Google for Jobs en Instagram gaan recruitmentmarkt opschudden

0

Tweederde (68%) van de HR-managers die verantwoordelijk zijn voor het aantrekken van nieuw personeel ziet Google for Jobs als een goede mogelijkheid om vacatures te vullen. Ook Instagram zou wel eens heel belangrijk kunnen worden op de online recruitmentmarkt.

Dat stelt althans online recruitmentspecialist Pro Contact op basis van een rondvraag onder 822 human resource managers.

Google for Jobs in Nederland?

Google for Jobs is het vacaturedashboard binnen Google. Van de widget van zoekmachinemarktleider Google wordt veel verwacht. Deze vacaturezoekfunctie wordt gezien als een serieuze concurrent van bestaande vacaturesites.
Google for Jobs is in de zomer van 2017 al in de VS geïntroduceerd en inmiddels wordt er in ons omringende landen ook al gebruik van gemaakt. Maar tot nu toe niet in Nederland. De verwachting is dat Google for Jobs nog dit jaar ook in ons beschikbaar komt.

Lees ook: Wanneer komt Google for Jobs naar Nederland?

Recruitmentmarkt opschudden

De peiling Pro Contact lijkt te bevestigen dat Google for Jobs ook een belangrijke speler op de Nederlandse onlinerecruitmentmarkt zal gaan worden. Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: “De komst van Google for Jobs zal de recruitmentmarkt in Nederland opschudden, gezien de positieve resultaten in het buitenland. Het gros van de actief werkzoekenden start de zoektocht naar een baan namelijk via Google. Het werven via een traditioneel recruitment bureau wordt minder effectief en een laagdrempelige manier van solliciteren, goed geschreven vacatureteksten en online vindbaarheid juist nog belangrijker.
“Het inzetten van online recruitmentcampagnes via Facebook, Instagram en Snapchat draagt hier ook aan bij. Vooral starters, technisch- en logistiek personeel staan open voor deze nieuwe manier van werven. Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken. Het is dan ook positief om te zien dat het bedrijfsleven deze manier van werven erkent.”

Heeft Instagram de toekomst?

Volgens Pro Contact zien bedrijven veel potentieel in social media. Van de ondervraagden vindt een groot gedeelte (78%) LinkedIn een innovatieve manier om latent werkzoekenden te bereiken, gevolgd door Facebook (64%), Instagram (61%) en Snapchat (42%). Slechts 35% vindt social media een minder geschikt kanaal om personeel te werven.
Het overgrote deel heeft dan ook al eens betaalde vacatures uitgezet op sociale media. Hierbij maken de meesten gebruik van LinkedIn (51%), gevolgd door Facebook (41%), Instagram (18%) en Snapchat (6%).
Opvallend is volgens Pro Contact dat 40% van hen denkt dat Instagram de toekomst van personeelswerving heeft, maar dat slechts 18% een betaalde vacature via het kanaal heeft uitgezet.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer