E-people: nieuw pricingmodel voor freelancers

0

Onder het motto ‘weg met de marge’ introduceert e-people haar fair & square-pricingmodel ook voor de bemiddeling van freelancers.

Waar een gemiddeld bemiddelingsbureau een marge zet boven op het uurtarief van een zp’-er, freelancer of interimmer, laat e-people de onderhandeling over het uurtarief over aan de inlener en de tijdelijke kracht. Dit heeft niet alleen een beter tarief voor alle partijen tot gevolg, ook kan de opdrachtgever openlijk worden vermeld bij de publicatie van de freelance IT-, internet- en e-commerce-opdrachten. Dat leidt tot een betere respons, zo stelt E-people.

Toegevoegde waarde?
Bemiddelaars van freelancers berekenen over het algemeen flinke marges voor hun dienstverlening, óver het uurtarief van de zp’er, interimmer of freelancer. Hierbij is een marge van 30% niet ongebruikelijk, en deze marge gaat veelal ten koste van het uurtarief van de zp’er, interimmer of freelancer. Ook wordt een deel van de marge vaak doorberekend in de prijs die richting de inlener wordt gehanteerd.
Met een rekenvoorbeeld laat E-people zien dat een marge van 30% over een interimperiode van 6 maanden en op basis van een uurtarief van € 80,- een totaalbedrag van bijna € 25.000,- vertegenwoordigt. Er is volgens E-people geen bemiddelingsbureau dat de toegevoegde waarde van een dergelijke marge kan rechtvaardigen.

Fair & square-verdienmodel
Bas Westland, managing partner e-people, over het fair & square-verdienmodel: ‘Natuurlijk worden wij ook betaald voor ons werk, maar wij pakken geen marge op het tarief van onze mensen. Onze klanten kiezen eerst welke verrichtingen wij uit hun handen nemen. Hierbij kun je denken aan een vaste prijs voor de intake op locatie en het opstellen van het profiel, de jobmarketing van een vacature en/of bijvoorbeeld het afnemen van interviews, face-to-face of via Skype/Facetime/Hangout. Vervolgens berekenen we een vaste prijs op basis van de gekozen verrichtingen Dit is veel eerlijker en duidelijker. Dat horen we ook terug van onze klanten en onze zp’ers, interimmers en freelancers die al met het ‘Fair & Square’-model werken. Zij maken nu zelf onderling hun afspraken.’
Het pricingmodel voor de freelancemarkt  is niet nieuw voor e-people. Het bureau hanteert dit model ook voor de werving- en selectieactiviteiten in de it, internet en e-commerce Ook hierbij wordt geen fee gehanteerd in de vorm van een percentage van het jaarsalaris, maar betaalt de klant een vaste prijs per verrichting.

Bron: e-people

Bron: ‘Uitzenders moeten business model vernieuwen’

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer