Hoe valideer je skills?

0

Blijf je voor een goede match vasthouden aan een diploma uit de vorige eeuw of kijk je naar actuele skills van een professional? Dat laatste wint aan invloed, al zijn er nog wel enkele hobbels te nemen. In deze longread delen onder meer arbeidsmarktdeskundigen van TNO en UWV hun kennis over het meten van skills. Komt er met CompetentieNL een gemeenschappelijke skillstaal? En hoe werkt een skillsdashboard?

Aan de lopende band plaatst jouw flexbureau ‘klassieke vacatures’ namens je opdrachtgevers. Met bijvoorbeeld harde functie-eisen als een mbo-diploma in een specifieke opleidingsrichting en minimaal drie jaar werkervaring. Professionals die hier niet aan voldoen, krijgen geen uitnodiging. Maar is het zo dat de persoon bij wie vinkjes ontbreken, écht niet bij die functie en opdrachtgever past? Voorstanders van de skillsbenadering – en dat zijn er steeds meer – vinden dat diploma’s, opleidingen en ervaring niet alleszeggend zijn. Sterker nog: “Skills, mits op de juiste manier gecodeerd en gevalideerd, zeggen meer dan diploma’s, zeker als die papieren lang geleden zijn behaald”, zegt Ronald Dekker, arbeidsmarktonderzoeker bij TNO. “Een groot deel van de tegenwoordige arbeidsmarkt heeft van die verouderde diploma’s. Zelf ben ik een goed voorbeeld. Ik ben ooit afgestudeerd als econometrist. Daar passen vooral kwantitatieve, statistische skills bij. Maar in mijn huidige functie gebruik ik die niet of nauwelijks.”

Uniforme taal

Door alle bestaande skills eenduidig te beschrijven, kan het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dat wil zeggen, mits je weet welke skills bij welke functie of beroep passen. En op voorwaarde dat je de skills van je professionals goed in kaart hebt. Stel, bij een functie horen tien skills en een professional heeft ze alle tien. Dan is er sprake van een perfecte match. Maar als hij of zij er bijvoorbeeld zeven heeft, kun je ook precies zien welke skills ontbreken. En vervolgens bepalen wat er nodig is om die skills alsnog te ontwikkelen, middels bijvoorbeeld scholing. Voor het goed definiëren van  skills is een gemeenschappelijke ‘skillstaal’ nodig, die organisaties en werkzoekenden kunnen gebruiken.
UWV is daar hard mee bezig, vertelt senior arbeidsmarktadviseur Wouter van Dam. “Bijvoorbeeld met CompetentNL, een gemeenschappelijke taal waarmee we skills beschrijven en ordenen en vervolgens aan Nederland beschikbaar willen stellen.” De waardevolle informatie uit CompetentNL kan op tal van manieren worden gebruikt. Een praktische toepassing van UWV zelf is het onlangs gepresenteerde dashboard Skillsberoepen. Data uit CompetentNL is daar overzichtelijk gevisualiseerd. “We hebben skills en taken gekoppeld aan beroepen, om precies te zijn kansrijke en kansarme beroepen”, zegt Van Dam. “We willen daarmee de overstap van zo’n kansarmer naar een kansrijk beroep vergemakkelijken. Door te laten zien welke overeenkomsten in benodigde skills en taken er tussen beide zijn.”

Skillsdashboard

Neem de receptionist van een bedrijf of instelling. Dat beroep staat in het dashboard als kansarm aangemerkt. Dit komt doordat het vacatureaanbod van receptionisten kleiner is dan het aantal mensen dat werk zoekt als receptionist. Bovendien kunnen werknemers steeds vaker zelf inchecken bij hun bedrijf en soms nemen robots of incheckschermen de taak van zo’n receptionist over. De soft skills en taken van een receptionist – zoals aandacht voor anderen, klantgericht werken en informeren – komen echter in behoorlijke mate overeen met die van een klantcontactmedewerker. En dat is tegenwoordig juist een kansrijk beroep. Met die wetenschap kunnen organisaties, werkzoekenden én flexbureaus natuurlijk hun voordeel doen. Om vast te stellen wat nu precies kansrijke en kansarme beroepen zijn, gebruikt UWV vooral data. “We kijken daarbij onder meer naar hoeveel mensen op zoek zijn naar een specifieke baan. Uiteraard ook naar hoeveel vacatures er openstaan. Verder voeren we veel gesprekken met vertegenwoordigers in allerlei sectoren. Zo krijgen we een beeld van de huidige arbeidsmarktsituatie.”
Op dit moment zijn er 43 beroepen in het skillsdashboard opgenomen. “Maar dat aantal willen we eind 2021 hebben verdubbeld”, zegt Van Dam. De eerste reacties zijn overwegend positief. “Zo’n 2000 tot 3000 mensen maken er maandelijks gebruik van. Zij waarderen het vooral dat de overlap in skills en taken tussen beroepen nu goed in beeld is gebracht. Al zijn er ook kritische noten, bijvoorbeeld waarom we kiezen voor de Engelse term ‘skills’ en niet voor het Nederlandse ‘vaardigheden’. Wij leggen dan altijd uit dat skills alle kennis, beroeps- en gedragsvaardigheden zijn die nodig zijn bij het uitoefenen van een beroep.”

Een beetje gechargeerd is het zo dat als er een vacature is, er snel wordt gezocht naar iemand die lijkt op degene die is vertrokken.”
Ronald Dekker, arbeidsmarktonderzoeker bij TNO

Toepassen en valideren

Alle waardevolle initiatieven ten spijt zijn er in elk geval twee belangrijke hobbels die nog moeten worden genomen. De eerste is dat organisaties zelf daadwerkelijk gebruik moeten gaan maken van skills. “Werkgevers zijn nog niet gewend om over functies na te denken in termen van skills”, zegt Ronald Dekker. “Een beetje gechargeerd is het zo dat als er een vacature is, er snel wordt gezocht naar iemand die lijkt op degene die is vertrokken. Zelfde opleiding, zelfde ervaring. Het vereist wat mentale lenigheid en creativiteit om na te denken over welke skills er bij een specifieke functie horen.” Dekker ziet daar ook een taak voor TNO weggelegd. “Wij helpen organisaties graag om de skillsbenadering toe te passen bij hun werving en selectie. Iedereen mag daar met ons over komen praten. Er is echt nog een wereld te winnen bij die vertaalslag.” Overigens zijn er al voorbeelden van organisaties die er druk mee bezig zijn, ook in de flexbranche (zoals Velox).

Paspoorten en wallets

De tweede hobbel is dat de skills van professionals goed moeten worden gevalideerd. Je kunt immers wel precies weten welke skills er bij welk beroep passen, maar je moet ook in kaart brengen welke professional welke skills heeft. Hoe meet en weet je dat? “Er is al behoorlijk wat op de markt om skills te valideren,” vertelt Dekker, “zoals skillspaspoorten of digitale wallets die voortdurend worden aangevuld als nieuwe skills zijn opgebouwd.”
Volgens hem zijn er in grote lijnen twee routes om skills betrouwbaar te valideren. “Aan de ene kant is dat met skills-assessmentprocedures, vaak met behulp van gamification. Daarbij kun je dan via games vaststellen of iemand bijvoorbeeld over probleemoplossend vermogen beschikt. Aan de andere kant kan dat met algoritmes die cv’s en LinkedIn-profielen vertalen naar skills.” Een voorbeeld van een technologie die dat laatste doet, is traicie.

…Klik hier om het hele artikel te lezen.

 

Dit artikel, geschreven door Paul Poley, is gepubliceerd in de december-editie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer