Geen NOW voor Olympia, 2.000 uitzendkrachten op straat

0

Olympia komt als groeibedrijf niet in aanmerking voor de NOW. Gevolg: 2.000 uitzendkrachten staan op straat. De uitzendorganisatie roept in een brief minister Koolmees op om de NOW snel aan te passen.

Terwijl de pijn van de coronacrisis gelijk is voor alle uitzendbureaus worden alleen de bureaus met een omzetverlies van tenminste 20% ten opzichte 2019 geholpen om hun uitzendkrachten de noodzakelijke bescherming te bieden, zo stelt Olympia in een persbericht vandaag. ‘De overheid weigert vooralsnog het gat in de NOW-regeling te dichten door simpelweg af te zien van de eis van 20% omzetverlies in 2019 om daarmee 10.000-en uitzendkrachten nu zekerheid op werk te geven.’

Ene uitzendkracht wel, andere niet..

Olympia heeft als gevolg daarvan naar eigen zeggen het contract met 2.000 uitzendkrachten noodgedwongen beëindigd, Olympia geeft aan dit met pijn in het hart te moeten doen. “Dit staat haaks op de missie van Olympia, namelijk mensen aan werk van betekenis helpen en houden,” zegt Dimitri Yocarini, CEO van Olympia. “Alle uitzendkrachten verdienen juist nu, in deze onzekere tijdbescherming. Het is niet uit te leggen dat de ene uitzendkracht wel en de ander geen bescherming van de overheid krijgt. Ondanks dat ze in veel gevallen bij dezelfde opdrachtgevers werken. De uitzendkracht wordt nu hard en volstrekt onterecht geconfronteerd met de eerder gemaakte keuze om voor een uitzendbureau met omzetgroei te gaan werken. De groei van deze uitzendbureaus in 2019 geeft hen nu bij lange na niet de reserves om uitzendkrachten door te betalen zonder werk. Hoe graag de bedrijven dit ook zouden willen want uitzendkrachten zijn hen zeer dierbaar. Maar het bieden van die bescherming aan uitzendkrachten brengt de continuïteit in gevaar. Minister Koolmees werkt op aansporen van de Tweede Kamer nog aan een vangnet voor uitzendkrachten. Het is aan hem om dit gat te dichten. Maar de tijd dringt. Elke dag telt en is het verschil voor velen tussen wel of geen werk.”

Ongewenste effecten NOW

Olympia hoopt deze maatregel te kunnen terugdraaien en heeft daarvoor een brief aan minister Koolmees gestuurd, met rekenvoorbeelden de ongewenste effecten van de NOW aantoont.

Zo krijgen uitzendbureaus die in 2019 en begin 2020 omzetgroei kenden minder loonsomsubsidie en moeten zij een veel hardere daling laten zien om überhaupt boven de drempelwaarde van 20% omzetverlies te komen.

OOk Bram Bosveld van YoungCapital liet onlangs weten dat YoungCapital als groeibedrijf niet voldoet aan de voorwaarde van minimaal 20% omzetverlies (terwijl de omzet wel degelijk daalt door de coronacrisis.)

In de brief wijst Olympia er daarnaast op dat uitzendbureaus zien dat uitzendkrachten bij opdrachtgever X hun werk verliezen en bij opdrachtgever Y zien groeien. Dan is er weliswaar geen sprake van (>20%) omzetverlies bij het uitzendbureau, maar het is volgens Olympia niet zo dat die uitzendkrachten direct uitgewisseld kunnen worden. De kosten voor het uitzendbureau worden niet minder en dus moet het uitzendbureau de uitzendkrachten van opdrachtgever X laten gaan.

Ook VRF Advocaten riep minister Koolmees eerder al een uitzondering voor uitzend- en payrollbedrijven te maken door ook op inleners-/opdrachtgeversniveau de voorwaarde van 20% omzetdaling te laten gelden.

Olympia Nederland biedt werk aan circa 12.000 flexkrachten en heeft 130 (franchise-)vestigingen waar 700 mensen werken. In boekte in 2019 een omzet van € 423,6 miljoen.

Lees ook:

Andere grote uitzenders als Randstad, Adecco en USG People hebben overigens wel een beroep op de NOW kunnen doen.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer