Limburgse Wiertz wil ‘de rest van Nederland veroveren’

0

Wiertz Company wil binnen 10 jaar tot de top-10 van Nederland behoren. Een interview met ceo Roger Holtus, zij-instromer uit de bankwereld, over groeien, de lokale uitzendmarkt en familiecultuur.

Toen Roger Holtus voor de functie van directeur bij Wiertz Company solliciteerde, was het laatste gesprek een diner met ‘de familieraad’. Holtus’ vrouw was ook uitgenodigd. Want oprichters Harm en Dionne Wiertz wilden ook graag weten hoe dat klikte. ‘We zijn een familiebedrijf en dit is geen 9-tot-5-baan. De job van directeur vraagt een ander soort betrokkenheid’, zo hebben ze gezegd. “Die procedure vond ik meteen typerend voor dit bedrijf”, vertelt Holtus vanuit zijn kantoor in Kerkrade, op de grens met Duitsland. Het werd een ‘superleuke’ avond. En het was de laatste proef op de som voor Holtus. Die daarna het vertrouwen kreeg om te starten als ceo bij Wiertz Company. Zo maakte Holtus – van oorsprong bankier – zijn entree in de flexbranche.

Rest van Nederland

Het bedrijf heeft zich in zijn 23-jarig bestaan tot een bekend gezicht gemaakt in Limburg en Noord-Brabant. Als ‘allround hr-dienstverlener’ biedt Wiertz Company een breed scala aan diensten voor uiteenlopende sectoren. Van uitzenden tot payrollen, voor onderwijs tot bouw. Het bedrijf telt ruim 4.000 flexkrachten en ruim 100 interne medewerkers. Die laatsten zijn werkzaam vanuit 19 fysieke vestigingen.
Het filiaal in Tilburg is onlangs geopend. Ook is Wiertz actief in Duitsland en Polen. Met een omzet van 64,7 miljoen euro staat het van oorsprong Limburgse familiebedrijf dit jaar in de Flexmarkt Omzetranglijst op nummer 49. Na Limburg wil Holtus met Wiertz Company nu ‘de rest van Nederland veroveren’. Om die ambitie kracht bij te zetten, is commercieel directeur Edith Hageman als groeiversneller aan boord gekomen. Zij stapte deze zomer over van OTTO Workforce. Anderhalf jaar eerder was daar al Luc Prevoo als cfo bijgekomen. De driekoppige directie is nu enkele maanden met elkaar onderweg en zoekt letterlijk ‘de weg naar boven’.

Wat wij doen, kun je overal doen. Maar je hebt mensen nodig die de lokale markt kennen.”

wiertz 2Top-10

“Over tien jaar willen we tot de top 10 van Nederland behoren”, zegt Holtus. Hij gelooft in het neerzetten van een doel ‘als een magneet in de toekomst’. “Je hebt een Big Hairy Audacious Goal, [een groot gedurfd doel dat je als bedrijf binnen een bepaalde tijd najaagt, red]nodig. Want als je zegt ‘ik ga een man op de maan zetten’, maakt dat vervolgens veel mogelijk. Onze man op de maan is de top 10 in 2030. Het dwingt creatief te zijn en het klinkt aantrekkelijk.” Af en toe gaat hij al ‘op die plek zitten’, vertelt hij. Om Wiertz Company te zien in 2030 en terug te kijken naar de groeiroute van 2020 naar 2030. “Het is interessant om te zien wat ik ons dan allemaal zie doen. Want dat maakt dat ik kan nadenken over welke koers we nu hebben uit te zetten. Het levert de puzzelstukjes op, die nodig zijn om die positie in de top 10 te halen.”
En dan volgt er een heel logisch verhaal, zegt Holtus. “Afgelopen jaar hebben we 65 miljoen euro omzet gedraaid. De stap naar de top-10 betekent dat we naar de 400 miljoen moeten.” Dat is een flinke stap, maar als je de groeipercentages van de afgelopen jaren doortrekt, kom je daar volgens Holtus vanzelf op uit. “In 2016 deden we 36 miljoen. In de drie jaar daarna zijn we 80% gegroeid. Als je dat een aantal keer kunt herhalen, ben je er.”
De conclusie was dan ook snel dat Wiertz Limburg uit moet. Op de vraag of Limburg niet een heel eigen markt is, zegt Holtus: “Dat wordt gezegd, maar ik denk dat dat overdreven is. Waar bedrijvigheid is, is een markt.”

