Dinsdagmiddag 14 november is in Haarlem tijdens de Employer Branding Summit het startschot gegeven voor de 15e editie van de verkiezing “Meest Invloedrijke Recruiter’ (#MIR2023). Tijdens deze jaarlijks terugkerende verkiezing strijden genomineerde recruiters, sourcers, aanstormende recruitmenttalenten, recruitmentmarketeers en recruitmentteams om de felbegeerde eer de meest invloedrijke van het jaar binnen hun vakgebied te worden.
Nieuw dit jaar is dat pas bij de stemronde bekend wordt welke recruiters (agency, corporate en interim), sourcers, aanstormende recruitmenttalenten, recruitmentmarketeers en recruitmentteams er dit jaar genomineerd zijn. Verder is er een voorlichtingsbijeenkomst voor de genomineerden en is er een samenwerking met Recruiters United gesloten.
Genomineerden blijven anoniem
“Zoals elk jaar hebben we ook bij de 15e editie van de verkiezing “Meest Invloedrijke Recruiter’ weer een aantal vernieuwingen doorgevoerd”, zegt initiatiefnemer en organisator Bas Westland over de verkiezing van 2023. “Zo blijft tot aan de stemronde onbekend wie er genomineerd zijn. Onze genomineerden worden door klanten, opdrachtgevers, collega’s, kandidaten en noem maar op, genomineerd. Dat is natuurlijk een ontzettend mooi compliment, maar er komt vervolgens het nodige op je af als je mee doet aan onze verkiezing. Daarom organiseren we nu vlak voordat de stemronde van start gaat een voorlichtingsbijeenkomst voor de genomineerden, zodat ze goed voorbereid de verkiezing ingaan en campagne kunnen voeren. En soms zijn er ook genomineerden die niet mee willen of kunnen doen aan onze verkiezing. Door de genomineerden anoniem te houden, bied je deze genomineerden zo een chique uitweg.“
Samenwerking Recruiters United
Nieuw is dit jaar de samenwerking met Recruiters United, hét grootste onafhankelijke recruitmentplatform in Nederland en België. “De verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ is bij veel mensen binnen ons vakgebied al bekend, maar we willen natuurlijk zo veel mogelijk vakgenoten bereiken”, legt Westland uit. “Als hét grootste netwerk van arbeidsmarktprofessionals is Recruiters United dan dé partner om dat te bereiken. Daarom kun je dit jaar ook op de website van Recruiters United stemmen op onze genomineerde kandidaten.”
Partners #MIR2023
“Zonder de steun van onze partners zou ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ niet uitgegroeid zijn tot de succesvolle verkiezing die het nu is”, zegt Westland. “Al onze partners brengen specifieke kennis in die we nodig hebben om deze verkiezing mogelijk te maken.”
Partners
- Overall-categorie – Cammio
- Agency-categorie – Carerix
- Interim-categorie – Compagnon
- Corporate-categorie – Independent Recruiters
- Recruitment Talent-categorie – artra
- Recruitment Marketeer-categorie – Jobsrepublic
- Sourcing-categorie – Textkernel
- Recruitment Team-categorie – TimetoHire
Jury van vakexperts
Ook dit jaar kunnen we weer rekenen op een jury van vakexperts. Zo buigen dit jaar Annelies Graafland (Recruitment Manager BDO en bestuurslid van Recruiters United), Marco Hendrikse (Manager marketing & content bij artra en Hoofdredacteur Flexmarkt) en Koen Roozen (docent Strategisch Recruitment aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Partner HetRecruitingKantoor en HetMobiliteitKantoor) zich als leden van de vakjury over de ingezonden video-vragen van de genomineerde recruiters. Nieuw in de vakjury is dit jaar Eugène van den Hemel. Als winnaar van #MIR2022 neemt hij het stokje over van Wim Dammans, de winnaar van #MIR2021.
