Backoffice uitbesteden: ‘Een uitzender wil ook lol hebben’

0

Als je een uitzendorganisatie bent begonnen, is de kans groot dat je graag bezig bent met mensen en bedrijven aan goede kandidaten te helpen. Dat is de lol van je vak. Maar heb je nog steeds lol, vraagt managing partner Dirk Tausch van BackOfficer zich af, of ben je dagelijks steeds meer met zaken bezig die verder van uitzenden af staan? “Je backoffice uitbesteden kan een oplossing zijn, zodat je zelf de funfactor weer terugkrijgt.”

De droom van menig uitzender is met klanten en kandidaten omgaan, ze helpen en daarmee succes hebben, zegt Dirk Tausch van BackOfficer. “Maar veel te vaak ben je juist alleen maar bezig met administratieve rompslomp, veranderde wetgeving, contracten en verloningen: allemaal zaken die je op orde moet hebben, maar waar je vroeger niet echt van droomde.” En dat is zonde. Die minder leuke zaken moeten alleen wel goed geregeld zijn, vindt hij.

Een belangrijke factor is de politiek, die de laatste jaren stappen zet om de uitzendbranche te hervormen. “We hebben te maken met veel veranderingen die elke keer weer gevolgen hebben voor contracten, verloning, risico’s en noem maar op. Als je een paar jaar geleden bent begonnen, heb je dan nog wel plezier in het vak? Of ben je met veel dingen bezig die ver afstaan van het werken met mensen?” Tausch vergelijkt de situatie met de zorg: “Daar zijn medewerkers ook steeds meer bezig met administratie dan met de patiënt.”

Rompslomp uit handen

Tausch hoort het vaker van potentiële klanten. “Die zeggen ‘ik ben iedere week de sigaar met verlonen’, of ‘mijn hoofd HR gaat met pensioen’. En in de werknemersrevolutie is het heel moeilijk om aan goede mensen te komen. Al die dingen leiden af van de aandacht voor de uitzendkracht en de opdrachtgever.”

Los van alle extra verplichtingen die er op uitzenders afkomen, loop je als ondernemer ook steeds meer risico. “Sommige wetgeving is moeilijk uitvoerbaar. Tegelijkertijd is door de strijd om personeel de focus op het werven van mensen steeds harder nodig. Een goede backofficepartij is dan van levensbelang. Je kunt zo een antwoord bieden op ondernemersrisico’s en ontzorging, waardoor je meer tijd over hebt”, geeft Tausch aan. “De rompslomp kun je uit handen geven. En dan kom je weer terug bij het plezier waarmee je ooit bent begonnen.”

Niet in alles specialist zijn

Om die reden kiezen steeds meer uitzenders voor het uitbesteden van de backoffice. “Je kunt niet in alles specialist zijn: als uitzender kun je niet ook nog eens perfect debiteurenbeheer doen, softwarespecialist zijn en tegelijkertijd specialist in juridische zaken bijvoorbeeld. En de huidige ontwikkelingen vereisen op bij- na alle vlakken topsport. Alsof je het ene jaar als voetballer de Champions League moet winnen en het jaar erop opeens wereldkampioen polsstokspringen wordt. Dat gaat niet”, zegt Tausch.

De uitdagingen worden met name voor kleine en middelgrote uitzendbureaus steeds groter. “Bureaus tot 300 medewerkers worstelen, terwijl juist deze local hero’s het qua groei veel beter doen dan de grote partijen. Dat heeft te maken met de aandacht voor de klant en medewerker en die wil je kunnen blijven geven. Als je daar niet in blijft excelleren, verlies je je toegevoegde waarde.”

Ook op backofficegebied zijn er echter specialisten te vinden. “Waarom zou je in het steeds moeilijker wordende klimaat niet in zee gaan met een gespecialiseerde partij die zelf de focus heeft op de backoffice?”, vraag Tausch retorisch. Hij kent als voormalig uitzender zelf de problematiek: “Wij hebben zelf ervaren hoe moeilijk het is om financiering te krijgen, om goede software te vinden en om je dienstverlening juridisch kloppend te hebben. Daar gaat veel aandacht naartoe. Er is dus behoefte aan een formule waarbij een uitzender tegen een duidelijk tarief kan aansluiten. Daar krijg je veel tijd en ruimte voor terug om te besteden aan datgene waar je uiteindelijk voor begonnen bent.”

Wij vinden dat een zuivere werkwijze en we zijn altijd transparant over onze dienstverlening.

Transparant

Tausch rekent met zijn bedrijf een percentage van de omzet. En daar komt de welbekende rekenfactor uit. “Je weet dan meteen waar je aan toe bent. Wij vinden dat een zuivere werkwijze en we zijn altijd transparant over onze dienstverlening. We doen wat we beloven. Dat blijkt ook wel uit het feit dat we vorig jaar de snelst groeiende backoffice van Nederland waren. Wij proberen open te zijn en er- voor te zorgen dat de klant geen verrassingen krijgt. Bovendien proberen we altijd snel te helpen met duidelijke antwoorden en ondersteuning bij moeilijke casussen. Die kwaliteit willen wij hooghouden. We hoeven niet de grootste van Nederland te worden, maar we willen wel een echt team vormen dat altijd persoonlijke aandacht blijft geven.”

De backoffice uitbesteden is best eng, geeft Tausch toe. “Voor een beginner is het makkelijker, want die heeft in principe minder te verliezen als hij vanaf het begin een backofficepartij in de arm neemt. Maar je eigen backofficeprocessen uitbesteden doe je vaak pas als de pijn zo groot wordt dat je er niet meer onderuit kunt. Dan wil je een partij die de onboarding goed voor elkaar heeft, dat duidelijk is wie wat doet en dat de software goed is. Dagelijkse monitoring in de beginfase is ook belangrijk. Wij zorgen dat er dan altijd één op één contact is met een van onze mensen die bij de uitzender op locatie is.”

Als jij wilt groeien, moet je zorgen dat je backoffice dat aan kan.

Het is ook mogelijk om een pilot te draaien van een paar maanden, zodat beide partijen aan elkaar kunnen wennen. “Bijvoorbeeld door de backoffice voor nieuwe krachten via ons te laten lopen. Dan kun je ervaren hoe dat gaat.”

De funfactor terug

Een backofficepartij in de arm nemen hoeft dus geen sprong in het diepe te zijn. Tausch geeft aan dat je ook als de nood nog wat minder hoog is prima die stap kunt zetten, zodat je kunt blijven groeien. “We hebben tien- tot twintigduizend uitzenders in Nederland. Die kunnen niet allemaal groeien. Dus als jij wilt groeien, moet je zorgen dat je backoffice dat aan kan. En dan is het soms raadzaam harde keuzes te maken. Kiezen voor een backofficepartij is wat mij betreft naast kiezen voor meer succes ook vooral kiezen voor een oplossing die de funfactor weer terugbrengt in je werk, zodat je de focus weer op de klant en medewerker kunt richten.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BackOfficer

Over Auteur

Reageer