Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de veiligheid en gezondheid op de werkvloer.
Elke werkgever moet ten minste één preventiemedewerker aanwijzen. In kleine bedrijven (25 werknemers of minder) mag de werkgever ook preventiemedewerker zijn. De preventiemedewerker moet kennis hebben van de arbeidsrisico’s binnen het bedrijf.
Taken preventiemedewerker
De taken van een preventiemedewerker bestaan bijvoorbeeld uit:
- het voorlichten over het gebruik en onderhoud van apparaten
- het bewaken van het juiste gebruik van beschermingsmiddelen
- het geven van instructie over het werken met gevaarlijke stoffen.
Preventiemedewerker en risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E)
In de RI&E en het bijbehorende plan van aanpak staat de basis voor wat u moet weten als preventiemedewerker. Als de RI&E bijvoorbeeld het gebruik van afzuigkappen voorschrijft, moet een preventiemedewerker weten wat de risico’s zijn van niet of ondeskundig afzuigen en hoe de apparaten onderhouden moeten worden.
Opleiding of cursus voor preventiemedewerkers
Een preventiemedewerker hoeft geen algemene cursus of opleiding te volgen. Hij moet wel voldoende specifieke kennis hebben over de arbeidsrisico’s in het bedrijf.