Nomineren favoriete recruiter
De nominatieronde voor #MIR2023 is dinsdag 14 november van start gegaan. Van 14 november tot en met vrijdag 15 december kunnen vakgenoten, klanten, kandidaten, collega’s en noem maar op, hun favoriete recruitment-, sourcing-, recruitment marketing-held/heldin, aanstormend recruitmenttalent en het meest invloedrijke recruitmentteam nomineren.
Nomineren kan op: https://emploit.nl/ en https://recruitersunited.com/
De verkiezing
De nominatieronde wordt gevolgd door een campagneronde en stemronde voor de publieksprijs. Om in aanmerking te komen voor de vakjuryprijs beantwoorden de genomineerde kandidaten vijf video-vragen in. De vakjury zal op basis van de antwoorden een jurywinnaar uitroepen. Een categorie juryprijs wordt alleen uitgereikt als de jury in een bepaalde categorie de kwaliteit bovengemiddeld vindt.
Genomineerde kandidaten blijven anoniem tot de stemronde en bepalen zelf of ze meedoen aan de Juryprijs, aan de Publieksprijs of aan beiden. Genomineerden die deelnemen aan de strijd om de Publieksprijs kunnen na de nominatieronde campagne voeren om stemmen te werven. Per categorie kan er een stem op één van de genomineerde kandidaten uitgebracht worden en er kan een stem worden uitgebracht voor de overall winnaar. Meer dan één keer stemmen is niet toegestaan en anoniem stemmen mag ook niet. Alles in het kader van transparante verkiezingen.
Genomineerden die meedingen naar de Juryprijs laten hun kwaliteiten aan een vakjury zien door het beantwoorden van vijf video-vragen die betrekking hebben op het vakgebied, innovativiteit, kennis en professionaliteit van de genomineerden. Een vakjury beoordeelt deze antwoorden op de videovragen om vervolgens één van de genomineerde kandidaten tot overall winnaar uit te roepen. Daarnaast kan de jury ook besluiten om een genomineerde kandidaat in zijn of haar categorie tot winnaar uit te roepen.
Over de verkiezing
De verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ is een initiatief van Bas Westland, hoofdredacteur van de blog EmploIT.nl én beroepsvereniging Recruiters United. De verkiezing wordt sinds 2009 jaarlijks gehouden. Eerdere overall winnaars zijn: Eugène van den Hemel (2022 – overall Juryprijs), Wim Dammans (2021 – overall Juryprijs), Marcel Borst (2020 – overall Juryprijs), Arnold Jansen (2019 – overall Juryprijs), Fleur Aalbrecht (2019 – overall Publieksprijs), Michelle Thijssen (2018 – Publieksprijs), Monique de Jong en Luna Kucinskaite (2018 – Juryprijs), Caspar Kipp (2017 – Publieksprijs), Tamara Rood (2017 – Juryprijs), Joris van den Beuken (2016), Koos Würzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).
1 reactie
Applaus voor jezelf, hoor…
Ik zou willen dat gegevens van mensen door recruiters eens meer anoniem behandeld werden!
Ik word zeer regelmatig benaderd op mijn privé mailadres door recruiters (headhunters), terwijl ik nog nooit eerder contact met ze heb gehad. Volgens de geldende privacywetgeving mág dat niet.
Ik zet ze dan ook meteen op een blacklist, en die stuur ik door naar mijn collega’s in het land. De lijst wordt nog steeds langer.
Dat soort ronselpraktijken zijn zéér slecht voor de markt, geeft totaal de verkeerde motivatie. Ik heb in het verleden meerdere keren via recruiters slechte ervaringen opgedaan bij bedrijven (met name aannemers), want het wordt altijd tegen je gebruikt als je via een duurbetaalde headhunter binnengeloodst wordt: “dat kost ons heel veel geld, en dat moet jij waarmaken & terugverdienen!”
Zelfs bewuste mismatch meegemaakt. Dan kom je namelijk na een paar maanden wéér bij de headhunter terecht, en kan er wéér grof geld verdiend worden.
Nou, over mijn lijk.
Niet bellen, geen kaarten, geen bloemen.
Ik doe m’n eigen stunts wel.