AIM Creative Management bemiddelt alleen de allerbesten

0

Directors of Photography (DoP’s) zijn creatieve geesten die bij filmproducties het camerateam leiden. Lammie Koster en Keren Cogan zijn een nieuw agentschap voor ‘top-DoP’s’ gestart, genaamd AIM Creative Management.

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de augustus-editie een interview met Lammie Koster en Keren Cogan die in februari van dit jaar een agentschap voor DoP’s zijn gestart: AIM Creative Management. Koster en Cogan kennen elkaar van The Birds, een agentschap voor cameramensen. Daar werkten ze als ‘talent agents’. Koster was eerder art director voor Universal en Nike. Cogan had een eigen filmproductiebedrijf.

Een Director of Photography is iets heel anders dan een alledaagse cameraman- of vrouw”, vertelt Cogan. Een Director of Photography vertaalt de visie van de regisseur naar beeld en stuurt daarvoor een heel team aan: van cameraoperators (mensen die de camera bedienen) tot gaffers (belichters). Cogan: “Een cameraman bedient de camera bij een aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden. Een Director of Photography maakt een film van Alex van Warmerdam. Dat is het verschil.”

Bemiddelen van allerbesten

In het segment Nederlandse DoP’s bemiddelt AIM Creative Management volgens Koster alleen de allerbesten. “We werken met een vaste pool van dertien cameramannen en -vrouwen. Niet zomaar elke DoP kan zich bij ons aanmelden. We zoeken alleen mensen die kwalitatief hoogstaand werk maken en een herkenbare eigen stijl hebben.” Tot voor kort bestonden er nauwelijks agentschappen voor cameramensen. Zij regelden hun opdrachten zelf, inclusief alle contractonderhandelingen en administratie. “Dat nemen wij ze uit handen. Daarnaast bieden we intensieve begeleiding bij hun creatieve en persoonlijke ontwikkeling en het plannen van hun carrière.”

Internationaal groeien

Als een bedrijf of organisatie vroeger reclame wilde maken waarbij een filmcamera nodig was, ging het meestal om een commercial voor televisie. “Tegenwoordig worden veel meer films ‘in house’ gemaakt, voor andere mediakanalen”, vertelt Koster. “Dat heet dan ‘content’, bedoeld voor online campagnes, zoals vlogs of korte films. De budgetten voor dit soort content zijn vaak kleiner en dat levert wel eens frictie op tussen de reclamebureaus die het allemaal bedenken en de filmproducenten die het moeten uitvoeren. Een goede DoP kan echter ook met een klein budget iets moois maken. Sowieso wordt er zoveel content gemaakt dat het flink veel werk oplevert. Datzelfde geldt voor speelfilms. Hoewel het bezoek aan Nederlandse speelfilms recent is gedaald, zorgen buitenlandse producties in Nederland voor veel vraag naar goede DoP’s.” Heel Europa Daarvan profiteert AIM Creative Management. “Zowel zakelijk als persoonlijk is het een goede keuze geweest om het bedrijf op te richten”, zegt Koster. “Het werk is tof, de klanten zijn blij en onze DoP’s ook. Soms hebben ze een rustige maand, maar dat is gelukkig nog niet veel voorgekomen. Cogan: “Onze ambitie is om in Nederland te blijven doen wat we doen: maatwerk leveren voor onze mensen. Daarnaast willen we internationaal groeien. De grote Europese agentschappen pikken de beste talenten uit heel Europa. Dat willen we ook. We aim for the stars!”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de augustus-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Ook je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer