Jaap Postma (Mysolution): ‘AI wordt de motor in staffing en recruitment’

0

Mysolution is inmiddels een serieuze internationale softwareleverancier in de staffing-industrie. En ook in eigen land zit het bedrijf bepaald niet stil. Mysolution heeft zelfs een eigen slimme AI-assistent (Maia) ontwikkeld. “AI wordt de basis in onze sector. Die impact valt niet te onderschatten”, zegt CEO Jaap Postma.

Mysolution, opgericht in 2005, is uitgegroeid tot een grote speler in Nederland op het gebied van front-, mid- en backoffice software voor de staffing- en recruitmentmarkt. Mysolution is van oudsher sterk in ERP- en payrolloplossingen. Sinds de overname van OTYS (recruitmentsoftware) in 2020 en OnRecruit (recruitment tooling) in 2021 heeft het Nederlandse bedrijf haar aanbod aan software-oplossingen verder uitgebreid. Door te blijven investeren in innovatie wil Mysolution de eigen ambitie waarmaken om dé one-stop-solution (Total Talent Management platform) te leveren voor de staffing industrie.

Internationale ambities

En de hoge ambities stoppen niet bij de grens. Naast Nederland was Mysolution al actief in België en Tsjechië en in 2021 zette het softwarebedrijf voor het eerst voet aan de grond in Duitsland. Inmiddels telt Mysolution meer dan vijftig Duitse klanten. Jaap Postma verklaart de succesvolle stap naar de Oosterburen als volgt: “Nederland staat goed bekend als het gaat om innovatie. De ontwikkelingen hier worden ook in DACH-regio met interesse gevolgd. Dat we snel een naam hier hebben kunnen opbouwen komt doordat we voor bekende klanten werken en er veel raakvlakken zijn.”

Postma stelt dat de verschillen minder groot zijn dan men vaak denkt. Er spelen overal dezelfde issues. “Misschien dat de Duitse markt qua digitalisering iets minder ver is dan Nederland, het enthousiasme om hierin te investeren is er zeker. De wens om te automatiseren onder staffing-bedrijven groeit sterk onder druk van de concurrentie.”

Op dit moment werkt Mysolution hard aan het incorporeren van de wet- en regelgeving rondom uitzenden in Duitsland in de software. “Dat is een enorme klus, die waarschijnlijk eind 2024 gereed is. Dan kunnen we ook in de DACH-regio niet alleen onze ATS- en midoffice-oplossingen bieden, maar onze totaaloplossing.”
En de volgende stap in de internationale groeistrategie is inmiddels gezet. Sinds dit voorjaar is Mysolution actief vanuit Frankrijk. Daarbij hanteert het bedrijf dezelfde aanpak als in Duitsland, vertelt Postma. “Wij bieden ook daar ons softwareplatform aan en maken deze geschikt voor het land (aanpassen aan lokale regels en processen).” Mysolution kiest daarom bewust niet voor groei door overnames, maar voor autonome groei. “Wij houden vast aan ons eigen, eenduidige product dat we zelf ontwikkelen.”
Met Duitsland en Frankrijk is Mysolution actief op de twee grootste staffing-markten. En daar valt nog veel te winnen, zegt Postma. Onze doelstelling is uiteindelijk daar onze gehele suite te kunnen leveren, voor alle vier de  deelmarkten; uitzenden, detacheren, freelance en werving en selectie.”

Eigen AI-assistent

Mysolution heeft onlangs Maia ontwikkeld, een AI-assistent die op dit moment bij klanten wordt uitgerold. Maia is enigszins vergelijkbaar met Microsoft Co-pilot. De AI-assistent bestaat uit tools die de recruiter helpen bij het verrijken van tekst, skills uit CV’s halen en matching. Maar Maia maakt ook analyses op basis van de data in het systeem. Timesheets of salarisoverzichten die afwijken, data-entry fouten, facturen… het is in één oogopslag te zien.
Chatten via tekst zal steeds meer overgaan in spraakopties, denkt Postma. “Het gaat nu nog door te typen, maar uiteindelijk zal de intercedent of recruiter gaan praten tegen de assistent die daar dan zelf een prompt van maakt.”

AI Mysolution
Mysolution kiest bewust niet voor groei door overnames, maar voor autonome groei.

Klantprogramma

Mysolution wil heel gerichte innovaties doorvoeren, stelt Postma. “De olifant in de kamer bij IT is vaak dat men heel veel spendeert aan ontwikkeling zonder dat het duidelijk is wat het oplevert voor de gebruiker.”
Om te zien hoe het systeem dagelijks wordt gebruikt door eindgebruikers maakt Mysolution analyses van het gebruik bij klanten. “Dat is voor ons heel leerzaam. Want adoptie van digitaliseringsmogelijkheden is de kern van succesvolle software.”
Daarnaast zijn er inloopdagen – SuperUser Fridays – waar consultants met superusers van klanten in gesprek gaan over het gebruik van nieuwe features. En Mysolution helpt bij het in gebruik nemen van nieuwe functionaliteiten. “Vaak nemen klanten daar zelf de tijd niet voor, kost het teveel (mentale) moeite om iets nieuws te proberen. Dat proberen we steeds verder te automatiseren en nemen hiermee klanten bij de hand om het gemakkelijker te adopteren”, zegt Postma.

Lees ook: Van gaming naar developer bij Mysolution

Amazon-effect

Dé trend die door de combinatie van AI met bedrijfssoftware mogelijk wordt is volgens Postma ‘the road to zero touch back office’. “De administratieve handelingen zullen binnen twee tot drie jaar teruggebracht zijn naar nagenoeg nul, althans dat is de ambitie. Het is zo’n onwaarschijnlijk interessante tijd om in te leven.”
Direct toegang tot data wordt cruciaal. In een applicatie kun je op elk moment vragen stellen aan het systeem en onmiddellijk komt die data naar boven zonder te hoeven klikken. “Dat biedt nieuwe mogelijkheden. Alle factoren worden simpeler en dat vergroot de adoptie.”
Mysolution biedt een geïntegreerde totaaloplossing, van front- tot en met backofficeprocessen. En dat is een groot voordeel stelt Postma. “De key voor verdere digitalisering is toegang hebben tot al je data in één systeem, een single source of truth.”

De ontwikkeling van AI in staffing- en recruitmentsoftware zal heel snel gaan en een nieuwe norm zetten voor de hele sector, denkt Postma. “Vergelijk het maar met de reisbranche. Opeens hoefden mensen niet meer naar een reisbureau, maar boeken ze zelf op internet. En wat als je niet meer in de wacht hoeft te staan bij een callcenter, maar direct antwoorden terugkrijgt op je scherm..? Als KPN dat doet, verwacht de consument dat van Odido ook. Dat Amazon-effect zal ook optreden in onze staffing-sector. AI-assistenten worden de basis, dat effect kunnen we niet onderschatten.”

Dit artikel is gesponsord door Mysolution.

Over Auteur

Reageer