AI in de backoffice: de motor achter slimmer werken

0

Het is niet meer de vraag of, maar wanneer je als flexorganisatie met AI aan de slag gaat. “En hoe eerder je dat doet, hoe beter je je kunt onderscheiden van de concurrentie”, zegt head of products Dirk Meeuws van Mysolution. Het softwarebedrijf helpt bedrijven op weg met zijn eigen AI-assistent Maia.

Mysolution biedt front-, mid- en backofficesoftware voor de staffing- en recruitmentmarkt. Het bedrijf wil met zijn Total Talent Management Platform dé one-stop-solution worden voor de staffing industrie. En dat vereist doorlopende innovatie.

Kapstok voor slimme oplossingen

De nieuwe AI-assistent Maia is daar een voorbeeld van. Die wordt binnenkort geïntroduceerd als service voor alle klanten. De assistent kan veel werk uit handen nemen en is niet zomaar een gimmick, verzekert Meeuws flexondernemers: “AI is altijd al een hot topic geweest en elke softwarepartij in de flexbranche werkt er al mee, of het nu gaat om het parsen van cv’s of om matchingtools.”

De doorbraak van ChatGPT heeft ervoor gezorgd dat de toepasbaarheid van kunstmatige intelligentie flink is verbeterd. Hierdoor is het ook laagdrempeliger in gebruik geworden. “Dat heeft ons aan het denken gezet over de veranderende rol van onder andere de recruiter en de salarismedewerker en welke rol wij AI willen laten spelen bij het ondersteunen van hun werkzaamheden”, legt Meeuws uit. “We hebben er veel met klanten over gepraat en onze visie is dat Maia staat voor alle slimme producten en diensten die we ontwikkelen aanvullend aan onze bestaande oplossingen.”

Voordeel 1: beter proces

AI – en bij Mysolution dus Maia – biedt flexondernemers voordelen op drie punten, geeft Meeuws aan. Ten eerste op het punt van het versnellen en efficiënter maken van processen. “Maia gaat gebruikers helpen in heel veel kleine stukjes van het proces. We willen veel dingen, zoals repetitieve taken, voor gebruikers makkelijker maken. Neem een gespreksverslag: Maia kan uit een gesprek al de juiste informatie halen en alvast invullen in de juiste velden in een systeem. Daar hoef je dan zelf al niet over na te denken. Of neem het plaatsen van een vacature: Maia kan dan een titel suggereren die op basis van beschikbare data waarschijnlijk goed zal werken. Maia kan ook vacatureteksten genereren in de juiste tone of voice.”

Voordeel 2: complexiteit reduceren

Daarnaast helpt AI flexbedrijven om de complexiteit van het werk te verminderen. “Het verloop is hoog, de onboarding is korter en het is steeds moeilijker mensen te vinden. En dan wordt de wet- en regelgeving ook nog in razend tempo steeds complexer”, somt Meeuws op. “Maia kan daarin helpen door bijvoorbeeld cao-teksten correct te interpreteren. Daardoor weet je snel welke toeslag je moet rekenen als een kandidaat op bepaalde tijden wil werken, om maar iets te noemen. Zo kun je de complexiteit beter de baas.”

Voordeel 3: slim data verzamelen

Het derde gebied waarop Maia waarde toevoegt, is het slim data bij elkaar zoeken. “Denk aan een opdrachtgever die een factuur betwist. Dan moet je nagaan om welke kandidaten het gaat, wanneer ze hebben gewerkt, of hun urenbriefjes geaccordeerd zijn: Maia kan daarin helpen door al die informatie meteen bij elkaar te rapen en aan te geven waar het probleem zou kunnen zitten. Ze geeft dan meteen een suggestie over hoe je zou kunnen communiceren. De gebruiker blijft te allen tijde aan de knoppen zitten, maar Maia kan helpen om informatie bij elkaar te brengen zodat je een goede beslissing kunt nemen.”

Proactief handelen

Een AI-assistent kan ook proactief handelen en daarmee tijd besparen: “Maia signaleert het als een uitzendkracht lang bij dezelfde opdrachtgever werkt, maar plotseling een tweemaal zo hoge kilometervergoeding heeft. Ze stuurt dan een Whatsapp-bericht naar de medewerker om te vragen of dat klopt en wat de reden is. Het antwoord wordt dan meteen doorgegeven aan de intercedent, zodat op de factuur akkoord gegeven kan worden. Daarmee voorkom je dat je pas aan het eind van het proces nog informatie moet opvragen.”

Er zijn dus genoeg voorbeelden te vinden van de voordelen die AI biedt. Hoe sneller je ermee aan de slag gaat, hoe beter je je kunt gaan onderscheiden, is de overtuiging van Meeuws. “Er is inmiddels veel AI-tooling voorhanden. De kunst zit er nu in hoe jij daarmee jouw employer brand kunt neerzetten en jouw unieke toegevoegde waarde naar voren kunt brengen. Dat zit hem in de juiste informatie op de juiste plek hebben, efficiënte processen en persoonlijke communicatie.”

De mens blijft centraal staan

Dat laatste geeft je de handen vrij om meer inhoud te geven aan het menselijke aspect van je dienstverlening. “Basisinformatie over zaken als beschikbaarheid en woon-werkafstand kun je geautomatiseerd verzamelen, zodat je het in het gesprek met de kandidaat echt over de kandidaat zelf kunt hebben. Als je alles automatisch kunt doen wat mogelijk is, kun je in het realiseren van de match écht impact maken.”

Maia is voor Mysolution een assistent en geen intercedent. “Dat is ons geloof”, zegt Meeuws. “AI zorgt voor efficiëntie, maar bij ons staat human centric staffing centraal en je daarin onderscheiden. Laat AI je helpen in het voorbereiden van gesprekken, zodat je je bijvoorbeeld kunt verdiepen in het vak van monteur als je die zoekt en je kunt inleven in de kandidaat. Daarmee kun je een veel duurzamere relatie mogelijk maken tussen opdrachtgever en kandidaat.”

Geen product, maar service

Maia is geen aparte module of apart product, maar wordt als extra (gratis) laag boven op de bestaande software gezet. “We leveren het gewoon mee als service”, benadrukt Meeuws. “Langzamerhand gaat ze je op steeds meer plekken van informatie voorzien, zoals skills uit een cv halen of matchsuggesties doen. We hebben een apart team met specialisten dat daaraan werkt. Zo proberen wij goede en duurzame toepassingen te maken die voor klanten makkelijk in gebruik te nemen zijn zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken dat ze voor elk dingetje apart moeten betalen.”

Het flexwerk van morgen wordt gebouwd op de kracht van AI, is de overtuiging van Meeuws. “Het is nu hoog tijd om na te denken over je eigen AI-strategie, zodat je je toegevoegde waarde nog beter over kunt brengen. Wij denken dat je daarin met Maia snel en laagdrempelig een goede start kunt maken.”

Dit artikel is gesponsord door Mysolution.

 

Over Auteur

Reageer