NBBU: ‘rol uitzendbranche blijft belangrijk, juist in crisistijd’

0

De uitzendbranche heeft de rol van kanarie in de kolenmijn nog niet verloren. ‘Als het land getroffen wordt door een crisis, zwijgt de kanarie als eerste. Maar het vogeltje veert ook weer als eerste op zodra de economie weer aantrekt.’

Dat stellen NBBU-directeur Marco Bastian en -voorzitter Brigitte van der Burg in hun recente column op de site van de branchevereniging.

Alarmerende berichten

De harde klap die de coronacrisis uitdeelt aan de arbeidsmarkt, raakt dus zeker ook de uitzendbranche. ‘Met het hele land spannen we ons in om zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk perspectief te bieden. De uitzendsector bewijst hierbij aantoonbaar haar specifieke toegevoegde waarde door mensen te herplaatsen. Dat dat een gigantische klus is en in zo’n crisis zelfs niet genoeg blijkt uit alle alarmerende berichten over de toename van de werkloosheid, ook in de uitzendsector.’

NBBU

Marco Bastian, directeur NBBU

‘Het is daarom van het grootste belang om uitzendkrachten die door de crisis hun werk verliezen of dreigen te verliezen zoveel mogelijk te ondersteunen. Dat kan nog altijd een heel stuk beter. De NBBU dringt er bij de overheid op aan om noodmaatregelen aan te scherpen en nieuwe maatregelen te treffen voor zowel ondernemers als uitzendkrachten. De tijd dringt, vooral voor diegenen die tussen wal en schip vallen of dreigen te vallen’, zo stellen Bastian en Van der Burg in hun blog.

Lees ook:

Flexibiliteit nodig

Bastian en Van der Burg zien een belangrijke rol voor de uitzendsector weggelegd tijdens en na de crisis. ‘We moeten afwachten hoe we er straks na de zomer voorstaan. Maar één ding staat vast. Zodra de economie weer aantrekt, zijn uitzendkrachten weer hard nodig. Bedrijven zullen als eerste bij de uitzenders aankloppen voor de inhuur van personeel. Die ontwikkeling wil je zo soepel mogelijk laten verlopen. Hoe? In onzekere tijden hebben mensen flexibiliteit nodig en ruimte om te bewegen. Laten we nu al goed nadenken hoe we de economie en arbeidsmarkt het beste een duwtje in de rug te geven en mensen via uitzendwerk weer aan een baan kunnen helpen’, zo schrijven zij.

Brigitte van der Burg

Brigitte van der Burg (voorzitter NBBU).

Ontwikkeling uitzendsector

Volgens hen zou de crisis zelfs kunnen bijdrage aan verdere ontwikkeling van de uitzendsector. ‘Flexmarkt schetste eind 2019 een beeld van de uitzendbranche in 2024, op een moment dat we nog in zalige onwetendheid verkeerden en nog nooit van corona hadden gehoord. Het artikel schetste een interessant toekomstbeeld. De uitzendbranche is in 2024 een van de grootste opleiders in Nederland, bijvoorbeeld. Dit beeld sluit nauw aan bij onze visie van de arbeidsmarktintermediair als Loopbaan Intermediair. Zou de huidige disruptie deze ontwikkeling een zetje kunnen geven?’

Bastian en Van der Burg verwijzen in hun blog nog naar de WAB, die zij als ‘een lelijke sta-in-de-weg’ zien. ‘Flexibel werk de ruimte geven voorkomt nodeloos hoge kosten, stimuleert de economie en helpt mensen weer sneller aan werk. Iedereen heeft er uiteindelijk baat bij dat de kanarie blijft zingen.’

Lees ook: ‘Na corona komt zonneschijn’

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer