Albert Heijn opnieuw de meest favoriete werkgever onder bijbaners in Nederland

0

Evenals voorgaande jaren is Albert Heijn ook dit jaar de meest favoriete werkgever voor een bijbaan, gevolgd door Jumbo. Kruidvat is de top-3 ingekomen (vanaf plek 10), terwijl McDonald’s en de Politie de top-5 completeren. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 2.090 studenten en scholieren in Nederland in 2023.

Supermarkten blijven populair én worden populairder

De supermarkten zijn opnieuw de meest favoriete werkgevers voor bijbaners. Naast Albert Heijn en Jumbo bovenin de lijst, stijgen ook Plus, Aldi, Lidl, Dirk en DekaMarkt sterk in voorkeur. Alleen Picnic, vorig jaar nog op de vijfde plek, is dit jaar buiten de top-25 gevallen. De ranking van meest populaire werkgevers voor bijbaners geeft altijd een interessante dynamiek. Daarvoor is het meest interessant om naar de stijgers en de dalers te kijken. In 2023 zijn de opvallendste stijgers:

  • Retail: Kruidvat, Hema, Coolblue, Action
  • Horeca: Domino’s, Van der Valk, New York Pizza
  • Supermarkten: Plus, Aldi, Lidl, Dirk en DekaMarkt
  • En organisaties zoals de Politie, YoungOnes, Amsterdam UMC, Philips en Google.

Tip! Lees ook: Vier op de vijf studenten heeft een bijbaan

Pullfactoren

Voor jongeren gelden in de keuze van een bijbaan pullfactoren zoals geld, gemak, nabijheid, vriendschap en werkplezier. Kruidvat weet zeer goed aansluiting te vinden bij de wensen van de doelgroep. Neem bijvoorbeeld zijn salariscalculator, waarbij je precies kunt berekenen hoeveel spijkerbroeken je kunt kopen met je all-in salaris. En het unieke concept om samen met je bestie te solliciteren. Voor de jonge doelgroep ontzettend fijn, omdat een eerste bijbaan nog best spannend kan zijn.

“We vinden het belangrijk dat iedereen zich bij ons thuis voelt en fijne werkervaring kan opdoen. En daar zorgen onze winkelteams – of beter gezegd – vriendenteams, elke dag voor. Door samen de schouders eronder te zetten én oog te hebben voor elkaar”, aldus Anke Reusken, Manager Employer Branding AS Watson Benelux/Europe. “We zijn megatrots dat zoveel jonge talenten voor ons kiezen aan het begin van hun loopbaan. We communiceren veel met deze doelgroep, via verrassende employer branding en altijd lekker duidelijk, zodat je precies weet waar je aan toe bent.”

 

Dalers en het post-covid effect

Bij de dalers valt op dat de voorkeur is afgenomen voor enkele grote retailbedrijven als Gamma, MediaMarkt en Intratuin, evenals voor de online supermarkt Picnic en bezorger Flink. Ook het Rijk, NS, KLM, Nike, Defensie, het OM en ASML verliezen voorkeur als werkgever voor een bijbaan. “Niet alle werkgevers die tijdens de covid-periode aan populariteit wonnen onder bijbaners hebben deze positie kunnen handhaven”, aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group. “In 2023, het eerste volledige post-covid jaar, hebben veel traditionele bijbaan-werkgevers hun arbeidsmarktbewerking weer opgepakt, achterstanden weggewerkt, een schepje erboven opgedaan vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Dit resulteert onder andere in de toegenomen populariteit van supermarkten.”

Over het onderzoek

Het ITAM-Onderzoek is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen onder respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse beroepsbevolking. De gestelde vraag luidt: ‘Bij welke organisatie wilt u het liefst een bijbaan? Wees zo concreet mogelijk, dat kan ook een andere werkgever zijn dan waar u nu werkt of heeft gewerkt.’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek van Intelligence Group uit 2023 en 2022. De ranking kan afwijken van 2022 doordat sommige bedrijven zoals Jan Linders niet meer bestaan. Na de top-50 zijn de verschillen te klein om er een ranking aan te hangen, vandaar dat iedereen dan als ranking nummer 50 krijgt.

Over Auteur

Reageer