Jobbird beticht Monsterboard van ’tendentieuze’ berichtgeving

4

De daling in online vacatures waar Monsterboard gisteren over berichtte, geeft niet de praktijk weer, aldus vacaturebank Jobbird. De algemene tendens in online vacatures zou juist stijgende zijn, aldus Jobbird. Monsterboard heeft inmiddels gereageerd.

Monsterboard meldde dat het aantal online vacatures 24 procent lager ligt dan in 2004. De algemene index daalde, volgens het bedrijf, in maart 5 punten tot 76 punten, dat is de laagste score sinds de start van het onderzoek in 2004.

‘Significante daling online recruitment’

Monsterboard spreekt in haar persbericht over een “significante daling” van online recruitment in Nederland. Jaar-op-jaar is er sprake van een val van 20 procent, aldus Monsterboard, en de index staat 10 procent lager dan vorige maand. 

‘The Monster Employment Index laat in maart een voortgaande vertraging zien in de jaarlijkse online recruitment, en reflecteert daarmee de economische indicatoren van het CBS,’ aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. ‘Werkgevers blijven voorzichtig als het om recruteren gaat zolang de zakelijke vooruitzichten onzeker blijven. Het zal interessant worden om te zien hoe dit zich ontwikkelt in het tweede kwartaal.’

Tendentieuze en onvolledige cijfers

Jobbird herkent zich echter niet in de sombere cijfers en stelt dat Monsterboard tendentieuze en onvolledige cijfers naarbuiten brengt. Jobbird in een persbericht als reactie op het nieuws van Monsterboard: ‘Bij Monsterboard kunnen er wel minder vacatures online staan, maar dat zegt niets over de algemene tendens in online vacatures, die een stijgende lijn laat zien,’ aldus Jan-Peter Cruiming, oprichter van de vacaturebank. ‘Dat het marktaandeel van één aanbieder afneemt, betekent niet dat de arbeidsmarkt instort. Zeker het aanbod van kwalitatieve vacatures is nog steeds hoog.’

‘Gratis versus betaald’

Volgens Cruiming, zouden zij en andere aanbieders de afgelopen drie maanden juist een groei in het online vacatureaanbod hebben doorgemaakt van 54 procent. Cruiming suggereert dat Monsterboard een daling doormaakt in online recruitment omdat werkgevers minder snel naar een betaalde vacaturebank stappen. Volgens hem verklaart dat “grotendeels” de snelle daling van het aantal online vacatures waarvoor betaald moet worden, ‘evenals de toenemende marktaandelen van gratis aanbieders zoals Jobbird.com.’

Zelf voorziet Cruiming voor het komende jaar een stijging van het aantal online vacatures.

Trends

Monsterboard reageert op de kritiek van Cruiming, door te benadrukken dat de Monster Employment Index niet alleen gebaseerd is op het eigen vacature-aanbod. ‘De MEI geeft een real-time overzicht van miljoenen vacatures en is gebaseerd op een grote representatieve selectie van carrièrewebsites en online vacatures in heel Europa. De Index toont niet alleen de trends van één enkele adverteerder of bron, maar vormt een statistische standaard voor fluctuaties in het aanbod van online vacatures in de hele markt. Alle gegevens uit de Monster Employment Index EU zijn gecontroleerd op juistheid door een onafhankelijk derde partij.’ Doordat Monsterboard al sinds 2004 informatie verzameld, kunnen trends goed zichtbaar gemaakt worden, aldus Monsterboard. ‘De onderliggende trend wordt geïdentificeerd en niet bijvoorbeeld seizoensgebonden schommelingen.’

Verder laat Monsterboard weten dat er bij de daling in het Nederlandse online vacature-aanbod sprake is van macrotrends. ‘Er zijn nog tal van vacatures beschikbaar en de zoektocht naar schaars talent is nog steeds in volle gang.’

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

4 reacties

  1. Eindelijk wordt Monsterboard eens op de vingers getikt. Ik heb ervaring met MB in zeker 3 landen (Internationaal) en vindt het een zeer slecht bedrijf. Met name buiten NL, waar we tenminste nog het besef hebben dat we waar voor ons geld willen en eventueel de mgelijkheid hebben om een betaling te laten storneren, hanteerd MB een zeer agressieve verkoopmethodiek zonder daarvoor ook maar enige “service” te verlenen.

    De statistieken zouden voor MB kunnen kloppen (hetgeen ik hoop) maar dan geeft het aan dat meer mensen de buik vol hebben van de slechte service. Zeg nu zelf: hoeveel vertrouwen kun je hebben in een bedrijf waarvan de searchengine dermate slecht is dat de eerste hit op de keywords “it, manager, director” een schoonmaakfunctie is! (echt gebeurd!)

    Richard

  2. Ik denk dat de wereld van de recruitment inmiddels klaar is met de grote commerciele jobboards. Er zijn tijden geweest dat de tariefsverhogingen van de betreffende sites gewoon niet uit te leggen waren. Nvb durft 2012 met 15% te verhogen terwijl het cv aanbod is afgenomen??? Monsterboard heeft in toptijden ook hun tarieven fors doen laten stijgen. En was je het er niet mee eens dan doe je het maar niet was het antwoord.

Reageer