Digitalisering uitzendbranche nog niet op gewenste niveau

0

Hoe ver zijn uitzend- en detacheringsbureaus met de digitalisering binnen hun bedrijf? Dat valt enigszins tegen. Slechts een derde van de respondenten (38%) zegt dat hun werkprocessen voldoende geautomatiseerd zijn. Wel maakt ruim de helft van de flexbedrijven op dit moment een  automatiseringsslag door.

Dat blijkt uit onderzoek naar digitalisering binnen de uitzendbranche door Flexmarkt in samenwerking met RecruitNow.

Dit is een samenvatting van de 5 meest opvallende uitkomsten van het onderzoek:

  1. Online werving; hoewel de meeste uitzendbureaus (79%) zelf wel tevreden zijn over de online werving op hun eigen website, erkent de helft van de respondenten dat de zij weinig inzicht hebben in de resultaten (analytics). Ook de mogelijkheden die marketing automation biedt voor online recruitment worden nog onvoldoende benut (‘slechts’ 39% doet dat wel)
  2. Snel communiceren; alle respondenten vinden adequaat reageren naar de sollicitant en klant belangrijk. Vrijwel alle respondenten (96%) hechten aan integrale bereikbaarheid; zij willen vanaf elke plek en via elk device kunnen reageren op kandidaten en opdrachtgevers.
    Ook inzichtelijkheid van de communicatie voor collega’s vindt 93% belangrijk. Door de informatie-overload waardeert 91% notificaties als er een nieuw bericht binnenkomt. En ruim driekwart is van mening dat het gebruik van Whatsapp helpt in de communicatie.
  3. Werkprocessen; zeer opvallend is dat slechts ruim een derde van de respondenten (38%) zegt dat de werkprocessen voldoende geautomatiseerd zijn. Iets meer dan de helft (53%) geeft aan dat automatisering op dit moment gaande is binnen hun bedrijf. Ook opmerkelijk, gezien de kandidaatgedreven markt waarin we zitten, is dat bijna tweederde van de respondenten (61%) stelt dat de werkprocessen aanvraag-gestuurd zijn, dus vanuit de opdrachtgever. De stap naar candidate centricity is duidelijk nog niet overal gezet.
  4. Data gebruiken; grofweg de helft van de respondenten (51%) zegt de rapportages (performance management) op orde te hebben. Dat wil zeggen dat (via dashboards) de relevante data beschikbaar zijn voor de medewerker, de vestiging en de directie. Echt integraal inzicht in de data en de mogelijkheid om daadwerkelijk hierop te sturen heeft minder dan de helft (44%). Ook hier kan nog een flinke stap worden gezet, zo blijkt.
  5. Integratie tools; de meeste respondenten (79%) zijn tevreden over het gebruiksgemak van de applicaties waar zij mee werken. Wel denkt ruim driekwart dat door een betere integratie van de verschillende tools tijdsbesparing mogelijk moet zijn. Relevant, aangezien tweederde van de uitzend- en detacheringsorganisaties met meerdere applicaties werkt. Het moeten overkloppen van data van de ene naar de andere applicatie komt nog altijd bij 61% van de flexbedrijven voor.

 

Digimagazine RecruitNow

Alle uitkomsten van het onderzoek naar digitalisering in de flexbranche staan in een speciale uitgave die Flexmarkt, in samenwerking met RecruitNow, heeft gepubliceerd.
In dit digimagazine leest u daarnaast praktijkverhalen over digitale transformatie bij uitzendorganisaties Daaf, Treffer, Carrière en Luba.

Nieuwsgierig, ga direct naar het digimagazine!

 

Lees ook: Digitaliseer! Maar met beleid

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer