In het rapport ‘Afgewogen arbeidsmigratie’ pleit de Adviesraad Migratie voor een herziening van het Nederlandse arbeidsmigratiebeleid, waarbij niet alleen economische, maar ook maatschappelijke en ecologische effecten worden meegewogen. Deze bredere benadering is essentieel om arbeidsmigratie duurzaam bij te laten dragen aan de welvaart van Nederland. Hoe kijkt de NBBU naar dit rapport?
De NBBU reageert hierop door het belang van een toekomstgericht beleid te onderstrepen, passend bij de huidige arbeidsmarkt. Volgens de Adviesraad Migratie is er een nieuwe visie op arbeidsmigratie nodig. Dit blijkt uit hun adviesrapport ‘Afgewogen arbeidsmigratie. Gericht arbeidsmigratiebeleid voor brede welvaart’. Ze zien in de plannen van de regering dat arbeidsmigratie alleen ten goede komt voor economische groei. Ook de maatschappelijke en ecologische gevolgen van arbeidsmigratie moeten worden meegenomen. Volgens het rapport is een aanpak nodig die alle aspecten van arbeidsmigratie bekijkt, zodat dit op een positieve manier kan bijdragen aan het welzijn van Nederland, zowel nu als in de toekomst.
Lees ook: IPA monitort vooruitgang regelgeving arbeidsmigranten
NBBU’s kijk op het rapport
De Nederlandse Bond Van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen, NBBU, is het eens dat er een bredere blik op migratie nodig is. “Een brede blik op migratie is wat ons betreft noodzakelijk. Het is goed dat er naast de economische aspecten ook gekeken wordt naar de maatschappelijke en ecologische gevolgen van arbeidsmigratie. Het rapport is in dat opzicht een waardevolle bijdrage aan het debat over arbeidsmigratie in Nederland.”
Drie kernvoorstellen
De Adviesraad komt met drie kernvoorstellen in hun rapport, om arbeidsmigratie duurzamer en toekomstbestendiger te maken.
- Ten eerste adviseren zij om vast te stellen wat de omvang van arbeidsmigratie in Nederland wordt. Dit betekent het bepalen van een onder- en bovengrens voor het aantal arbeidsmigranten dat Nederland kan toelaten, rekening houdend met de gevolgen voor brede welvaart.
- Ook is het belangrijk dat effecten van arbeidsmigratie worden meegenomen in andere domeinen. Denk hierbij aan het arbeidsmarktbeleid en economisch structuurbeleid, deze domeinen moeten arbeidsmigratie ook integreren om een samenhangend beleid te kunnen creëren.
- Daarnaast moeten verblijfsvergunningen voor arbeidsmigranten van buiten de EU gebaseerd zijn op een brede welvaartstoets. Dit betekent dat de overheid niet alleen kijkt naar de economische waarde van dit werk, maar ook de maatschappelijke impact op ons land.
Lees ook: ABU en NBBU sluiten nieuw convenant met Belastingdienst over ET-regeling
Enorme tekorten
NBBU: “Arbeidsmigranten leveren een enorme bijdrage aan de Nederlandse arbeidsmarkt en economie. Juist in sectoren waar enorme tekorten zijn, zoals de land- en tuinbouw, logistiek, techniek en de zorg, zijn arbeidsmigranten onmisbaar om de continuïteit van bedrijven en de dienstverlening te waarborgen.”
Samenwerken
Boven alles is samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties erg belangrijk, om effectief te werken aan een duurzaam arbeidsmigratiebeleid. Ministeries zoals Sociale Zaken, Economische Zaken en Infrastructuur moeten volgens de Adviesraad nauwer samenwerken. Dit zorgt ervoor dat de ecologische en maatschappelijke gevolgen van arbeidsmigratie beter samenhangen voor het gehele beleid.
De Adviesraad benadrukt dat deze benadering niet bedoeld is om de instroom van arbeidsmigranten te beperken, maar juist om de kwaliteit van hun bijdrage aan de Nederlandse samenleving te garanderen. Door de gevolgen van arbeidsmigratie breder te bekijken, kan de overheid de positieve impact van migratie versterken en negatieve effecten verkleinen.
Lees ook: Innovatie, integratie én strengere regels: kabinet Schoof wil arbeidsmigratiebeleid versterken
NBBU: arbeidsmigranten leveren een waardevolle bijdrage
Op onderdelen ziet de NBBU de noodzaak om te komen tot verbetering van het huidige arbeidsmigratiebeleid, voor zover daar nu al echt sprake van is. “Zeker gezien de veranderende behoefte van de arbeidsmarkt en samenleving. Er is op dit moment nog steeds een enorme krapte op de arbeidsmarkt, in alle lagen van de economie, en juist arbeidsmigranten leveren een waardevolle bijdrage aan het invullen van deze tekorten.”
Realistisch zijn
De NBBU geeft aan dat ze het eens zijn dat het beleid niet alleen gericht moet zijn op de kwantitatieve behoefte, maar ook op kwalitatieve aspecten zoals huisvesting en duurzame inzetbaarheid. “Zoals het rapport ook aangeeft, vraagt het om een integrale benadering. Maar veranderingen moeten wel realistisch zijn, in die zin dat er bij aanpassing van beleid altijd goed rekening gehouden moet worden met de (administratieve) lastenverzwaringen die dit veelal met zich meebrengt. Dit kan namelijk de positie van met name de MKB-uitzendonderneming verzwakken.”
Lees ook: Dit zijn de verzuimtrends onder arbeidsmigranten: tips voor uitzendbureaus
Huisvesting
NBBU: “Het speerpunt van het rapport is het verbeteren van huisvesting. Dit onderschrijven we, maar wel met de kritische noot dat de focus niet alleen op de werkgevers moet liggen. De kwestie speelt breder. Ook voor onder andere provincies en gemeenten is er een belangrijke rol weggelegd.”
Arbeidsmarkt van de toekomst
Het rapport heeft een duidelijke boodschap: zorg voor een samenhangend beleid, niet alleen gefocust op economische voordelen maar met oog op de maatschappelijke gevolgen. Op deze manier kan Nederland sturen op een duurzame en inclusieve toekomst. Hoe sturen we dan op een toekomstbestendige arbeidsmarkt? NBBU: “Los van arbeidsmigratie is er een brede visie op de arbeidsmarkt nodig. Niet alleen is beter beleid op arbeidsmigratie noodzakelijk, er moet ook geïnvesteerd worden in de huidige Nederlandse beroepsbevolking. Daarnaast is het belangrijk om werk aantrekkelijker te maken en te houden voor verschillende doelgroepen, zoals ouderen, parttimers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor iedereen die wil werken.”