Stabiele MSP’s verstevigen positie in flexmarkt

0

Managed Service Providers (MSP’s) hebben in de loop der jaren hun plek in de flexmarkt geclaimd. Ook in het coronajaar bleven de prestaties van de grote spelers zeer stabiel. De topmannen van HeadFirst, Brainnet en Harvey Nash geven in Flexmarkt een toelichting.

De omzetcijfers van de MSP’s staan in de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 die exclusief toegankelijk is voor abonnees van Flexmarkt pro en voor de flexbedrijven die hun omzetcijfers hebben aangeleverd aan de redactie.

Opvallend is dat de ‘kleinere’ spelers in 2020 groei laten zien. Zo springt de 32% omzetgroei van Het Flexhuis eruit (omzet 49,5 miljoen euro). Ook Hays Nederland boekte een flinke omzetgroei van 26% (omzet: 259,6 miloen euro). In dat opzicht deden de MSP-reuzen in de markt het iets minder goed.

HeadFirst Han Kolff
Han Kolff, ceo HeadFirst Group.

HeadFirst Group en Between

HeadFirst Group is de nummer 2 uit Flexmarkt Omzetranglijst achter de onbetwiste marktleider Randstad. De jaaromzet (managed fee) van HeadFirst bleef met ruim een miljard euro in 2020 ongeveer gelijk aan het jaar daarvoor. Between Staffing Group boekte een omzet van ruim 0,5 miljard euro, een groei van 6%. Between is eind 2020 overgenomen door HeadFirst Group, waarmee deze MSP-reus dus nóg groter is geworden.
HeadFirst CEO Han Kolff legt uit hoe het komt dat zij als MSP zo stabiel presteren, waar vooral uitzenders met krimp te maken hebben gehad. Volgens Kolff heeft het met name te maken met het marktsegment waar ze zich op richten. “Met HeadFirst en Between hebben we zo’n 15.000 veelal hoogopgeleide professionals aan het werk. Dat hogere segment is een stuk stabieler dan het lage, waar de meeste uitzendbureaus zich op richten. Dat lage segment had in 2020 veel meer last van corona.”

Tjebbe van Oostenbruggen (directeur Brainnet)
Tjebbe van Oostenbruggen (directeur Brainnet)

Brainnet Group

De cijfers van Brainnet Group waren in 2020 licht rood gekleurd. Deze grootmacht in de MSP-wereld kromp met 3,6% (omzet 2020: 833 miljoen euro). Volgens algemeen directeur Tjebbe van Oostenbruggen is er maar één schuldige: corona. “Als MSP adem je mee op de flexbehoefte van je klanten. Neemt die toe, dan groeien wij en vice versa. Veel van onze klanten hebben in 2020 minder behoefte aan flex gehad. Overigens geldt dat zeker niet voor al onze klanten. Zo zijn wij MSP van een aantal gemeentes en die moesten in juni vorig jaar in korte tijd enorm opschalen. Dit vanwege de Tozo-regeling voor zzp’ers. Dat betekende voor ons dat we in korte tijd tientallen financieel specialisten moesten zoeken, vinden en plaatsen.”
Ondanks corona overheerst bij Van Oostenbruggen een positief beeld over 2020. “Dat heeft er vooral mee te maken dat we geen enkele klant zijn kwijtgeraakt en zelfs klanten erbij hebben gekregen.”

Harvey Nash

Ook bij Harvey Nash totaal geen zorgen, ondanks de omzetkrimp van 4,7% in 2020 (omzet: 510 miljoen euro). Managing Director Jan-Leen ’t Jong legt uit dat dit percentage niet het hele verhaal vertelt. “Harvey Nash heeft twee kernactiviteiten: detachering en een specifiek MSP-onderdeel, namelijk contractbeheer.
Beide delen hebben verschillend gepresteerd in 2020. Inderdaad zagen we krimp bij MSP. Daarentegen zijn we bij detachering echt enorm gegroeid, tot in de dubbele cijfers.” De MSP-krimp laat zich vrij eenvoudig verklaren. “Het is de wet van de grote getallen,” zegt ’t Jong, “wij hebben een aantal heel grote klanten, zoals zorgverzekeraars en energiedienstverleners. Dat gaat om vele duizenden contracten. Bij een aantal klanten is in 2020 iets minder ingehuurd. Zoiets tikt in je omzet al snel aan als je je realiseert dat elk contract een gemiddelde waarde van een ton heeft.”

MSP

Optimisme voor 2021

Hoe kijken de partijen aan tegen het huidige jaar en de verdere toekomst? ’t Jong is alvast optimistisch. “Dat heeft deels te maken met onze grote kring vaste klanten, met wie we al jarenlang een goede relatie hebben. En deels met de eerste cijfers over 2021. Die stemmen dik tevreden.”
Bij Brainnet zijn soortgelijke geluiden te horen. “We merken dat vanaf met name februari klanten weer flink zijn gaan inhuren,” zegt Van Oostenbruggen. “Opvallend daarbij is dat dit in alle sectoren het geval is, dus ook die waarin er vorig jaar sprake was van minder inhuur. Uiteindelijk verwacht ik dat de omzetcijfers over 2021 vergelijkbaar zullen zijn met die over 2020. We begonnen dit jaar immers op een dieptepunt en zullen groeien tot ongeveer het niveau van begin 2020.”
Ook bij HeadFirst is de verwachting dat 2021 groei laat zien. Kolff: “Bij opdrachtgevers die in 2020 al groeiden, gaat die groei onverminderd door. Bij opdrachtgevers die vorig jaar minder inhuurden, is de bodem echt wel bereikt. We koersen dus op groei. De enige rem die we voor het lopende jaar zien, is de toenemende schaarste.”

Groei door overnames

Dat laatste is ook een van de redenen waarom HeadFirst in maart 2021 Sterksen overnam. “Sterksen is echt een belangrijke toevoeging aan onze dienstverlening, omdat ze vooral goed zijn in RPO (Recruitment Process Outsourcing) en IT-search en in permanente plaatsing van professionals. Wij kunnen daardoor de propositie ‘total talent management’ waarmaken: het organiseren van vast én flex.”

Harvey Nash Nederland heeft als zelfstandige dochter van het internationaal opererende moederbedrijf geen expansiebehoefte in het buitenland, maar blijft in Nederland om zich heen kijken. ’t Jong: “Een overname moet wel iets wezenlijks toevoegen. We kijken dus met nadruk naar andere segmenten dan die wij bedienen en naar aanvullende soorten dienstverlening.”

Brainnet is begin 2021 zélf overgenomen, door het Amerikaanse PRO Unlimited. Een organisatie met een vergelijkbare visie, maar met een nog veel grotere slagkracht dan Brainnet. Van Oostenbruggen: We zijn de wittebroodsweken voorbij en nog steeds enthousiast. Ik verwacht voor dit jaar al groei, maar 2022 moet helemaal een goed jaar gaan worden.”

 

Dit is een ingekorte, bewerkte versie van het artikel, geschreven door Paul Poley, dat onlangs in Flexmarkt is verschenen. Daarin is ook de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 gepubliceerd. Het Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

omzetranglijstOmzetranglijst Top-100 2021

De redactie van Flexmarkt werkt nauw samen met Corporate Finance International (CFI) bij de totstandkoming van de deze week gepubliceerde Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021, de toonaangevende jaarlijkse ranglijst van bedrijven in de flexmarkt. De Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 is exclusief toegankelijk voor abonnees van Flexmarkt pro.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer