Er is een schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector. Het aantal vacatures in de logistieke en transportsector is het afgelopen jaar met 30% gestegen.
Dit blijkt uit cijfers van vacaturesite Indeed.
Vacatures staan langer op
Hoewel het Sectorinstituut Transport en Logistiek begin juli 2017 meldde dat er 140.000 mensen in de logistieke sector werken – het hoogste aantal sinds 2009 –, lijkt de interesse vanuit de beroepsgroep af te nemen. De cijfers van Indeed laten namelijk verder zien dat de vacatures in de logistieke en transportsector het afgelopen jaar 40% minder vaak werden bekeken dan in het jaar ervoor. Daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.
Vraag overstijgt aanbod
En dat terwijl de vraag naar logistiek personeel groeit. Met name door de groei en populariteit in e-commerce neemt ook de vraag naar pakketbezorgers en werknemers in distributiecentra toe. Zo deed Coolblue recent nog een oproep voor duizend nieuwe bezorgers. En met de aankomende feestdagen in zicht zal de vraag naar logistiek werknemers alleen maar blijven toenemen.
Ervaren logistiek managers
Volgens de data van Indeed hebben bedrijven in Nederland vooral moeite om hun vacatures voor ervaren logistiek managers in te vullen. Van alle vacatures voor deze functie blijft 57% langer dan 60 dagen openstaan op Indeed. “Nederland is een grote, internationale speler op het gebied van handel en daarmee ook van transport en logistiek. Nu de economie aantrekt, bloeit de logistieke sector op en neemt de vraag naar personeel hard toe. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor de sector met een tekort aan onder anderen logistiek managers kampt. Door de versnelde digitalisering van de logistieke sector neemt juist de vraag naar hoger opgeleide werknemers die data snel kunnen analyseren en toepassen, toe”, zo stelt Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed.
Moeilijkst te vervullen vacatures
Het tekort aan medewerkers beperkt zich niet alleen tot ervaren logistiek managers. De gehele logistieke sector heeft het zwaar. Op de tweede plaats van moeilijkst in te vullen vacatures staat die van (senior) supply chain specialist (49% blijft langer dan zestig dagen openstaan), gevolgd door vacatures voor transportplanners (33%), logistiek analisten (31%) en supply chain engineers (31%).
Bron: Indeed