Omzetdaling detacheerder DPA (-5%) valt mee

0

De omzet is weliswaar gedaald (door de coronacrisis), maar detacheerder DPA heeft een redelijk goed eerste halfjaar achter de rug. Zeker vergeleken de gemiddelde omzetdaling in de flexbranche.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de detacheerder vandaag heeft gepubliceerd.

De omzet van detacheerder DPA over het eerste halfjaar is uitgekomen op € 71,4 miljoen. Dat is een omzetdaling van ruim -5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In het eerste kwartaal van dit jaar boekte DPA een omzet van € 37,6 miljoen, een omzetgroei van +2,5% ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Daaruit kun je opmaken dat het omzetverlies vooral in het tweede kwartaal is geleden. Toch spreekt DPA zelf van ‘solide prestaties in het eerste halfjaar’.

Gevolgen coronacrisis beperkt

Arnold van Mameren, CEO van DPA:DPA was in het eerste halfjaar van 2020 goed in staat om de dienstverlening aan haar klanten te continueren. (…) we hebben de impact van COVID-19 op de bedrijfsvoering relatief beperkt gehouden. Het merendeel van onze klanten stelde de bij hen actieve DPA professionals in staat om hun werk op afstand voort te zetten.”
De bankzit bleef naar eigen zeggen beperkt ondanks de vraaguitval als gevolg van de coronacrisis. Eind juni had DPA 1.092 professionals in dienst (ruim 100 minder dan voor de coronacrisis), 160 zzp’ers en 160 interne medewerkers.

Lees ook: DPA boekt lichte omzetdaling, maar verbeterd winstgevendheid (2019)

Detacheerders doen het beter

De beperkte omzetdaling van DPA bevestigt het beeld dat de detacheringsbranche minder hard wordt getroffen door de coronacrisis dan de meeste andere flexbedrijven. Ook Brunel, een andere grote detacheerder, zag de omzet in het tweede kwartaal (in Nederland) dalen, met -11%. Maar ook die omzetdaling is geringer dan de rest van de flexbranche.

Forse krimp uitzendbranche

De grote uitzendconcerns Randstad en Manpower verloren een kwart van hun omzet in Nederland in het tweede kwartaal. Adecco Nederland zeg de omzet in het tweede kwartaal zelfs met een derde krimpen. De meest recente ABU Marktmonitor toonde een omzetdaling van -15% van de uitzendbranche in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. En in de drie maanden daarvoor (begin coronacrisis) was de omzetdaling nog groter.

VvDN: ‘spannend kwartaal’

Uit de onlangs gepubliceerde MarktMonitor van Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) bleek dat de omzet van Nederlandse detacheerders als gevolg van de coronacrisis in het tweede kwartaal met -6% was gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. (Kanttekening: dit betrof kwartaal-op-kwartaal cijfers, geen jaar-op-jaar vergelijking zoals bovenstaande cijfers). Toch is dit ook een indicatie dat de detacheringsbranche het relatief goed heeft gedaan aan het begin van de coronacrisis. Een logische verklaring dat zij vooralsnog minder last hebben gehad van de coronacrisis dan bijvoorbeeld uitzenders is dat detacheringsorganisaties over het algemeen werken aan specialistische projecten die een langere doorlooptijd hebben. Toch is er bij detacheerders sprake van leegloop momenteel en vicevoorzitter van de VvDN Marcel van den Bekerom verwacht dan ook een spannend kwartaal.

 

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer