ABU: uitzendbaan blijft belangrijk

0

Uitzendwerk is belangrijk als het gaat om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Opvallend is dat grote bedrijven de afgelopen jaren minder gebruik zijn gaan maken van uitzendkrachten, terwijl het mkb juist meer uitzendkrachten is gaan inzetten.

Dat blijkt uit cijfers van de Uitzendmonitor die de ABU vandaag publiceert. Het onderzoek geeft de ontwikkelingen weer in de uitzendbranche van 2007 tot 2015.

Uitzendbaan opstap naar werk

De Uitzendmonitor toont onder meer aan dat 61% van de uitzendkrachten na afloop van een uitzendbaan doorstroomt naar een andere baan. Van de werkhervatters die uit de WW komen, keert 30% via een uitzendbaan weer terug op de arbeidsmarkt. En 70% van de WW’ers die via een uitzendbaan aan het werk gaan, zijn drie jaar later nog steeds aan de slag.
In de periode 2007 – 2015 vond bijna 75% van de WW’ers die voorafgaand aan de werkloosheid uitzendkracht waren, binnen een jaar een nieuwe baan. Bij mensen die voor hun werkloosheid een vast contract hadden, lukte dat bij 47%. Jurriën Koops, directeur ABU: ‘Uit de cijfers blijkt dat de uitzendbranche een vitale functie heeft voor de doorstroming op de arbeidsmarkt. Uitzendwerk biedt een snelle en duurzame opstap naar werk. Het gaat om serieuze banen mét perspectief.’

Helft uitzendkrachten full time

In 2015 werkten ruim 770.000 mensen als uitzendkracht. Een op de vijf (20%) van hen was ouder dan 45 jaar. Een uitzendbaan kende in 2015 gemiddeld 29,1 uren per week. Bijna de helft van de uitzendkrachten werkte meer dan 36 uur. Het beeld dat uitzendbanen vaak kleine banen zijn en van korte duur wordt hierdoor ontkracht, zo stelt de ABU.

Uitzendkrachten vaker geschoold

Opleiden wordt steeds vanzelfsprekender binnen de uitzendbranche: 13% van de uitzendkrachten volgde in 2015 een opleiding. Ter vergelijking: 19% van de mensen met een vast dienstverband volgt een opleiding en slechts 6% van de oproepkrachten doet dat. In 2020 wil de branche dat 20% van de uitzendkrachten een opleiding volgt.

Uitzendbranche helpt mkb groeien

Bedrijven met meer dan honderd werknemers maakten minder gebruik van uitzendkrachten; 57% in 2007 en 49% in 2015. Kleinere bedrijven (tot vijftig medewerkers) zetten in die periode juist meer uitzendkrachten in; dat percentage steeg van 30% naar 37%. Mogelijk komt dit doordat de werkgelegenheidsgroei van de afgelopen periode met name is gerealiseerd in het midden- en kleinbedrijf. Steeds vaker ondersteunen uitzenders mkb-bedrijven bij de organisatie van werk.

Uitzendmonitor 2016

De Uitzendmonitor 2016 geeft inzicht in de samenstelling van de groep uitzendkrachten en in de ontwikkelingen van uitzendbanen. Dit is mogelijk door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek te combineren met de cijfers van de Polisadministratie van UWV. KBA Nijmegen verrichtte het onderzoek.

De Uitzendmonitor 2016 is te downloaden via de site van de ABU.

Bron: ABU

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer