Bemiddelingsbureau voor de beautyspecialist

0

Steeds meer Nederlanders vinden de weg naar de beautyspecialist. Zozeer zelfs dat kappers, nagelstylistes en schoonheidsspecialisten schaars zijn geworden. Josje Hartsuijker van BeautyStaff bemiddelt deze groep.

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de februari-editie die net is verschenen is dat Josje Hartsuijker, oprichter van uitzendbureau BeautyStaff.

Bedrijf: BeautyStaff
Oprichter: Josje Hartsuijker
Ervaring in de branche: geen
Gestart: november 2018
Personeel in dienst: nee

Als beautyspecialist werd ik vaak ingehuurd voor tijdelijke opdrachten, bijvoorbeeld om iemand te vervangen met zwangerschapsverlof”, vertelt Josje Hartsuijker. “Dat ging altijd via-via. Voor beautyspecialisten was er namelijk geen speciaal uitzendbureau. Ik zag wel veel vacatures voor banen in de beautysector op Indeed, maar die zijn heel oppervlakkig. Je leest niets over de sfeer in de salon, de eigenaar of het team. Dat is belangrijk, want als beautyspecialist moet je jezelf goed voelen in het team en passen bij de klantenkring. Dus ben ik zelf een bureau begonnen.” Voor iedereen die niet precies weet wat een ‘beautyspecialist’ is; je zit waarschijnlijk regelmatig bij eentje in de stoel, want kappers zijn ook beautyspecialisten. Net als nagelstylistes, pedicures, schoonheidsspecialisten, afvalcoaches, masseurs en visagisten. Kort samengevat: iedereen die andere mensen mooier maakt, maar daarvoor geen mes of naald in je lichaam zet. “Mensen die ingrepen doen waarvoor je een BIG-registratie nodig hebt, bemiddelt BeautyStaff niet. Zoals plastisch chirurgen en mensen die botox en lipfillers plaatsen. Dat is echt een ander vak.”

Trends regeren

Trends regeren de branche, stelt Hartsuijker. “Kapsels veranderen voortdurend en behandelingen ook. De ene keer zijn highlights helemaal in, dan weer wimperextensies. Nu vragen klanten vooral om mooiere wenkbrauwen: vrouwen én mannen. Vroeger hoorde je daar nooit iemand over.” Vanwege al die nieuwe trends moeten beautyspecialisten voortdurend bijleren. “Als kapper leer je steeds nieuwe verftechnieken en kaptechnieken. En ook buiten je vakgebied scholen beautyspecialisten steeds bij. Nagelstylistes leren wimpers te zetten, pedicures doen manicures.” Hartsuijker: “Beautyspecialisten willen de beste versie van jezelf tevoorschijn halen. Sommige klanten komen puur omdat ze er mooi uit willen zien, maar beautyspecialisten behandelen ook ‘probleemgevallen’: mensen met acne bijvoorbeeld, met haaruitval, of nagelbijters. Mensen gaan steeds vaker naar een beautyspecialist. Het is een groeisector. Social media is de belangrijkste reden, vermoed ik. We worden platgegooid met beelden van mooie, strakke mensen. En het zijn niet alleen reclames meer, maar ook je vrienden en familie. Als je omgeving er goed uitziet, wil je dat zelf ook.”

Adverteren op Facebook

De vraag naar beautyspecialisten is dan ook groot. Er is zelfs een tekort aan kandidaten. “Ervaren kappers, zijn schaars. Zeker ‘barbers’: herenkappers. Er zijn 25.000 salons in Nederland en dat worden er steeds meer. Verder is er een gebrek aan nagelstylistes, wimperstylistes, pedicures en schoonheidsspecialisten.”
Hoe weet BeautyStaff de kandidaten te vinden en te binden? “Ik adverteer op Facebook en Instragram; ik onderhoud goede contacten met de opleiders en ik bezoek veel beurzen”, vertelt Hartsuijker. “Kandidaten probeer ik zoveel mogelijk te ontzorgen. We bieden ze een tijdelijke opdracht die bij ze past, maar ook loopbaanadvies en zo nodig trainingen.” Sinds de start in november 2018 heeft BeautyStaff acht beautyspecialisten bemiddeld door heel Nederland. “Salons weten met nu goed te vinden met vacatures, maar onder de kandidaten moet mijn naamsbekendheid nog hoger.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de februari-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer