Forse omzetgroei ManpowerGroup, Nederland blijft nog achter

0

Het Amerikaanse uitzendconcern ManpowerGroup heeft in het tweede kwartaal van dit jaar wereldwijd flinke omzetgroei geboekt. Ook in Nederland is er eindelijk weer sprake van groei, maar lang niet zo sterk als in de rest van de uitzendmarkt.

Dat blijkt uit de resultaten over het tweede kwartaal die ManpowerGroup heeft bekendgemaakt.

ManpowerGroup mondiaal: +31%

De mondiale omzet in het tweede kwartaal van dit jaar is uitgekomen op bijna $ 5,3 miljard, een omzetgroei van 31% (constant currency) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Enorme groeicijfers, maar daar moet wel een kanttekening bij worden geplaatst; deze cijfers worden vergeleken met het kwartaal vorig jaar waarin de coronacrisis uitbrak en de omzetcijfers van vrijwel alle flexbedrijven zijn gekelderd. Een flinke omzetverbetering ten opzichte van dat kwartaal mag dan ook verwacht worden.

Desondanks, vooral in Europa is de omzet van Manpower flink aangetrokken. ManpowerGroup Zuid-Europa kende in het tweede kwartaal een omzetgroei van +51% (CC), waarbij het belangrijkste land in die regio Frankrijk zelfs en groei van +67% kende. In Noord-Europa boekte Manpower een omzetgroei van +23%. Dus kwam de verwachting die bij de eerste kwartaalcijfers werd gegeven (+20 tot +24%) keurig uit.
En de vooruitzichten voor het derde kwartaal zijn ook zeer positief. ManpowerGroup verwacht in dit lopende kwartaal een omzetgroei tussen de +23 en +27% (CC) in Noord-Europa.

ManpowerGroup Nederland: +9%

ManpowerGroup Nederland boekte in het tweede kwartaal een omzetgroei van +9% (CC) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is voor het eerst in jaren dat Manpower in Nederland weer een omzetgroei realiseert. De verbetering tekende zich in het eerste kwartaal al enigszins af; weliswaar boekte ManpowerGroup Nederland in het eerste kwartaal nog een omzetverlies van -4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar dat omzetverlies is veel geringer dan afgelopen jaar. In Nederland boekte ManpowerGroup in het vierde kwaraal van 2020 een omzetverlies van -11%. Daarmee presteerde Manpower in Nederland al beter dan in de kwartalen ervoor; in het derde kwartaal was de omzetdaling namelijk -23%, in het tweede kwartaal een omzetdaling van -26% en in het eerste kwartaal van 2020 -17%.

Volgens de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 heeft ManpowerNederlande een (geschatte) omzet van 450 miljoen euro behaald in 2020, een omzetdaling van ruim -19%.

Minder goed dan de markt

De omzettrend is dus positief, ook in Nederland. De laatste keer dat ManpowerGroup Nederland omzetgroei in een kwartaal boekte, was in het eerste kwartaal van 2018. Nogmaals, daarbij moet wel worden opgemerkt dat de cijfers van nu worden vergeleken met die van het tweede ‘corona’kwartaal 2020, waarin door de lockdown de omzetten van alle grote uitzenders drastisch daalden, ook die van Manpower.
Als we kijken naar de omzetontwikkeling in het tweede kwartaal uit de ABU MarktMonitor (periode 4, 5 en 6) dan blijkt dat uitzenders gemiddeld een omzetgroei kenden van +35,5%. Vergeleken met het marktgemiddelde doet ManpowerGroup Nederland het met +9% omzetgroei dus nog altijd een stuk minder goed.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer