Geen kerstpakket, gemiste kans

0

Minder bedrijven geven hun personeel dit jaar een kerstpakket. Ging het bij de vorige meting in 2011 nog om 78 procent, nu is 70 procent van de ondernemers van plan om zijn medewerkers een pakket cadeau te doen. Dat betekent dat bijna een op de drie werkgevers geen kerstpakket schenkt. Dat is funest is voor de motivatie van werknemers, zo blijkt uit onderzoek.

Dat blijkt uit een studie van onderzoeksinstituut Panteia onder ruim 1100 bedrijven. ‘Door de langdurende economische crisis hebben bedrijven steeds minder reserves. Dat heeft ook gevolgen voor de kerstpakketten’, zeggen de onderzoekers.

Minder geld
Van de ondervraagden die wel een kerstpakket geven, zei 8 procent ook een lager bedrag uit te trekken dan vorig jaar.

Per medewerker besteedt een ondernemer dit jaar gemiddeld zo’n 45 euro (exclusief btw) aan de traditionele geschenkendoos. Dat betekent volgens Panteia dat in het Nederlandse bedrijfsleven in totaal een slordige 175 miljoen euro aan kerstpakketten wordt gespendeerd. Net als voorgaande jaren bevatten de meeste kerstpakketten levensmiddelen en wijn. Ook cadeaubonnen komen veel voor.

Motivatie

Het niet geven van een kerstpakket is volgens Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Business Universiteit Nyenrode, funest voor de motivatie van werknemers. ‘Hoe klein ook, het is beter wel iets te doen en de werknemer waardering te geven voor zijn inzet van het afgelopen jaar’, zo concludeerde Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Business Universiteit Nyenrode, op basis van onderzoek naar het geven van cadeaus. ‘Het lijkt rationeel om in deze tijd te bezuinigen op dit soort extra’s, maar het werkt averechts.’ Volgens Robben heeft dat te maken met de relatie tussen werknemer en werkgever. ‘De werknemer ziet die relatie anders dan de werkgever. De werknemer heeft een zogenoemde sociale relatie. De werkgever bekijkt het zakelijker, die heeft een zogenoemde economische relatie.’

 

ANP/P&Oactueel

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer