Johan Doornenbal: ‘Ik zie Luba als een 53-jarige start-up’

0

Innovatie door digitalisering is essentieel om in de flexbranche te overleven, vindt Johan Doornenbal, algemeen directeur bij Luba. Tegelijkertijd maken intercedenten volgens hem het verschil met de menselijke maat. “Wij geloven in de mix van dichtbij en digitaal.”

“Dit heb ik nog nooit meegemaakt”, steekt Doornenbal van wal. “Ik zit sinds 1995 in de uitzendbranche, maar zoveel vacatures als er nu zijn voor zo weinig beschikbare mensen is wel heel bijzonder. Enerzijds mooi natuurlijk dat er veel vacatures zijn, maar het vinden van de juiste mensen is de uitdaging waar we voor staan.”

Volgens de algemeen directeur van Luba vraagt dit om creativiteit, maar ook om succesvolle ‘evergreens’ weer uit de kast te trekken. “Ik geloof erg in innovatie, maar ook in oplossingen die vroeger werkten. Dat je gewone dingen ongewoon goed doet, met oog voor vakmanschap.” Als voorbeeld geeft Doornenbal het adviseren van bedrijven bij het in de schijnwerpers zetten van vacatures. “Dat kandidaten blij moeten zijn om tegen minimumloon voor een opdrachtgever te werken, is niet meer voldoende in deze tijd. Je moet jezelf wel verkopen als werkgever. Bedrijven daarin deskundig begeleiden vind ik een evergreen. Het is geen ‘rocket science’, maar naar mijn overtuiging moet je uitzenden ook simpel houden.”

Experimenteren met digitalisering

Snelheid is een ander aspect waarmee Luba het verschil wil maken, aldus Doornenbal. “Als iemand zijn of haar cv online zet, wil je dat als eerste weten en als eerste die persoon bereiken. Snelheid is essentieel. Digitalisering helpt daar enorm bij, ook als het gaat om mensen die al eerder voor je hebben gewerkt. Wij geloven al heel lang in digitalisering. We experimenteren veel, ook in samenwerking met externe partijen. Ik zie Luba als een 53-jarige start-up. We zijn geen koploper in innovatie, maar weten wat er speelt in de markt en pikken er uit wat bij ons past, op onze eigen manier. Als je vooruit wilt, moet je innoveren, onder meer door te luisteren naar de nieuwe generatie. Voor een deel komt innovatie uit medewerkers die bij ons binnenkomen.”

Een ATS voor én door intercedenten

In 2017 stond Luba aan de basis van een innovatie in ATS-systemen. “Het ATS Cockpit van RecruitNow is bij ons geboren”, vertelt Doornenbal. “Er waren ook toen tal van aanbieders van ATS-systemen, maar veel systemen zijn heel generiek voor verschillende typen bedrijven. En het maakt een groot verschil of een ATS is ontworpen door een Delftse ingenieur of door en voor intercedenten. Dat laatste gebeurde. We hebben meerdere dagen met RecruitNow gewerkt aan wat ideaal voor intercedenten zou zijn.”

Cockpit heeft volgens Doornenbal zeker bijgedragen aan de productiviteit en groei van Luba. “Als je bijvoorbeeld een kandidaat selecteert, zie je onmiddellijk de passende vacatures van het uitzendbureau daarbij staan. Van meest geschikte naar steeds iets minder geschikte vacatures, heel overzichtelijk weergegeven. Je ziet zelfs de vacatures die we zelf niet hebben maar wel in de markt zijn en passen bij de kandidaat. Wat wil je nog meer?”

Intercedenten in hun kracht zetten

Doornenbal heeft er geen enkel probleem mee dat na 2017 ook andere arbeidsbemiddelingsbureaus met Cockpit gingen werken. “Elke klant komt met ideeën om Cockpit te verbeteren. Daar worden we allemaal beter van, ook Luba. Uiteindelijk gaat het om de intercedent die Cockpit gebruikt. Die zit aan de knoppen en maakt het verschil. Intercedenten hebben de hoogste toegevoegde waarde, dus die moet je zo goed mogelijk faciliteren om slim en snel te kunnen werken. Alle routinematige handelingen moet je niet door een mens laten verrichten. Laat die zich richten op het voeren van een goede intake met kandidaten en het verbeteren van klantrelaties. Doordat Cockpit bepaalde taken in de backoffice overneemt, zetten we mensen juist in hun kracht.”

Mix van dichtbij en digitaal

De menselijke maat is en blijft van groot belang, vindt de algemeen directeur van Luba. “Ik bezoek vaak vestigingen. De beste ideeën om beter te werken komen vaak vanuit de vestigingen. Wij geloven in lokaal ondernemerschap, in combinatie met een zekere vorm van uniformiteit. Daarom openen we nog steeds vestigingen. Ik ben ervan overtuigd dat het persoonlijke aspect cruciaal is. Dat we klanten en kandidaten echt kennen en begrijpen. Zeker voor het mkb, waar Luba voor werkt, geldt dat principe. Je kunt geen match maken zonder het bedrijf en de werkplek te kennen. Bedrijven waarderen het dat je dichtbij bent en langs kunt komen. Ik geloof erg in de mix van dichtbij en digitaal: dichtbij waar het moet en digitaal waar het kan.”

Ook bij RecruitNow regeert de menselijke maat, vindt Doornenbal. “Het is een nuchter bedrijf waar goede ideeën worden gewaardeerd en waar je als klant invloed hebt op het product. Dat vind ik mooi. Nu is RecruitNow bijvoorbeeld bezig om Cockpit met een CRM-module uit te breiden. In klankbordgroepen worden klanten dan gevraagd om mee te denken.”

Positiviteit in de flexmarkt

Luba staat eveneens in de groeistand. “Net als iedereen in deze markt”, voegt Doornenbal daaraan toe. “In 2020 daalde onze omzet met 1,5 procent. Dat was niet slecht in vergelijking met de concurrentie, maar we waren gewend om ieder jaar te groeien. Nu is er weer positiviteit in de flexmarkt. Zeker als straks de grote aantallen mensen op de markt komen die nu, bijvoorbeeld bij de GGD, coronagerelateerd werk doen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Lees ook: ‘Digitale innovatie kun je ook van buitenaf halen’

Over Auteur

Reageer