Grote uitzendbureaus innoveren door overnames

0

De razendsnelle digitalisering en robotisering zorgt voor een disruptieve ontwrichting van de uitzendmarkt. Grote gevestigde uitzendbureaus als USG People en Randstad moeten daarop inspelen. Acquisitie van innovatieve, technologisch gedreven start ups lijkt de beste strategie.

Dat valt te lezen in het artikel ‘Flexreuzen innoveren door overames start-ups’ in de ict-special van Flexmarkt die vrijdag 28 augustus verschijnt.

USG People
Mooi voorbeeld daarvan is USG People dat recent (meerderheids)belangen heeft genomen in bijvoorbeeld Adver-Online, Netwerven, Connecting-Expertise, Blue Carpet en Speakap. René Bos, chief information officer (CIO), legt uit hoe deze bedrijven zelfstandig opereren (onder de naam Online Business Solutions (OBS)). ‘De investeringen zijn de speedboten en USG People is het moederschip. De snelheid van die speedbootjes biedt USG People voordeel. De online bedrijven profiteren op hun beurt van de toegang tot de netwerken van USG People.’
USG People kocht met zijn acquisities kennis en kreeg met de medewerkers bovendien ‘bijzondere capaciteiten aan boord’. Daarmee wordt het moederbedrijf ‘uitgedaagd om zijn traditionele perspectief op de markt op te frissen’, zo legt Bos uit.

Nieuwe proposities
Heel drastisch zal USG People overigens niet veranderen, stelt Bos. ‘We denken niet dat ons bestaande bedrijfsmodel op korte termijn volledig digitaliseert. De menselijke factor blijft van belang. Dat om onze huidige kern nieuwe proposities ontstaan, die groter worden dan ons oorspronkelijke model, sluit ik niet uit. Maar dat is iets voor de langere termijn.’


Lees het volledige artikel in Flexmarkt nr 9 die 28 augustus verschijnt. Nog geen abonnee?

Lees ook:

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer