Ervaring van sollicitant is cruciaal

0

De ervaring van een sollicitant met organisaties wordt de komende jaren cruciaal, zeker op een krappe arbeidsmarkt en voor vacatures die moeilijk in te vullen zijn. ‘Het is daarom slim om te investeren in de Candidate Experience,’ zegt Véronique Oonk van Intelligence Group.

Verschillende elementen bepalen de ervaring van een sollicitant met de werkgever, zegt Oonk: ‘Strikt genomen vallen daar ook het contact op een beurs en het bezoek aan je recruitmentsite bij. Maar voor een groot deel gaat het om de vraag: “Hoe wordt er met mij omgegaan als ik daadwerkelijk gesolliciteerd heb?” Het is te triest voor woorden, maar een deel van de mensen krijgt niet eens een reactie als ze solliciteren, laat staan een inhoudelijke.’

Wat als je 500 reacties op een vacature krijgt?
‘Natuurlijk weet ik dat het niet altijd mogelijk is om aan alle sollicitanten een reactie te geven. Als je zo’n grote sollicitantenstroom niet aankunt, pas dan de vacaturetekst zo aan dat alleen tien goede kandidaten reageren. Of je zoekt deze kandidaten zelf, in je eigen netwerk of daarbuiten. Zo voorkom je dat er veel mensen rondlopen die een onprettige ervaring met je bedrijf hebben omdat ze geen reactie ontvangen op hun sollicitatie.’

Applicant Referral
Uiteindelijk gaat het erom dat sollicitanten toch positief over je praten, ook al zijn ze afgewezen. ‘Dan solliciteren ze een volgende keer weer, of moedigen zij anderen aan bij je te solliciteren. Dit alles is natuurlijk pas écht interessant bij moeilijk vervulbare vacatures. Want wanneer je een slecht imago hebt, wordt het bij moeilijk vervulbare vacatures nóg moeilijker om de juiste mensen binnen te hengelen. Een tweede reden is dat afgewezen sollicitanten óók consumenten zijn. Bij een slechte ervaring zullen ze eerder een product van een concurrent kopen.’

Employer branding
In Nederland wordt over het algemeen relatief veel aandacht besteed aan employer branding, meer dan in Amerika dat relatief meer op sourcing is gericht. Het is weggegooid geld als je vervolgens weinig aandacht besteed aan de binnenkomende reacties. ‘Wanneer je een mooie belofte niet waarmaakt, levert dat imagoschade op. In de Verenigde Staten is men hier veel verder mee. Daar loopt sinds 2011 jaarlijks een onderzoek. In 2013 zijn bijvoorbeeld 90 werkgevers onder de loep genomen en is er gekeken naar de Candidate Experience van ruim 64.000 sollicitanten.’

Voorbereiding sollicitatiegesprek
Intelligence Group deed in 2013 in Nederland een onderzoek onder 830 sollicitanten. Daaruit bleek dat de voorbereiding van de werkgever op het sollicitatiegesprek het grootste effect heeft op de Candidate Experience. Wanneer de werkgever niet goed weet wie hij tegenover zich heeft, heeft dit een negatieve impact. Van de sollicitanten die ervaren dat de gesprekspartner zich slecht in hem verdiept heeft, heeft 88 procent een negatiever beeld van de werkgever na afloop van de sollicitatieprocedure. Met andere woorden, een recruiter die zich goed heeft voorbereid kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling of het in stand houden van een krachtig employer brand. ‘Dit verrast niet. Het is haast vernederend om te merken dat een interviewer zich niet heeft voorbereid, terwijl de sollicitant dat wel heeft gedaan.’

Verwachtingsmanagement
Daarnaast is verwachtingsmanagement cruciaal. Maak duidelijk hoe het proces verloopt en kom die afspraken na. ‘Korte doorlooptijden lijken vaak een criterium te zijn voor een goede ervaring. Maar verwachtingsmanagement (en daarin het tijdig nakomen van afspraken) is vele malen relevanter. Daarmee bouw je een vertrouwensrelatie op. Een sollicitant die weet dat hij op een gewilde positie solliciteert, begrijpt ook dat het wat langer kan duren voordat er een reactie komt. Het belangrijkste is dat die reactie ook komt op het afgesproken moment. Maak die belofte waar.’

Lees ook:Sollicitant verwacht punctualiteit en flexibiliteit

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer