Digitale identificatie in horecasector: ‘Zelfs jongeren zijn positief verrast’

0

Midden in de pandemie een eigen uitzendbureau beginnen in de horeca- en evenementenbranche, daar is moed en overtuiging voor nodig. En veel kennis van de wereld waarin je je begeeft. Hoe weet je anders welke investeringen echt van toegevoegde waarde zijn? Je kunt je geld als ondernemer tenslotte maar één keer uitgeven.  

Het is natuurlijk een hele pittige periode geweest om te starten”, beaamt Ninke Hordijk, samen met compagnon Sebastiaan van Dalen de oprichter en eigenaar van Sjiek Horeca- & Eventpersoneel. “Toch hebben we besloten door te investeren. We kennen de markt, hebben een groot netwerk en weten hoe we onze opdrachtgevers en kandidaten toegevoegde waarde kunnen bieden. Een van onze eerste grote investeringen was dan ook in digitale identificatie.”  

Geen drempel meer

Nu de horeca weer op volle toeren draait en evenementen op gang komen, kan ‘personeelsbureau’ Sjiek weer nieuwe flexkrachten aantrekken. “Wij moeten het hebben van de grotere evenementen, dus de bedrijfsfeesten, congressen, voetbalwedstrijden en concerten. Dat begint dit voorjaar pas echt weer.”

Ninke vertelt dat ze de kandidaten na een eerste digitale kennismaking graag ontmoet op de locatie waar ze zullen werken. “We bedienen meerdere regio’s en hebben geen eigen kantoor. We werken veel bij onze opdrachtgevers, zodat de kandidaten daar meteen een keer zijn geweest. Het gaat namelijk vaak om wat luxere locaties. Als je begin twintig bent, kan dat best wel imponerend zijn. Die drempel willen we weghalen, door ze meteen al van alles te laten zien; waar ze binnenkomen, waar de kleedkamers zijn, dat soort zaken. Tegelijkertijd houden wij op deze manier natuurlijk ook zelf binding met die locaties.”

Waar die kandidaten niet voor hoeven langs te komen, is het droppen van kopietjes van fysieke identiteitsbewijzen. Sinds 2020 is online identificatie officieel rechtsgeldig, zodat er juridisch geen enkele barrière meer is voor elektronische identificatie. En Sjiek besloot daar gretig gebruik van te maken. “Een van onze eerste grote investeringen, naast de website en bijbehoren zaken, was in ID Proof (van Evidos). Op dat moment voor ons een grote uitgave, maar we vonden het heel belangrijk om meteen een professioneel standpunt in te nemen: dit zijn we, dit is hoe we werken. En dit is ook wat onze doelgroep nodig heeft. Heb je weleens een studentenhuis gezien met een scanner en printer? Die zijn er gewoon niet.”

Kandidaten positief verrast

Wat Ninke telkens weer verbaast, is hoe positief verrast kandidaten reageren op het nieuws dat Sjiek werkt met digitale identificatie. “Dat vind ik wel grappig, want we werken voornamelijk met jongeren, die zo ontzettend digitaal zijn. Je zou denken dat die het heel vanzelfsprekend vinden dat we op deze manier werken, maar kennelijk zijn ze juist gewend aan gedoe met fysieke documenten. Oh, serieus, werken jullie zo?! horen we dan. Toch leuk dat we ze op deze manier zo positief kunnen verrassen. En deze werkwijze scheelt ons veel tijd, zodat wij ons kunnen richten op de menselijke touch. Dat is onze toegevoegde waarde.”

‘Deze werkwijze scheelt ons veel tijd, zodat wij ons kunnen richten op de menselijke touch. Dat is onze toegevoegde waarde’

Grote organisaties niet bekend met digitale identificatie

Positief verrast zijn ook de opdrachtgevers, merkt Ninke. “We werken voor grote, zeer professionele organisaties. Maar met het fenomeen van digitale identificatie zijn ze vaak niet bekend, terwijl het toch echt iets van nu is. Die HR-afdelingen weten niet beter dan dat mensen langs kantoor komen om documenten af te geven. Dat verbaast mij wel, maar het is vooral prettig dat we ons mede hiermee kunnen profileren als een professionele en innovatieve partner in de gastvrijheidssector.”

OVER ID PROOF

Sjiek Horeca- & Eventpersoneel maakt gebruik van ID Proof van Evidos, een one-stop-shop voor oplossingen rondom digitale bewijskracht, waaronder digitaal ondertekenen en online identificeren. Het nieuwe ID Proof biedt organisaties de mogelijkheid om nieuwe klanten of relaties te verifiëren via een paspoort-selfie check, door met de smartphone-camera een foto te maken van het wettelijke identiteitsdocument en het eigen gezicht.

Bij iedere transactie maakt ID Proof een dossier op met onafhankelijk bewijs, waarmee organisaties kunnen voldoen aan de eisen van de toezichthouder. Het is mogelijk deze oplossing volledig te integreren in bestaande systemen. Voor financiële dienstverleners bestaat de mogelijkheid hun cliëntenonderzoek te digitaliseren en op een efficiënte wijze in te richten. 

Lekker door met de toekomst

De mogelijkheid van online identificeren levert Sjiek niet alleen grote tijdswinst en positieve reacties op, maar heeft nog een ander groot voordeel. “De uitzendwereld ligt heel erg onder de loep”, legt ze uit. “En soms terecht. Dat betekent wel dat iedereen met een uitzendbureau te maken krijgt met strenge inspecties voor certificeringen. Maar een menselijk foutje bij handmatige processen is zo gemaakt. Daarom is het zo fijn dat we die foutgevoeligheid kunnen wegnemen door een proces als identificatie te automatiseren.”

Ninke raadt collega-ondernemers die overwegen om te kiezen voor digitale identificatie aan zich niet blind te staren op het startbedrag. “Mijn vader zegt altijd: betalen is vergeten. Kortom, korte pijn. Daarna kun je lekker door met de toekomst en je vooral bezighouden met de toegevoegde waarde van die investering. Dat betekent voor ons dat we alle aandacht kunnen richten op onze kandidaten en opdrachtgevers. En we mogen niet klagen over hoe dat tot nu toe loopt. Daar zijn we trots op en blij mee!”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Evidos.

Het artikel staat ook in het Flexmarkt digimagazine ICT & digitalisering, april 2022. Lees hier het volledige magazine.  

 

 

Over Auteur

Reageer