Moederbedrijf YoungCapital boekt in 2021 recordomzet

0

De internationale recruitmentgroep The Works heeft in 2021 een recordomzet geboekt van € 603 miljoen, een stijging van ruim 19% in vergelijking met een jaar eerder.

Dat heeft The Works gisteren bekendgemaakt.

Het gaat hier – naast de omzet in Nederland – ook om de omzet die in de buitenlanden is behaald (Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden en Zwitserland).

Internationale expansie

The Works is de holding achter snelgroeiende recruitmentbureaus en jobboards YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob. Hugo de Koning, Bram Bosveld & Rogier Thewessen zijn het bedrijf in 2000 gestart en zij zijn nog altijd enig aandeelhouder. In 20 jaar tijd is The Works flink gegroeid. Het bedrijf beschouwt zichzelf graag als ‘de grootste challenger’ in de uitzend- en arbeidsmarkt in Europa. Om een idee te geven van de omvang het bedrijf; Er werken 1.400 mensen die jaarlijks meer dan 50.000 mensen bemiddelen bij zo’n 2.000 verschillende bedrijven.

The Works schrijft de forse organische omzetstijging toe aan de groeistrategie die bestaat uit internationale expansie, digitalisering en het verbreden van het aantal merken. Alle groepsonderdelen en landen droegen bij aan de sterke resultaten. The Works heeft als doel om in 2025 door te groeien naar de top-5 in Europa met een minimale omzet van €1 miljard.

Dat het moederbedrijf van YoungCapital een fors groeit de laatste jaren is ook te zien in onderstaande grafiek.

Ineke Kooistra, CEO van The Works

Nieuwe opdrachtgevers

Ineke Kooistra, CEO van The Works, over de resultaten van 2021: “We weten door onze langetermijnstrategie ieder jaar weer harder te groeien dan de markt. Dankzij de ondernemende mindset van onze werknemers, onze database met miljoenen potentiële werkzoekenden en onze digitale kracht konden we snel inspelen op de enorme vraag die in de loop van 2021 ontstond toen de lockdown werd opgeheven. De vraag naar werknemers nam in alle sectoren toe, maar we hebben vooral nieuwe opdrachtgevers weten te werven in de retail, logistiek, financiële sector, IT, horeca en onder fast delivery bedrijven. Daarnaast hebben we wederom een bijdrage mogen leveren aan de coronabestrijding door 5.000 werknemers te werven voor verschillende test- en vaccinatie locaties en callcenters.”

Nationale en internationale groei

Ook internationaal gezien heeft The Works in het afgelopen jaar goed gepresteerd. De omzet steeg in alle landen waarin het bedrijf actief is. De omzet is in Duitsland, na Nederland de belangrijkste markt van de groep, verdubbeld. Verder heeft The Works via dochterbedrijf YoungCapital een eerste vestiging geopend in het Verenigd Koninkrijk, een van de grootste markten van Europa. The Works verwacht in het lopende jaar het aantal vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland verder uit te breiden als ondersteuning van de internationale groeiambitie. In Nederland presteerden YoungCapital en YoungCapital NEXT, dat zich richt op detachering en traineeships in de IT en financiële sector, boven verwachting.

Lees ook: YoungCapital wordt ‘The Works’ en wil Europa veroveren

YoungCapital Direct

Een belangrijke pijler van de groeistrategie is naar eigen zeggen de versterking van The Works als zogenoemd HR Tech-bedrijf. Zo zet The Works vol in op nieuwe technologie, zijn sterke netwerk van 26 internationale banenplatforms en zijn snelgroeiende database met 8,5 miljoen potentiële werkzoekenden. Een voorbeeld hiervan is de lancering van YoungCapital Direct in 2021. Dit is een selfservice platform voor tijdelijke en vaak kortlopende opdrachten waar opdrachtgevers en werkzoekenden zonder recruiter bij elkaar worden gebracht. De ambitie is om YoungCapital Direct ook in andere landen te lanceren. Deze strategie heeft ook in het afgelopen jaar geresulteerd in een sterkere online positie en betere online vindbaarheid van vacatures. Hierdoor is de groep als geen ander in staat om in korte tijd een groot aantal geschikte werknemers te werven. Daarnaast zet het bedrijf innovaties als kunstmatige intelligentie en bel- en chatbots in om het wervingsproces nog sneller, efficiënter en prettiger voor werkzoekenden en opdrachtgevers te maken.

Vooruitzicht 2022

Ook voor 2022 verwacht The Works minimaal 20% groei door te maken als gevolg van de internationale expansie, de organische groei van de bestaande merken en de verbreding van het aantal merken en doelgroepen. Volgens CEO Ineke Kooistra staan HR- en recruitmentbedrijven tegelijkertijd voor een enorme uitdaging: “De krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds groter en daarom kijken we samen met opdrachtgevers naar een andere invulling van posities zoals bijvoorbeeld het opnieuw vormgeven van takenpakketten en functies. We benaderen deze situatie als een kans en we zijn ervan overtuigd dat we hierdoor meer mensen aan de slag kunnen krijgen en zo de arbeidsmarktkrapte tegen kunnen gaan. Het vereenvoudigen van functieprofielen biedt zoveel meer kansen voor mensen, omdat functies toegankelijker worden voor een grotere groep mensen en dat zorgt voor een slimmere instroom bij werkgevers. Ook kijken we al langere tijd nadrukkelijk naar mensen die soms te lang aan de kant staan.”

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer