Rechter: schijnconstructie Van der Aart Transporten illegaal

0

De rechter heeft gisteren bepaald dat de door Van der Aart Transporten in Drachten toegepaste ‘schijnconstructie’ illegaal is.

Net als alle andere transportbedrijven heeft Van der Aart transportopdrachten, vrachtwagenchauffeurs en de benodigde vervoersvergunningen. Maar de chauffeurs die voor het bedrijf rijden, zijn werknemer en ondernemer tegelijk. Naast hun arbeidsovereenkomst verhuren de chauffeurs een vrachtauto aan Van der Aart en staan ze vaak als  eenmanszaak ingeschreven in het handelsregister.

Flexibilisering arbeidsvoorwaarden
Edwin Atema, bestuurder FNV Bondgenoten hierover: ‘De constructie is zo opgezet dat de werknemers feitelijk voor de werkgeversrisico’s opdraaien. Door de toenemende concurrentie en flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden worden veel chauffeurs op deze manier noodgedwongen te werk gesteld onder vaak ondoorzichtige constructies. Wij zien in de praktijk dan ook dat de cao niet nageleefd wordt, waardoor gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen en er concurrentievervalsend wordt gewerkt.’

Inspectie: constructie is illegaal
Al in 2012 verzocht FNV Bondgenoten de Inspectie Leefomgeving en Transport om handhavend op te treden tegen het transportbedrijf. De inspectie oordeelde dat de constructie illegaal was en legde het bedrijf een last onder dwangsom op die Van der Aart aanvankelijk met succes aanvocht.  Nu oordeelt de rechter alsnog dat de constructie niet kan, omdat het vervoer plaatsvindt voor rekening en risico van de werknemers. Vanaf donderdag begint de last onder dwangsom van duizend euro per dag te lopen. De inspectie wil dat Van der Aart haar bedrijfsvoering op de huidige manier zo snel mogelijk staakt.

Atema: ‘We zijn blij dat de rechter onze zienswijze en die van de inspectie deelt. Dit is dan ook een duidelijk signaal voor de sector. Wie naast de pot piest, loopt vroeg of laat tegen de lamp. Deze uitspraak is niet alleen gunstig voor gewone chauffeurs in loondienst die last hebben van dergelijke constructies maar ook voor de ondernemers en zelfstandig ondernemers die de regels wel naleven.’

Ketenaansprakelijkheid
FNV vindt – net als minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid – dat de ketenaansprakelijkheid die al in de uitzendbranche geldt, moet worden uitgebreid. Atema: ‘Opdrachtgevers moeten in onze ogen verantwoordelijk gemaakt worden voor cao betalingen als ze zaken doen met bedrijven die bijvoorbeeld schijnconstructies toepassen of voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.’ Asscher werkt momenteel aan een Wet Aanpak Schijnconstructies.

Bron: FNV

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer