ABU: lichte krimp in uitzenduren

0

In de afgelopen periode daalde het aantal uitzenduren met 1% en de omzet van de uitzendbranche steeg met 4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De dalende trend in het aantal uitzenduren die zich halverwege 2018 inzette, zet dus door.

Dat blijkt uit de cijfers van de ABU over periode 12 (week 45 – 48, 2018).

De groei van het aantal uitzenduren en -omzet in de afgelopen periode is voor de drie grootste sectoren als volgt:

  • administratieve sector: het aantal uren daalde met 1% en de omzet steeg met 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • industriële sector: het aantal uren bleef gelijk en een stijging van 5% in omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • technische sector: het aantal uren daalde met 2% en de omzet steeg met 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Daling in uitzenduren

Deze lichte daling van het aantal uitzenduren volgt op de afvlakkende groei van het aantal uitzenduren van het afgelopen half jaar. In de voorgaande periode (periode 11 en periode 10) kende het aantal uitzenduren al geen groei meer. In de periodes daarvoor was de groei nog slechts enkele procenten. Daarmee is halverwege 2018 een omslag gekomen. Gemiddeld is het totaal aantal uitzenduren in de eerste zes maanden van 2018 toegenomen met 5%.

Ook krimp in België

Dezelfde trend doet zich overigens ook voor bij onze Zuiderburen. Ook in België sloeg de groei in uitzenduren in de loop van 2018 om naar een krimp. In de Belgische uitzendmarkt was er in november 2018 een urenkrimp van -2,7% ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal kende de Belgische uitzendmarkt nog een urengroei van +6,7%, in het tweede kwartaal was die groei fors afgenomen tot +1,9%, om in het derde kwartaal om te slaan in een krimp van -1% ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. Aansluitend liet oktober een krimp van -1,2% zien.

Bron: ABU/Federgon

Over Auteur

Reageer