Werk van intercedent gaat flink veranderen

4

Technologische ontwikkelingen, toenemende druk van opdrachtgevers en een veranderende arbeidsmarkt gaan ervoor zorgen dat het vak van intercedent de komende jaren flink zal veranderen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De Intercedent heeft de toekomst!’, dat de brancheorganisaties ABU en NBBU in de uitzendbranche lieten uitvoeren onder directies en HR-managers in de uitzendbranche.

De intercedent van de toekomst wordt een omgevingsgerichte, innovatieve en commerciële netwerker. De vestiging in de straat is niet langer het vanzelfsprekende middelpunt en werkprocessen veranderen. De intercedent moet daarom anders worden opgeleid qua kennis en vaardigheden.

Specialist
In het rapport is geanalyseerd welke concrete veranderingen de intercedent te wachten staat op basis van vijf ontwikkelingen: technologie, druk van de klant, veranderende arbeidsmarkt, globalisering en veranderend dienstenpakket.

Onder invloed van deze ontwikkelingen wordt het creëren van commerciële mogelijkheden steeds belangrijker. De intercedent ontwikkelt zich meer tot adviseur met specialistische marktkennis. Het directe contact met de opdrachtgever neemt toe en ook de rol van social media wordt steeds groter. Internet maakt de markt transparanter en klanten kritischer, waardoor intercedenten steeds meer moeten onderhandelen over prijzen en marges.

Kerntaken
In het onderzoek, uitgevoerd door het bureau HFM, worden vijf kerntaken van een intercedent benoemd: commercie, administratie, werving, matching en begeleiding van flexkrachten. Deze kerntaken blijven bestaan, maar de verhoudingen veranderen in de toekomst. Intercedenten krijgen een belangrijke rol in de wervingsactiviteiten en begeleiding van flexwerkers. Tegelijkertijd hebben zij –dankzij slimme ICT-oplossingen – minder administratieve taken.

Opleidingen
Het onderzoek brengt tevens in beeld welke nieuwe kennis, vaardigheden en competenties intercedenten nodig zullen hebben. Deze leerlijnen in het rapport zijn belangrijk voor uitzendorganisaties, maar kunnen ook als input dienen voor de (beroeps)opleidingen om (meer) competentiegericht te gaan werken. Dat verbetert de aansluiting van de opleidingen op de praktijk.

Over Auteur

4 reacties

  1. Gerard van den Top op

    Goed om te weten dat ReCrowd, in Q1 2013 met een initiatief komt dat deze veranderingen (grotendeels) ondersteunt. En het werk van de consultant vereenvoudigt. Meer weten? Laat een bericht achter en ReCrowd neemt contact met je op.

  2. Kees van Leeuwen op

    Het gaat niet alleen om het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties. Het gaat met name om mentaliteit & discipline. Met betrekking tot commercie weet iedereen wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren. Alleen het gebeurt niet! De rol van het management is essentieel in de vraag of de intercedent de toekomst heeft.

  3. Elly Mensingh op

    ARTRA al ruim 30 jaar een begrip in opleidingen en trainingen voor de flexbranche is dagelijks bezig met het werkveld van de intercedent. Alle nieuwe trends worden meteen verwerkt in opleidingen en trainingen. Indien een vraag neem dan contact op.

  4. @elly
    Klinkt leuk, praktijk bleek het toch net even anders bij Artra. Veel geleuter over sociale wetgeving (alsof je bij het UWV aan de slag gaat) en commercie en marktbewerking etc. nul. Zet dat eens af tegen de trend dan is er nog wel een slag te maken toch?

Reageer