Specialist Spoorflex geschorst door ProRail na treinongeval bij Stavoren

0

De vergunning van spoorbeveiligingsbedrijf Spoorflex Safety First is ingetrokken door ProRail als gevolg van het treinongeval bij Stavoren.

Spoorflex Safety First is gespecialiseerd in het leveren van beveiligingspersoneel en machinisten voor de spoorwegbranche. Ook op de werktrein in Stavoren, die op 25 juli door stootblokken reed en daarna een lege tankwagen en een watersportwinkel ramde, reed een Spoorflex-machinist mee. Er vielen geen ernstige gewonden, de schade loopt waarschijnlijk in de miljoenen.

De Nederlandse machinist moest de Italiaanse machinisten van Speno, het uitvoerende bedrijf, begeleiden bij hun werkzaamheden. Het onderzoek naar het ongeluk loopt nog. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of tegen twee Italianen en een Nederlander een strafzaak kan worden begonnen.

Spoorflex-directeur Pieter Hazejager laat op de eigen site weten dat de desbetreffende medewerker al drie jaar in dienst was van Spoorflex, volledig bevoegd was en bekend met het traject. "Het ongeval te Stavoren heeft de Spoorflex-organisatie diep geraakt. Op dit moment loopt het onderzoek. Ook de Onderzoeksraad Voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld. De betrokken werknemers gaat het fysiek goed, maar mentaal zijn ze zeer aangeslagen. Vanuit de organisatie worden de werknemers intensief begeleid en is psychologische hulp aangeboden."

Spoorflex mag zulk beveiligingswerk alleen uitvoeren met een vergunning van ProRail. Die heeft het spoorbedrijf nu voor vier weken ingetrokken. ProRail wil dat het uitzendbureau orde op zaken gaat stellen, maar wijst het bedrijf niet direct aan als schuldige. Toch sluit de woordvoerder "niet uit dat er iets fout is gegaan in de begeleiding van de werktrein".

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer