De Nederlandse uitzendmarkt wordt steeds aantrekkelijker voor investeerders, vooral voor private equity bedrijven. De transactieprijs van flexbureaus stijgt dan ook. ‘Dus ja, het is op dit moment aantrekkelijk voor uitzendbureaus om hun bedrijf te verkopen.’
Dat stelt Roel ter Steeg, managing partner van MBCF Corporate Finance, in een interview in de komende editie van Flexmarkt, die vrijdag 2 februari verschijnt.
Private equity aanjager flexmarkt
MBCF, dat helpt bij de koop, verkoop en het waarderen van ondernemingen, is zeer actief in de uitzendbranche en Ter Steeg weerspreekt het beeld dat uitzendbureaus te conjunctuurgevoelig zouden zijn voor de fusie- en overnamemarkt. “Er is vanuit de financiële markt veel interesse in de flexmarkt. Voor algemeen uitzenden is de markt weliswaar conjunctuurgevoelig, maar investeerders kijken vaak naar de gespecialiseerde flexorganisaties, waar de war for talent en gewijzigde wet- en regelgeving voor de groei meer van belang zijn dan de economische cyclus.”
Opvallend is dat vooral pivate equity (PE)-bedrijven geïnteresseerd zij in de uitzendbranche, weet Ter Steeg. “Private equity is een belangrijke aanjager. Er zijn weinig belangrijke spelers in de uitzendmarkt waar geen PE achter zit.”
Transactieprijs flexbureau stijgt
MBCF stelt vast dat de koopprijs van uitzendbureaus is de laatste jaren flink gegroeid. Die transactieprijs wordt grotendeels bepaald door de winst, die wordt vermenigvuldigd met een factor, de zogenoemde multiple. Die multiple ligt de laatste jaren op een hoog niveau en de meeste uitzendbureaus hebben afgelopen jaar goed geboerd en flink winst gemaakt. Dat levert dat een hogere transactieprijs op. Conclusie: het is op dit moment aantrekkelijk voor flexbureaus om hun bedrijf te verkopen.
Daarbij merkt Ter Steeg op dat de Nederlandse overnamemarkt in evenwicht is. “Er is veel vraag vanuit PE, maar er is ook voldoende aanbod van bedrijven.”
Overnamemarkt België en Nederland
In 2017 waren er 24 grote transacties in de Nederlandse uitzendsector. Wat volgens Ter Steeg vooral opvalt op de transactiemarkt is de dynamiek tussen België en Nederland, met als meest recente voorbeelden de overname van de Nederlandse Redmore Group door het Belgische House of HR en de overname van de Nederlandse Future Groep door het Belgische Argos Soditic. “Wij (MBCF, red.) hebben op het moment wel zes projecten lopen in België”, zegt ter Steeg. Volgens hem kijken Belgische investeerders en uitzendbedrijven ook nadrukkelijk ook naar de Nederlandse flexmarkt en vice versa. Ondanks, of misschien juist omdat, het verschillende markten zijn. “In België zitten vooral algemene uitzendbedrijven en is de markt minder ver ontwikkeld. Voor hen is de Nederlandse markt aantrekkelijk omdat Nederland Europees koploper is in flex, hier zijn specialisten in verschillende sectoren en zijn de marges over het algemeen hoger.”
In 2017 waren er 24 grote transacties in de Nederlandse uitzendsector:
transacties Nederlandse flexmarkt 2017 | |
target (overgenomen bedrijf) |
koper |
Future Groep | Argos Soditic (BE) |
Redmore | House of HR (BE) |
Trinamics | Nederlandse family office |
Melon Media | Venturion |
Oudstanding | Consolid |
Public Support | Nederlandse family office |
Effect Personeelsdiensten | Accent Covebo |
SES Labour Solutions | Brunel International |
De Kooyenga Groep | Olympia Nederland |
Tentoo | Pay for People |
VPR | DHG |
Artec Interim | Humares |
Match 4U | Flex Factory |
Aethon | Mentha Capital |
Schutte & Zweers Personeelsdiensten | BouwGenius (TecLine International) |
Your Professionals | DPA |
Friday EuroTech Litouwen | De Graaf Groep |
Friday EuroTech | De Graaf Groep |
EME Medical | Seuss Recruitment |
Doxa | InQuest |
Uitzendmarkt | Carriere Uitzendbureau |
E’liantie | ProData Consult |
BMC Advies | Randstad |
HeadFirst | Source Group |
Bron: MBCF
Dit is een ingekorte versie van een interview met MBCF dat a.s. vrijdag 2 februari verschijnt in de nieuwste editie van Flexmarkt. Nog geen abonnee?