Zo anticipeer je op alle uitdagingen: met ondersteuning

0

Hoe zorg je als uitzendbureau dat je alle bordjes in de lucht houdt en je dienstverlening op peil houdt? Ondersteuning door een innovatieve dienstverlener is de sleutel tot succes.

De toename van complexe wet- en regelgeving, backoffice-bedrijven die niet transparant zijn in tarieven en dienstverlening, huisvestingsproblemen, verouderde software, verschillende softwarepakketten die niet met elkaar communiceren, we kennen het allemaal. Zoals een van onze klanten al eens aangaf: ”Innovatie van de dienstverleners in de uitzendbranche is niet op het niveau zoals we dat als middelgroot uitzendbureau graag zien.”

Marges onder druk

Als je daarnaast in ogenschouw neemt dat de marges steeds meer onder druk staan, zie je dat er meer en meer bureaus zich gedwongen voelen om te kijken naar de zogenoemde ‘A1-route’ of verloning via een NEN4400-2 gecertificeerd bureau. In 2020 heeft aanzienlijk meer klanten (67 procent) voor deze oplossing gekozen om hun marge én de verdiensten van het personeel op acceptabel niveau te houden, zonder daarmee op concurrentiekracht in te boeten.

Heel Europa interessant

Natuurlijk gaat het niet alleen om geld; het blijft een vak apart om personeel van diverse nationaliteiten te werven in Europa. Het is niet langer: ik zoek een Poolse timmerman. Maar het is: ik zoek een timmerman.
Dit zorgt ervoor dat je als bureau niet langer kunt richten op één land of enkele landen waarin je werft. Nee, heel Europa is nu interessant. Dit zorgde voor de noodzaak om onze werving aan te pakken als een callcenter met meer dan twintig nationaliteiten. Uit ervaring zien we dat we per vacature 23 sollicitaties nodig hebben om één plaatsing te realiseren, dan is persoonlijke benadering en contact in de eigen taal belangrijk.

Eisenpakket opdrachtgevers complexer

De eisen van opdrachtgevers worden ook steeds complexer, meer wisselende locaties per week, veel verplaatsingen tussen projecten, meer flexibiliteit op het gebied van huisvesting, transport en projectduur. Laten we het eisenpakket van de uitzendkracht ook niet vergeten; door de schaarste op de arbeidsmarkt verwachten ze in de watten gelegd te worden op het gebied van kwaliteit van huisvesting, transport, ophalen van en wegbrengen naar het vliegveld, enzovoort.

Ondersteuning op afroep

Onze klant Robert was treffend in zijn bewoording: “Als eigenaar van een uitzendbureau is het onmogelijk om op drie verschillende plekken op hetzelfde moment te zijn.” En gelijk heeft hij, je kunt niet én acquisitie plegen bij je klant, een uitzendkracht ophalen op het vliegveld, hem registreren, contracten, huisvesting, vervoer en zorgverzekering regelen, op het werk introduceren, et cetera. Als mkb-uitzendbureau is het ook geen optie om voor alles personeel in dienst te nemen. Beter is het om operationele ondersteuning op afroep in te schakelen wanneer het nodig is en, nog belangrijker, niet de kosten en verantwoordelijkheid te hebben als het níet nodig is.

HRtech.nl is, naast start-up, een multidisciplinaire dienstverlener waarvan het management door jarenlange ervaring en kennis in de uitzendbranche en geavanceerde, zelfgebouwde softwareoplossingen, het mkb-uitzendbureau kan ondersteunen op de mogelijk uitdagingen die we de komende jaren tegen zullen komen. One-stop-shopping voor ontzorging van de uitzender.

Dit artikel is gesponsord door HRtech.nl.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer