De wereld wordt door het omvallen van reisgigant Thomas Cook weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Te laat inzetten op online en digitalisering is gewoon vragen (bijna smeken) om een faillissement. En dus waarschuwt Don van Hal (Digivotion) in zijn blog alle flexondernemers: zet nu vol in op online en digitalisering of je bent de volgende. Lees en huiver, want de overeenkomsten tussen de reisbranche en flexbranche zijn enorm.
Een korte geschiedenis
Een beetje rondsurfen op internet leert me dat de eerste reisbureaus in de 18e eeuw ontstonden. En mister Thomas Cook was er al snel bij. Met de beschikbaarheid van commerciële vluchten zo rond 1920 en meer vrije tijd en geld na de 2e Wereldoorlog ging het de reisbranche voor de wind. Reisbureaus zijn altijd tussenpersonen (agents) geweest en hun verdienmodel is de commissie. Ze openen allemaal fysieke kantoren om zo dicht mogelijk bij de klant te zitten.
Tussenpersonen eruit
Totdat internet zijn intrede doet. Na 1990 begint de invloed van internet steeds groter te worden op de businessmodellen in de reisbranche. Aanbieders gaan zelf reizen aanbieden en de klant gaat steeds minder vaak naar de fysieke kantoren. De tussenpersonen worden eruit gedrukt. Nieuwkomers zoals Expedia, Booking en (slimme) reisoperators storten zich op ‘reissites’. Vergelijkingssites zoals Tripadvisor maken het tevens gemakkelijker om “de beste deal” te vinden. Het aanbod wordt ook steeds meer ‘full service’. Je boekt een ‘pakket’ waar werkelijk alles in zit en geen omkijken meer naar hebt.
Thomas Cook heeft veel te laat op deze trend ingezet (pas vanaf 2017). Kosten veel te hoog, niet flexibel genoeg. Simpelweg de boot (cruise) gemist.
En nu de uitzendbureaus
Vervang in het bovenstaande stukje het woord ‘reisbureau’ door ‘uitzendbureau’ en je kunt de toekomst zo voorspellen. Uitzendbureaus zijn ook gewoon ‘agents’ die bemiddelen in ‘een product’ en daarvoor commissie ontvangen. Ze lopen alleen 20 jaar achter 😉
Thuiswerk opdracht: ga naar booking.com
Whoever you are, whatever you’re looking for, we have the perfect place for you. Our 28,970,033 listings include 6,229,569 listings of homes, apartments, and other unique places to stay, and are located in 153,519 destinations in 228 countries and territories.
booking.com
|
en vervang in je fantasie eens het aanbod dat je daar ziet door (bij)banen. Als je dat lukt, zie je de nabije toekomst van de uitzendbranche voor je. En dan moet je natuurlijk niet streven naar zo’n lelijke site als Indeed of Niedziela.
Snel aanbod vergelijken
Mensen van jong tot oud zoeken een leuke (bij)baan en willen het aanbod snel met elkaar vergelijken. Ze selecteren op een ‘werksite” de leukste banen of werkgevers en drukken op de knop ‘matchen’. Na het invoeren van wat relevante persoonlijke gegevens zoekt de logica achter de site naar de beste match tussen kandidaat en aanbieder. De kandidaat maakt zijn keuze, kiest de gewenste startdatum en klikt op ‘starten’.
Onboarding
Daardoor wordt het ‘onboarding proces’ vanzelf gestart. Je oude contract wordt vanzelf opgezegd, vervoer naar de nieuwe werkgever (in welk land dan ook) geregeld. Tijdelijke huisvesting wordt geboekt en op de dag van overstappen komt een luxe auto of bus je thuis ophalen. Tijdens de rit kan je nog de nodige veiligheidsinstructies en introducties lezen. Bij aankomst kan je gelijk – volledig ingewerkt en al – aan de slag bij de nieuwe werkgever. Of je werkt gewoon vanuit huis. En dat alles binnen 24 uur, als dat gewenst is. Maakt niet uit vanuit welk land in Europa je komt.
Zo moet en gaat het worden. Deze trend is overigens allang gaande en bij de eerste de beste economische neergang voorspel ik dat hele bossen uitzendbureaus gaan omvallen. Alleen degene die nu al volop inzetten op online en digitalisering maken een kans in die nieuwe werkelijkheid. Maakt niet uit of je al 178 jaar bestaat of niet.
Conclusie: Ga als een gek digitaliseren! Of vraag alvast uitstel van betaling aan en laat een designbureau een grafsteen met de tekst ”I knew this would happen’ ontwerpen.
Met urgente groet,
Digital Don
Dit is een blog van Don van Hal (Digivotion)
1 reactie
Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. De vergelijking gaat op een heel belangrijk punt in zijn geheel niet op: Hotels, vliegtickets, huurauto’s, etc zijn allemaal commodity’s. Allen makkelijk vervangbaar en uitwisselbaar. De belangrijkste discriminator is prijs en overige harde criteria. Dat gaat bij personeel niet op! In het betoog wordt de menselijke factor, het subjectieve oordeel, buiten beschouwing gelaten. En laat dat nou net het belangrijkste aspect zijn in aaname van personeel enerzijds en het aanvaarden van een baan anderzijds. De emotie speelt een hele belangrijke rol. Prijs of harde keuze criteria zijn van veel ondergeschikter belang. En dat is nou precies waarmee de Booking.com’s van deze wereld zich mee onderscheiden.
Daarnaast is de markt van intermediaire dienstverlening op vele punten, daar waar mogelijk, al gedigitaliseerd. De vele vacature- & cv-banken, LinkedIn, Indeed, Google Jobs en marktplaatsen voor personeel (ook van uitzendbureaus zelf) hebben geen omwenteling zoals in de reisbranche gebracht en zullen dat ook niet gaan doen. ‘Reisbureau’ simpel vervangen door ‘Uitzendbureau’ is echt de plank misgeslagen.