Aan het eind van het jaar is het altijd extra druk op veel vestigingen van uitzendbureaus.
De vestigingsplannen moeten immers worden geschreven en vervolgens worden verdedigd bij de directie. Er vinden beoordelingsgesprekken plaats met de medewerkers en de flexkrachten. Verder staan ook de jaarlijkse offerterondes bij klanten gepland, evenals de evaluatiegesprekken. De kerstgeschenken moeten worden rondgebracht en de jaarafsluiting vraagt ook veel werk.
Motiveren
In deze periode wordt vaak veel gevraagd van de medewerkers. Hoe motiveert u medewerkers om een stapje extra te zetten en hoe beloont u dit? Een van de manieren is natuurlijk het geven van een geldelijke beloning. Denk hierbij aan een bonus of loonsverhoging. Dit is een vrij gemakkelijke, maar ook een zeer kostbare manier. Een andere optie om de extra inspanning te waarderen is het geven van promotie, maar ook deze blijk van waardering is niet altijd mogelijk. Eén manager op een vestiging is meestal wel genoeg.
Een van de beste manier om medewerkers te belonen, te waarderen en te motiveren is eigenlijk ook meteen een gemakkelijke en goedkope manier: het geven van een compliment!
Complimentjes
De meeste managers zijn zich bewust van de kracht van het complimenteren. En toch wordt het (te) weinig gedaan. Zo blijkt dat managers het lastig vinden een compliment aan medewerkers te geven als zij het werk goed doen. Immers, zo wordt geredeneerd, daar betalen we ze toch voor? Bovendien zijn managers nog wel eens bang dat een compliment verkeerd wordt geïnterpreteerd: ‘Wat moet hij van mij? Wat zit hier achter?’ Ook vrezen leidinggevenden vaak dat aan complimenten rechten worden ontleend. ‘Als ik mijn medewerkers veel complimenten geef, komen ze zeker straks om loonsverhoging vragen.’ Nee, de manager bewaart een compliment graag voor een functioneringsgesprek of voor een speciale dag. Denk aan Secretaressedag, de dag van de verpleging, de dag van de catering of 1 maart (de dag van de complimenten). Tijdens functioneringsgesprekken dreigen de complimenten bovendien vaak ondergesneeuwd te worden door punten die niet goed gaan.
Hoe te handelen?
Zorg ervoor dat het compliment dat je geeft oprecht is. Geef het op onverwachte momenten. En geef ook eens een compliment over de dagelijkse werkzaamheden. Daar is de medewerker de hele dag mee bezig!
Een complimentje ontvangen
Het geven van een compliment vinden we dus blijkbaar lastig. Maar ook het ontvangen van een compliment is niet iets waar we goed in zijn. Heeft u ook wel eens een compliment gegeven over iemands trui, sjaal of blouse en vervolgens de opmerking teruggekregen dat het een oude trui, sjaal of blouse betrof, in plaats van gewoon een ‘dankjewel’? Of nadat u iemand een mooi compliment gaf over zijn inspanning, de ander reageerde met ‘Dat doet toch iedereen’ of ‘Dat is toch niet bijzonder’? Besef dan ook dat complimenten ons vaak onzeker maken, waardoor we onhandig reageren en de ander demotiveren om nog eens een compliment te geven.
Hoe te reageren?
Hoe kunnen we dan beter reageren op deze blijk van waardering? Een goede reactie op een compliment is iemand bedanken voor het compliment. Kijk hem of haar dan wel aan en laat merken dat u het waardeert door te glimlachen, te knikken of te zeggen dat u het leuk vindt om te horen. Verontschuldigt u zich niet, schuif het compliment niet door naar iemand anders en voelt u ook niet verplicht een compliment terug te geven.
Warme douche
Ik verzorg zelf regelmatig teamtrainingen waarbij verbetering van de samenwerking en communicatie centraal staat.
Aan het einde van de training laat ik de deelnemers elkaar een cadeautje geven in de vorm van een compliment. Ik noem dit in trainingen de ‘warme douche-oefening’. Het is een ontzettend leuke oefening waarbij mensen elkaar (eindelijk!) een compliment geven. De reacties op elkaar zijn hartverwarmend. Probeer het ook eens op de vestiging. Daar kan geen loonsverhoging, bonus of promotie tegenop!