Afwijzing ontbindingsverzoek

0

Van een werkgever worden redelijke inspanningen gevergd als het gaat om een geïrriteerde goedfunctionerende werknemer. Bijvoorbeeld door hem een coachingstraject aan te bieden.

Na een managementwijziging ontstaat een arbeidsconflict met een werknemer die tot dusver goed functioneerde. De werknemer stelt problemen binnen de organisatie aan de orde. De werkgever vindt dat de werknemer de oorzaken van de problemen bij derden legt en onvoldoende zelfreflectie toont. Vervolgens meldt de werknemer zich zes maanden ziek. Na zijn herstelmelding laat de werkgever hem niet meer toe op de werkplek en vraagt ontbinding van de arbeidsovereenkomst aan. Het belangrijkste argument van de werkgever is dat de werknemer weigert toe te geven zelf tekort te zijn geschoten in zijn houding. De werknemer verzet zich tegen het ontbindingsverzoek en stelt dat de voorwaarden van de werkgever hem heeft belet in gesprek te gaan over de toekomst.

De beslissing

De kantonrechter wijst de ontbinding van de arbeidsovereenkomst af. De werkgever verwijt de werknemer de hakken in het zand te hebben gezet, maar dit verwijt kan de werkgever ook worden gemaakt. Goed werkgeverschap volgens moderne maatstaven brengt mee dat een werkgever een werknemer in een dergelijke situatie een coachingstraject zou moeten aanbieden. De werknemer krijgt dan een helder beeld van zijn positie en van zijn functioneren binnen de organisatie. Nu de werkgever niet heeft gesteld dat de werknemer disfunctioneerde, zou het coachingstraject mogelijk tot een oplossing hebben geleid. Voor ontbinding is het nog te vroeg.
 

Commentaar

Het ontbindingsverzoek waste kort door de bocht in de onderhavige situatie. De werkgever dient zich redelijk op te stellen in zijn pogingen een goed functionerende werknemer in zijn kritische houding bij te sturen.

mr J.M. Caro, Werk & Wet

Over Auteur

Reageer