‘Het is in onze bedrijfstak eten of gegeten worden’

0

Door een op handen zijnde ‘samensmelting’ verwachtte BAS HR voor 2024 een verdubbeling van de omzet. De beoogde overname ketste af, wat de weg vrijmaakte voor een andere, onverwachte buitenkans. “Daardoor gaan we alsnog richting een plus van 70 procent.”

Tekst: Guido de Kanter

BAS HR was eerder dit jaar al “redelijk ver gevorderd” met een overname, vertelt eigenaar Bas van Gorp van BAS HR. In zijn zoektocht naar een overnamekandidaat had hij meerdere doelen voor ogen: “We willen graag meer omzet om stabieler te zijn. Daarnaast zoeken we naar synergievoordelen om onze kennis en ervaring uit te breiden. We willen als BAS HR graag een nog breder portfolio aan diensten kunnen aanbieden. Het belangrijkste daarbij is de expertise van de mensen die bij de overnamekandidaat werken. Uiteindelijk gaat het dáárom. Kennis en ervaring is gewoon macht in deze branche.”

Toch is Van Gorp niet rouwig dat de overname niet is doorgegaan. “Uiteindelijk bleek het dna van de organisatie significant anders te zijn dan was voorgespiegeld. Daardoor is de deal afgeketst. En dat heeft de weg vrijgemaakt voor een onverwachte ontwikkeling, waardoor we de groei toch gaan realiseren.”

Buitenkans

Van Gorp doelt op de buitenkans die hem in het voorjaar ten deel viel. Een franchiseorganisatie uit Breda was failliet gegaan en BAS HR wist twaalf franchisenemers over te nemen. “Deze ondernemers zaten verdeeld over heel Nederland”, vertelt Van Gorp. “Daarbij zet ik de franchiseconstructie niet door; ik vind die achterhaald. Ik geloof in ondernemerschap, in mensen die vanuit hun visie een eigen merk neerzetten. We hebben ervoor gezorgd dat de ondersteuning die ze eerst vanuit de franchiseorganisatie kregen, doorloopt. Vanuit BAS HR faciliteren we hen in alles wat ze nodig hebben. In feite wat we met BAS HR al voor heel veel andere partijen doen.”

Gevraagd of deze uitbreiding hem min of meer in de schoot is geworpen, zegt Van Gorp: “Zeker. En het klinkt nu heel ontspannen, maar de getroffen franchisenemers waren in paniek. En wij als BAS HR zijn tweeënhalve week bezig geweest – ook ’s avonds en in het weekend – om een soepele overgang mogelijk te maken. De twaalf ondernemers waren natuurlijk gewend aan een bepaalde gang van zaken in de dienstverlening. En die lag bij vier werknemers van het voormalige hoofdkantoor. We hebben hun dan ook een baan aangeboden. We zijn blij dat we hun expertise hebben kunnen behouden.

“Zoiets komt niet zomaar op je pad, daar ben ik van overtuigd. Ik geloof ook wel een beetje in karma. Ik heb bloed, zweet en tranen in mijn bedrijf zitten. Het is niet altijd makkelijk geweest. Maar ik ben toch doorgegaan, en heb geprobeerd om alles goed te doen. Trouw te blijven aan mijn waarden, zoals loyaliteit, eerlijkheid en betrouwbaarheid. Ik geloof dat dat de reden is dat zoiets ineens op je pad komt. De overname is een moment geweest van enorme voldoening.”

Lange adem

Het in Etten-Leur gevestigde BAS HR bestaat sinds 2012 en biedt onder de naam BAS Intermediair backofficediensten in de varianten regulier, white label en ‘omzet door de boeken’. Daarnaast is de groep actief in bemiddeling, recruitment en payrolling. BAS staat hierbij niet voor de voornaam van de oprichter, benadrukt Bas van Gorp, maar voor Backoffice Automatiseringssysteem. 

De naam lijkt niet uit de lucht gegrepen, want de software waarop BAS’ bedrijven draaien, schrijft men zelf. “Ik geloof daar heel erg in”, zegt Van Gorp. “Wij creëren software die wijzelf, maar ook de markt, nodig hebben om te automatiseren. Dit is een strategie waarin je veel van jezelf vraagt en waarin veel tijd, geld en energie nodig is om die tools van de grond te krijgen. Met Bas Freelance bijvoorbeeld, ons eigen freelanceplatform, zijn we nu drieënhalf jaar bezig. Het vraagt een lange adem, maar ik ben ervan overtuigd dat wij zo onze klanten beter kunnen helpen.

“We hebben in 2024 een minder eerste kwartaal gedraaid, dus dat is niet helemaal in lijn met de prognose die ik eerder heb afgegeven. Maar dankzij de overname zitten we momenteel op een omzet van rond 1 miljoen euro per week. We gaan daarmee alsnog richting een plus van zo’n 70 procent in 2024.”

Investeringen

BAS HR is bij Flexmarkt op de radar sinds 2019, toen het bedrijf in omzet meer dan verdrievoudigde. “Ja, dat ging toen wat makkelijker”, herinnert Van Gorp zich. “Toen waren de getallen wat lager en dan is het eenvoudiger om de sprong te maken naar een verdubbeling.” In de tussenliggende jaren bleef BAS HR groeien, met als uitzondering 2023. De omzet daalde vorig jaar met 7,3 procent ten opzichte van 2022.

“De markt nam wat af, en als je niks doet krijg je dat gewoon op je bordje. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat we hebben stilgezeten, want 2023 is een jaar geweest van interne investeringen. We hebben de financiële administratie uitgebreid en in september hebben we een coo aangetrokken. We hebben de organisatie versterkt en geïnvesteerd in de kwaliteit ervan.”

“Het is in onze bedrijfstak eten of gegeten worden”, besluit Van Gorp. “Ik heb mijn bedrijf in 2023 klaargemaakt voor groei. In eerste instantie organische groei, maar ik sta er nog steeds zeker voor open om een overname te gaan doen. Dat hangt wel af van de propositie die ik tegenkom. Ik ben intussen natuurlijk iets voorzichtiger geworden nu.”

Wtta: backoffice in transitie

Bas van Gorp ziet grote veranderingen op de branche afkomen in de vorm van de aanpak van schijnzelfstandigheid en de Wtta. Na de invoering van deze wet moet de branche nieuwe certificeringen én de administratie perfect op orde hebben. “We zitten nu in de overgangsfase”, schetst Van Gorp. “Het wordt nog veel belangrijker om je papierwerk op orde te hebben. Het klimaat gaat strakker worden, er komt meer controle. En de consequenties zijn ook heel zwart-wit.

“Er is de afgelopen jaren al heel veel gebeurd, maar ik denk dat we een echte transitie gaan beleven. Omdat de risico’s zo enorm zijn als je het niet goed doet.” Bas van Gorp verwacht dat het Stipp-pensioen vanaf 2026 zal stijgen naar een marktconforme afdracht. “Daardoor zou het weleens zo kunnen uitpakken dat we straks meer backofficediensten gaan verlenen in sector 45 dan in sector 52”, geeft hij aan. Daarnaast verwacht Van Gorp dat de Wtta en de vereiste reserve van 100 duizend euro een groot aantal uitzendpartijen in de richting van bedrijven zoals dat van hem gaat stuwen: “We zijn al backoffice voor heel veel ondernemers en hebben de kennis en ervaring. Ja, ik verwacht dat ons bedrijf hier wel vruchten van gaat plukken.”

Lees ook: Luijendijk neemt directeurschap Bowers & Jackling over van afzwaaiende Vingerling 

Over Auteur

Redacteur Flexmarkt

Reageer