de groep arbeidsmigranten op deze locatie betreft of alle arbeidsmigranten waarvoor inhoudingen op het loon worden ingehouden voor huisvesting. De afdeling Legal van Adecco is dat nog aan het uitzoeken.

Tijdelijke schorsing

SNF-directeur Jolet Woordes benadrukt dat schorsen iets anders is dan schrappen uit het register. Ze gaat ervan uit dat de schorsing tijdelijk is. “Organisaties als Adecco sluiten zich natuurlijk met een reden aan bij ons. Ze zullen het zo snel mogelijk willen opgelost willen hebben.”

Adecco laat via een woordvoerder weten dat ze inderdaad hard werken aan een oplossing. De organisatie heeft de verhuurder gemaand de acute problemen op te lossen. Voor de lange termijn is Adecco op zoek naar andere, betere huisvesting. “We doen er alles aan om de rust te laten terugkeren”, zegt de woordvoerder.

Veel klachten bij SNF over hygiëne

In de eerste drie kwartalen van vorig jaar heeft SNF 126 klachten ontvangen, vermeldt de stichting op haar website. De meeste klachten gaan over hygiëne in de woning, gevolgd door klachten over ruimte, daglicht en verwarming (28), voorzieningen zoals koelkast en keuken (22) en capaciteit (17). Bewoners weten SNF goed te vinden, bijna 90% van de klachten werd door bewoners ingediend.

Elke woning dient sinds 2021 over een informatiekaart te beschikken met daarop een QR-code die linkt naar de SNF-website. Informatie voor bewoners is daar beschikbaar in zeven talen. Daardoor zijn bewoners beter geïnformeerd over SNF en dat zij per mail of het contactformulier klachten in kunnen dienen. Daardoor zijn er meer klachten binnengekomen.

Alle klachten worden door SNF in behandeling genomen. Vaak worden er extra inspecties uitgevoerd om de klacht te onderzoeken. Ook wordt inspecteurs verzocht om de klacht tijdens de volgende inspectie te beoordelen. In een enkel geval wordt via hoor-wederhoor de verhuurder aangesproken. Als bij een spoedinspectie blijkt dat er inderdaad major tekortkomingen zijn, wordt de onderneming geschorst. Het is dus van groot belang dat de verhuurders te allen tijde aan de SNF-eisen blijven voldoen. Extra aandacht voor hygiëne lijkt, gezien de klachten, echt nodig.

Lees ook Dit zijn de nieuwe verplichtingen voor verhuur aan arbeidsmigranten

Over Auteur

Annet Maseland is freelance-redacteur van Flexmarkt

Reageer