Jobboards: grote uitzenders versus Amerikaanse tech-giganten

0

Wat zijn de populairste jobboards onder werkzoekenden en onder intermediairs? Lees de analyse van de Intelligence Group met duiding van de vacaturemarkt waarop grote uitzenders moeten concurreren met tech-giganten als Facebook, Microsoft en natuurlijk Google.

Dat stelt de Intelligence Group op basis van onderzoek van naar de meest gebruikte en populairste jobboards op de arbeidsmarkt.

jobboardsTop-10 jobboards bij werkzoekenden

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligence Group blijkt dat de vier populairste jobboards door actief werkzoekenden dit jaar gelijk zijn gebleven aan die van vorig jaar. Indeed, eigendom van Recruit Holdings Ltd., blijft de meest favoriete jobboard onder actief werkzoekenden. De tweede plek gaat naar LinkedIn, onderdeel van Microsoft. De topposities worden dus bezet door grote Amerikaanse organisaties. De derde en vierde plek liggen dichterbij huis: Nationale Vacaturebank, behorende bij DPG Media, gevolgd door Monsterboard, onderdeel van Randstad.

Google for Jobs

Het valt op dat de Tech giganten terrein behouden én veroveren. De stijging in populariteit van Google is een opmerkelijke verandering: begin dit jaar werd er veel werd gespeculeerd over de toetreding van Google for Jobs op de Nederlandse markt. Nu is de functie eindelijk ook in Nederland beschikbaar, onder de naam Google Zoeken. De zoekfunctie is geïntegreerd binnen de zoekresultaten, waarbij de resultaten afkomstig van de meewerkende partners sterker naar voren komen. Dat zijn onder andere Randstad (en haar zusterbedrijven zoals Tempo Team en Yacht), Monsterboard, Intermediair en Nationale Vacaturebank. Dat heeft ook consequenties voor hoe je vacatures zoekt en vindt. De tool houdt in dat elke vacature die geplaatst wordt, moet voldoen aan een bepaalde datastructuur. Dat betekent dat de arbeidsmarkt steeds meer een eenduidige data structuur gaat kijken in de komende jaren, wat zal leiden tot een serieuze verandering in de vacaturemarkt.

De komst van Google for Jobs op de Nederlandse markt zal grote invloed hebben op de meest gebruikte jobboards door actieve werkzoekenden in de komende periodes, zo voorspelt Ton Sluiter, manager data en innovatie bij Intelligence Group. De lancering van Google for Jobs zal impact hebben op de vacaturemarkt. Ze hebben vrij lang gewacht om de functie uit te brengen op de Nederlandse markt. Ze hebben kunnen leren hoe het spelletje werkt in de andere (internationale) markten en daarmee het vertrouwen gekregen om het ook hier te lanceren. Google zal een belangrijkere speler gaan worden op de Nederlandse vacaturemarkt.”

Top-10 jobboards intermediairs

Gekeken naar de meest gebruikte jobboards door intermediairs valt de stijgende populariteit van Vacant op; deze staat namelijk op nummer één. Werk.nl staat bij intermediairs op de tweede plaats. Ook Jobbird, Werkzoeken.nl en Jobsonline staan wederom in de top-10.
Opvallend is dat Nationale Vacaturebank een stuk minder populair is onder intermediairs dan werkgevers; waar deze op de tweede plaats staat bij werkgevers, valt deze naar de achtste plaats bij de intermediairs. Een opvallende stijger aan de kant van de intermediairs is JobDelta, die vorig jaar niet in de top-50 stond, maar dit jaar op de vijfde plek is beland in de meest gebruikte jobboards door intermediairs. Een van de belangrijkste verklaringen tussen de rijtjes van intermediairs en werkgevers, is dat intermediairs vaak meer (gratis) sites inzetten. Dit terwijl werkgevers meer betaalde sites met sterkere brands inzetten.

jobboards intermediairs

Vraag en aanbod

Wanneer we populairste jobboards bij werkzoekenden vergelijken met de meest ingezette jobboards door werkgevers en intermediairs, zien we dat, naast Indeed, Facebook en LinkedIn (die niet zijn meegenomen in de vraagkant), Nationale Vacaturebank, Werk.nl, Jobbird en Uitzendbureau.nl de gemeten jobboards zijn die bij zowel de vraagkant en de aanbodkant terugkomen. Via deze jobboards vinden vraag en aanbod elkaar dus het beste.

Trends

Samenvattend zijn er volgens de Intelligence Group twee trends:

  1. de Amerikaanse giganten blijven aan de top en blijven meer terrein veroveren. Google, Facebook, en LinkedIn (Microsoft) zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt kernspelers en met de lancering van Google’s nieuwe functie, is er een reële kans dat de macht van deze Tech gigant verder stijgt.
  2. een groot deel van de meest gebruikte jobboards zijn onderdeel van uitzendbureaus. Randstad komt bijvoorbeeld twee keer terug in de top-10, namelijk onder hun eigen naam en onder de naam van Monsterboard. YoungCapital is ook tweemaal terug te vinden met haar jobboards Jobbird en StudentJob. Ook Vacatureplaats en, wat minder versluierd, Uitzendbureau.nl, maken deel uit van de uitzendbranche. En niet te vergeten Indeed en Glassdoor die onderdeel uitmaken van Recruit Holdings, in Nederland ook de eigenaar van USG. Deze trend is dus op het eerste gezicht niet zeer prominent, maar de moederbedrijven zijn degelijk grote spelers in de uitzendbranche.

Concentratie op vacaturemarkt

De dominante positie van de uitzendbranche en Tech giganten is volgens Ton Sluiter niet geheel verrassend. “Het is duidelijk dat er steeds meer concentratie ontstaat van een beperkt aantal grote jobboards die de vacaturemarkt domineren. Wat je al veel ziet in andere markten is ook zichtbaar in de vacaturemarkt: een paar grote spelers hebben het voor het zeggen, en de kleinere (niches) hebben minder grip op de markt.”

Bron: Intelligence Group

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer