Uitzendbureaus in Nederland in trek bij investeerders

0

De Nederlandse uitzendmarkt wordt steeds aantrekkelijker voor investeerders, vooral voor private equity bedrijven. De transactieprijs van flexbureaus stijgt dan ook. ‘Dus ja, het is op dit moment aantrekkelijk voor uitzendbureaus om hun bedrijf te verkopen.’

Dat stelt Roel ter Steeg, managing partner van MBCF Corporate Finance, in een interview in de komende editie van Flexmarkt, die vrijdag 2 februari verschijnt.

Private equity aanjager flexmarkt

MBCF, dat helpt bij de koop, verkoop en het waarderen van ondernemingen, is zeer actief in de uitzendbranche en Ter Steeg weerspreekt het beeld dat uitzendbureaus te conjunctuurgevoelig zouden zijn voor de fusie- en overnamemarkt. “Er is vanuit de financiële markt veel interesse in de flexmarkt. Voor algemeen uitzenden is de markt weliswaar conjunctuurgevoelig, maar investeerders kijken vaak naar de gespecialiseerde flexorganisaties, waar de war for talent en gewijzigde wet- en regelgeving voor de groei meer van belang zijn dan de economische cyclus.”
Opvallend is dat vooral pivate equity (PE)-bedrijven geïnteresseerd zij in de uitzendbranche, weet Ter Steeg. “Private equity is een belangrijke aanjager. Er zijn weinig belangrijke spelers in de uitzendmarkt waar geen PE achter zit.”

Transactieprijs flexbureau stijgt

MBCF stelt vast dat de koopprijs van uitzendbureaus is de laatste jaren flink gegroeid. Die transactieprijs wordt grotendeels bepaald door de winst, die wordt vermenigvuldigd met een factor, de zogenoemde multiple. Die multiple ligt de laatste jaren op een hoog niveau en de meeste uitzendbureaus hebben afgelopen jaar goed geboerd en flink winst gemaakt. Dat levert dat een hogere transactieprijs op. Conclusie: het is op dit moment aantrekkelijk voor flexbureaus om hun bedrijf te verkopen.
Daarbij merkt Ter Steeg op dat de Nederlandse overnamemarkt in evenwicht is. “Er is veel vraag vanuit PE, maar er is ook voldoende aanbod van bedrijven.”

Overnamemarkt België en Nederland

In 2017 waren er 24 grote transacties in de Nederlandse uitzendsector. Wat volgens Ter Steeg vooral opvalt op de transactiemarkt is de dynamiek tussen België en Nederland, met als meest recente voorbeelden de overname van de Nederlandse Redmore Group door het Belgische House of HR en de overname van de Nederlandse Future Groep door het Belgische Argos Soditic. “Wij (MBCF, red.) hebben op het moment wel zes projecten lopen in België”, zegt ter Steeg. Volgens hem kijken Belgische investeerders en uitzendbedrijven ook nadrukkelijk ook naar de Nederlandse flexmarkt en vice versa. Ondanks, of misschien juist omdat, het verschillende markten zijn. “In België zitten vooral algemene uitzendbedrijven en is de markt minder ver ontwikkeld. Voor hen is de Nederlandse markt aantrekkelijk omdat Nederland Europees koploper is in flex, hier zijn specialisten in verschillende sectoren en zijn de marges over het algemeen hoger.”

In 2017 waren er 24 grote transacties in de Nederlandse uitzendsector:

transacties Nederlandse flexmarkt 2017
target
(overgenomen bedrijf)
koper
Future Groep Argos Soditic (BE)
Redmore House of HR (BE)
Trinamics Nederlandse family office
Melon Media Venturion
Oudstanding Consolid
Public Support Nederlandse family office
Effect Personeelsdiensten Accent Covebo
SES Labour Solutions Brunel International
De Kooyenga Groep Olympia Nederland
Tentoo Pay for People
VPR DHG
Artec Interim Humares
Match 4U Flex Factory
Aethon Mentha Capital
Schutte & Zweers Personeelsdiensten BouwGenius (TecLine International)
Your Professionals DPA
Friday EuroTech Litouwen De Graaf Groep
Friday EuroTech De Graaf Groep
EME Medical Seuss Recruitment
Doxa InQuest
Uitzendmarkt Carriere Uitzendbureau
E’liantie ProData Consult
BMC Advies Randstad
HeadFirst Source Group

Bron: MBCF

Dit is een ingekorte versie van een interview met MBCF dat a.s. vrijdag 2 februari verschijnt in de nieuwste editie van Flexmarkt. Nog geen abonnee?

 

Over Auteur

Reageer