All business is local

Wel ziet hij dat een groot deel van het succes van Wiertz zit in het adagium ‘all business is local’. “Wat wij doen, kun je overal doen. Maar je hebt mensen nodig die de lokale markt kennen. Dus in Maastricht zitten Maastrichtse mensen en in Venlo zitten we met mensen uit Venlo.” Het werkgebied vergroten is het grootste puzzelstuk in zijn strategie naar groei. “Daarmee vertienvoudigen we onze markt.” Een ander belangrijk onderdeel is het in de volle breedte van de markt actief zijn. Van salarisverwerking tot en met werving en selectie van toppersoneel en alles wat er tussenin zit met payroll en uitzenden. “Dat doen we nu nog onder verschillende labels, omdat dat de afgelopen jaren logisch was. Maar we zijn bezig om het terug te brengen naar één merk, Wiertz Company. Op die manier kunnen we effectiever reclame maken en de naamsbekendheid vergroten.” Tegelijkertijd kijkt Holtus volgens welke route en in welk tempo ze nieuwe kantoren kunnen openen. “Begin dit jaar hebben we een filiaal in Eindhoven geopend en we zijn bezig met de afronding van een filiaal in Tilburg. We hebben voor die twee plaatsen gekozen, omdat het logistieke hotspots zijn. De A58, A2 en A67 zijn de drie aders die vanuit het Zuiden het land inlopen.”

Wiertz in coronatijd

De impact van de tweede golf is voor Wiertz Company minder groot dan de eerste, zegt ceo Roger Holtus. “De eerste piek hebben we goed doorstaan. We hebben vrij snel de NOW-regeling aangevraagd. Ook hebben we toen intern afgesproken dat we uitzendkrachten die onverhoopt hun baan kwijtraken, een week doorbetalen. En dat we ze in die week drie andere banen aanbieden.” Een van de grote voordelen van een breed bedrijf als Wiertz, is volgens Holtus dat ze mensen konden doorplaatsen. “Zo sloot een klant in Venlo direct de deuren. Maar twee kilometer verderop waren we aan het werven voor een internetapotheek. Die hadden honderd man nodig. De 85 man die vrijkwamen bij de eerste klant, konden een op een door. Zo hebben we zeker 90% weten te herplaatsen.”
De coronacrisis heeft wel gezorgd voor een jaar stilstand in de groeiambitie. “De groei die we dit jaar voor ogen hadden, komt er niet uit. Maar de ambitie zelf is nietaangetast. De coronacrisis is een tijdelijke gezondheidscrisis. De economie herstelt zich vrij snel, dus we hebben bewust juist nu geïnvesteerd in de commerciële kant. Van het herstel dadelijk willen we zo veel mogelijk mee pakken. Geen pas op de plaats, maar juist voorsorteren op  wanneer het weer beter gaat.” Holtus verwacht dat dit ergens tussen februari en mei gebeurt.

 

Kruislingse mismatch

De echte kans voor de flexbranche ziet Holtus in het belang van flexibiliteit. De coronacrisis heeft ‘pijnlijk duidelijk’ het bestaansrecht van flex bewezen. “Daar moeten we als branche op inspelen en van mee profiteren.” Wiertz pakt steeds meer de rol van langdurig werkgever. “In de flexwereld vindt iets raar plaats, een kruislingse mismatch. Hoogopgeleide mensen hebben vaak behoefte aan flexibiliteit. Terwijl de werkgevers waar ze aan de slag zijn, behoefte hebben aan zekerheid omdat ze te weinig mensen hebben. Maar in de hoek van eenvoudig werk hebben werkgevers behoefte aan flexibiliteit. Want ze willen kunnen op- en afschalen, terwijl de werknemers behoefte hebben aan vastigheid.”
“In de markt zit dus een dis-evenwicht. Daar leven wij natuurlijk van. Maar ik denk dat we het ook met elkaar kunnen verenigen door flexkrachten vaste contracten te geven. Wiertz Company kan dat doen, omdat we zoals gezegd heel breed in de markt zitten.” Tijdens de crisis in het voorjaar heeft Holtus zoals gezegd aan den lijve ondervonden’ dat Wiertz nog steeds verreweg de meeste mensen kon herplaatsen. “Dus waarom zou ik dan geen vaste contracten bieden aan mijn flexkrachten en tegen hen zeggen: je hebt altijd een baan, ik weet alleen niet waar.”

In de markt zit een dis-evenwicht. Daar leven wij natuurlijk van. Maar ik denk dat we het ook met elkaar kunnen verenigen door flexkrachten vaste contracten te geven.”

Meer Fase-c-contracten

Wiertz stuurt sindsdien actief op meer Fase-c-contracten. Als het nodig is, zijn flexmedewerkers echt wel bereid te switchen, denkt Holtus. “Nu doen ze het ook. Alleen hebben ze nu geen zekerheid. Dus wat we verbeteren, is dat we zeggen dat je altijd inkomen hebt. En ik verplicht me dan om jou aan het werk te hebben.” Wat is daarvoor nodig? “Dat je goed nadenkt wie je een vast contract geeft. Dat je je ziektebeleid op orde hebt en zorgt dat je leegloop voorkomt.”
En dat doe je door mensen in de ogen te kijken, ze te helpen zich te ontwikkelen en in zichzelf te geloven, aldus Holtus. “Dat is ook de familiecultuur van Wiertz: het denken in kansen, zelf verantwoordelijkheid nemen, altijd samenwerken want dan kom je verder. En lef tonen. Dat zijn onze vier elementen.”

Dit is een ingekorte versie van het interview, geschreven door Ellen Nap, dat eerder in de december-editie van Flexmarkt is gepubliceerd.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer